سوربیتول

نام لاتین: Sorbitol


جهت استعلام قیمت و سفارش، تماس بگیرید:
تماس با مدیر فروش واتساپ مدیر فروش

راه‌های ارتباطی


02144357890
09198907250
info@pouyavision.com

سوربیتول چیست

سوربیتول که غالبا به عنوان گلوکزیتول شناخته می شود، ماده ای است که طعم شیرین دارد و در بدن انسان به آرامی متابولیزه می شود. مصرف این ماده به عنوان جایگزین شیرین کننده ها، کاهش گلوکز را در خون به همراه دارد. بیشترین مقدار سوربیتول از ذرت گرفته می شود، اما به عنوان مثال در سیب، گلابی، هلو و آلو و غیره در طبیعت وجود دارد.
این ماده بعنوان شیرین کننده، نگهدارنده رطوبت، بهبود دهنده، بافت ساز، نگهدارنده، عامل کلوخه نشدن در صنایع غذایی کاربرد دارد. همچنین این ماده به عنوان یک جایگزین برای شکر در تعدادی از غذاها، از جمله غذاهای کم کالری و بدون قند، و همچنین محصولات دارویی و بهداشت دهان و دندان، مانند خمیر دندان و آدامس استفاده می شود.
هر گاه کلمه "بدون شکر" یا "دیابتی" را در برچسب غذایی بنویسند، ممکن است ماده غذایی حاوی این افزودنی غذایی باشد. لیست مواد حاوی آب نبات بدون قند، شکلات دیابتی، آدامس یا قهوه بدون قند، بستنی های بدون قند و سایر محصولات مشابه را بررسی کنید. اگر کلمات Sorbitol، Isomalt، Maltitol یا Xylitol را مشاهده کنید، بدانید که این غذا حاوی سوربیتول یا سایر مواد مشابه است که می تواند سوربیتول را آزاد کند.

سوربیتول چیست؟

فواید مصرف سوربیتول

سوربیتول در تولید شیرینی، محصولات پخته شده و شکلات مفید است که در آن محصولات تمایل به خشک شدن یا سخت شدن دارند.
خواص این ماده به گونه ای است که بر خلاف سایر پلی وانها مانند مانیتول، در برابر رطوبت مقاومت می کند. خواص تثبیت کننده رطوبت آن، این محصولات را از خشک شدن محافظت می کند و در حین نگهداری، مواد را تازه نگه می دارد.
این ماده بسیار پایدار است. سوربیتول می تواند با درجه حرارت بالا مقاومت کند و در واکنش های مایلارد (قهوه ای) شرکت نمی کند. ترکیب سوربیتول با مواد غذایی دیگر مانند قندها، عوامل ژله ای، پروتئین و چربی های گیاهی این خاصیت را اضافه می کند و ممکن است با سایر شیرین کننده ها هماهنگ باشد.
سوربیتول به طور منظم در فرمولاسیون محصولات مراقبت از دهان مانند خمیر دندان و دهانشویه استفاده می شود. این ماده به طور ویژه کمک می کند تا دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت شوند. مانند همه ی پلیول ها، سوربیتول غیر ارگانیسم است، به این معنی که از طریق باکتری های دهان متابولیسم نمی شود، که قندها و نشاسته ها را تجزیه می کند و نمی گذلرد که اسید آزاد کنند که ممکن است منجر به حفره یا فرسایش مینای دندان شوند.
این مزیت سلامتی دندان ها در مورد الکل های شکر توسط گروه های مختلف بهداشت و درمان در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است.

مقدار کالری کاهش یافته سوربیتول

این ماده غذایی به آرامی توسط بدن جذب می شود، به این ترتیب بخشی از مواد خوراکی به روده بزرگ می رسد که در آن سوخت و ساز بدن باعث کاهش کالری می شود. در حالی که ساکارز چهار کالری در هر گرم مصرف می کند، این ماده دارای ارزش کالری تنها ۲٫۵ است و به طور گسترده ای در فرمولاسیون محصولات کم کالری استفاده می شود.

مفید برای بیماران دیابتی

این ماده ممکن است به عنوان یک جایگزین برای قند برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد، زیرا به طور قابل توجهی افزایش گلوکز خون و پاسخ انسولین همراه با مصرف گلوکز را کاهش می دهد. همچنین دارای کالری کم حدود ۲٫۵۴ کیلو کالری / گرم است، که مطابق با هدف کنترل کالری و وزن برای بیماران دیابتی است. قبل از انتخاب غذاهای شیرین شده با سوربیتول و یا سایر الکل های شکر، برای اطمینان از مفید بودن این پلیول ها باید با متخصص دیابت برای برخی از این محصولات مشورت شود، چون امکان اینکه حاوی مواد تشکیل دهنده دیگر که ممکن است برای رژیم غذایی مناسب نباشد، باشند.

سالم بودن

با استفاده از مطالعات علمی متعدد، این ماده برای استفاده در تولید غذاهایی سالم تایید شده است. سازمان غذا و دارو و کمیته کارشناسی ارشد سازمان بهداشت جهانی مکمل های غذایی (JECFA) اعلام کرده است که این ماده غذایی سالم است و یک بار مصرف روزانه (ADI) موردی ندارد و برای سلامتی مفید است، این سازمان که امن ترین رده برای تایید مواد غذایی است، می تواند یک ماده غذایی را از نظر سالم یا ناسالم بودن اعلام کند. همچنین برای استفاده اتحادیه اروپا و کشورهای متعدد در سراسر جهان، از جمله استرالیا، کانادا و ژاپن، مورد تایید سلامتی قرار گرفته است.

سوربیتول در خمیر دندان
سوربیتول در کیک و شیرینی چه کاربردهایی دارد؟

 

نکات تغذیه ای

سوربیتول یک نوع قند الکل است که می تواند به طور طبیعی در برخی از میوه ها یافت شود. از آنجا که کالری و قند کمتر در مقایسه با شیرین کننده های دیگر دارد، اغلب در غذاهای بدون قند یا دیابتی استفاده می شود. اگر شما از IBS یا سندرم روده تحریک پذیر رنج می برید، یا هر گونه اختلالات دیگر روده ای و یا به طور منظم شکاف شکمی، درد، گرفتگی، یبوست، اسهال و نفخ شکم دارید، ممکن است این ماده یا دیگر کربوهیدرات های قابل اشتعال زنجیره ای، مشکل دستگاه گوارش شما باشد.

مواد غذایی حاوی سوربیتول

- میوه ها

خربزه و تمشک دارای محتوای سوربیتول بالا هستند. سیب، زردآلو، گلابی، آلو، گیلاس و آووکادو همچنین حاوی مقادیر کمی از این ماده هستند. میوه های دیگر مانند موز، پرتقال، زغال اخته، توت فرنگی، گریپ فروت، کیوی، مقدار قابل توجهی از کربوهیدرات ها یا سوربیتول ندارند.

- شیرینی ها و غذاهای فرآوری شده ها

هر گاه کلمه “بدون شکر” یا “دیابتی” را در برچسب غذایی بنویسند، ممکن است آن ماده غذایی حاوی این ماده باشد. لیست مواد حاوی آب نبات بدون قند، شکلات دیابتی، آدامس یا قهوه بدون قند، بستنی های بدون قند و سایر محصولات مشابه را بررسی کنید. اگر کلمات Sorbitol، Isomalt، Maltitol یا Xylitol را مشاهده کنید، بدانید که این غذا حاوی سوربیتول یا سایر مواد مشابه است که می تواند سوربیتول را آزاد کند.

انعطاف پذیری سوربیتول

اگر فکر می کنید که غذاهای حاوی این ماده بالا باعث ایجاد مشکلات برای شما می شوند، می توانید از پزشک خود بخواهید تا آزمایشی به نام هیدروژن انجام دهد تا شما بتوانید از سازگاری این ماده افزوذنی با بدن خود مطمون شوید. این آزمایش بسیار ساده است و شامل خوردن دوزی از سوربیتول و کنترل تنفس شما در طول دو تا سه ساعت بعد است. اگر تنفس شما دارای سطوح بالاتر هیدروژن نسبت به حالت طبیعی باشد، حاصل تخمیر سوربیتول جذبی در روده شما است و نشانگر عدم تحمل سوربیتول است. البته مصرفاین ماده در حالت عادی اصلا مشکلی ایجاد نمی کند و عدم سازگاری برای بدن انسان بسیار استثناست.

مانیتول

اگر به سوربیتول حساس هستید، احتمال دارد که شما به دیگر مواد پلی اتیل یا الکلهای قندی مانند مانیتول نیز بی میل باشید. مانیتول در هندوانه، قارچ، گل کلم، کرفس و سیب زمینی شیرین یافت می شود.

دیگر کربوهیدرات های قابل اشتعال زنجیره ای

سوربیتول و مانیتول تنها کربوهیدرات های قابل اشتعال زنجیره کوتاه یا FODMAP نیستند، که ممکن است علائم گوارشی شما برای شما ایجاد کند. فروکتوز، لاکتوز، فروکتان و گالاکتان همچنین می تواند بخشی از مشکلات شما باشد. غلظت فروکتوز و عدم تحمل لاکتوز را می توان با آزمون نفوذ هیدروژن تشخیص داد، اما حذف از رژیم غذایی تنها راه تعیین این است که آیا شما به مواد فروکتان و گالاکتان ها حساس هستید یا نه. برای کمک به شناسایی بهترین رژیم غذایی با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.