اسید سیتریک برای صابون

تهیه صابون با اسید سیتریک

با استفاده از اسید سیتریک برای کاهش PH صابون دست ساز می توانید صابون ملایم تری تهیه کنید. اسید سیتریک معمولاً از میوه های مرکبات استخراج می شود و برای ایجاد گاز مایع در مواد شوینده حمام و پوشش پودری سفید روی آب نبات های ترش صمغی استفاده می شود. به صورت پودر خشک اسیدی ظاهر می شود. وقتی از اسید سیتریک برای تهیه صابون استفاده می شود، به طورکلی می توان گفت که باعث ایجاد کف بیشتر در صابون می شود و به آن کمک می کند تا در آب نرم شود.

دستورالعمل: ۱ قسمت اسید سیتریک را در ۴ قسمت آب مقطر حل کنید. پس از تشکیل کریستال های صابون یا پس از پخت صابون فرآوری گرم، مخلوط اسید سیتریک و آب را تا حد ۱٪ به وزن چربی ها اضافه کنید. مقدار کم بسیار موثر است و مقدار زیاد آن می تواند واکنش صابون سازی را تغییر دهد.

اسید سیتریک و آب مرکبات در صابون

اسید سیتریک اسید موجود در آب مرکبات از جمله لیمو، لیموترش و پرتقال است. همچنین می توان آن را به صورت پودر سفید خریداری کرد که اغلب برای اسیدی شدن گوجه فرنگی هنگام تهیه کنسرو خانگی استفاده می شود. از پودر اسید سیتریک برای ساخت “شوینده های حمام” و سایر محصولات حمام و بدن از جمله صابون و شامپو نیز استفاده می شود.

فروش اسید سیتریک

اسید سیتریک در صابون چه کاری انجام می دهد؟

اسید سیتریک با لیزر واکنش نشان می دهد و سیترات سدیم یا سیترات پتاسیم ایجاد می کند، این بستگی به اینکه NaOH یا KOH باشد.

هر دو نوع سیترات به عنوان کلاتور در صابون کار می کند. یک شیلاتور دو کار انجام می دهد – احتمال پوسیدگی (DOS) در صابون را کاهش می دهد و میزان کف صابون چسبنده ایجاد شده هنگام استفاده از صابون در آب را کاهش می دهد. این کار با کلات زدن (اتصال) انواع خاصی از یونهای فلزی در صابون شما انجام می شود.

اغلب از اسید سیتریک به جای سدیم یا پتاسیم استفاده می شود زیرا یافتن اسید سیتریک اغلب آسان تر و خرید آن ارزانتر است. لازم به یادآوری است که اسید سیتریک از پوسیدگی و کف صابون محافظت نمی کند.

چه مقدار پودر اسید سیتریک به طور معمول استفاده می شود؟

بسیاری از تولید کنندگان صابون از ۱۰ گرم تا ۲۰ گرم پودر اسید سیتریک برای هر ۱۰۰۰ گرم چربی (۱٪ تا ۲٪ ppo) استفاده می کنند.

استفاده بیش از حدود ۲٪ اسید سیتریک ممکن است باعث شود که لایه ای از بلورهای سفید ریز در خارج از صابون شما تشکیل شود. این کریستال های سیترات به راحتی شسته می شوند و بی ضرر هستند، اما ظاهری ناخوشایند دارند.

پودر اسید سیتریک برای استفاده در تولید صابون مایع ظرفشویی، فرمولاسیون مایع دستشویی و مواد شوینده مورد استفاده قرار می گیرد. شما می توانید برای درست کردن مایع ظرفشویی یا دستشویی با رایحه دلخواهتان از مقداری پودر اسید سیتریک و سرکه سفید استفاده کنید.

اسید سیتریک برای صابون

صابون از ترکیب قلیایی با روغن و چربی درست می شود. برای اطمینان از اینکه اکثر روغن ها واقعاً به صابون تبدیل می شوند، باید با اندازه نسبتاً کاملی ترکیب شوند. افزودن اسید سیتریک باعث خنثی شدن برخی از مواد شیمیایی قبل از واکنش بین روغن و صابون می شود.

ترکیبات صابون مایع: برخی از تولیدکنندگان صابون، روغن ها را با مقدار زیادی هیدروکسید پتاسیم ترکیب می کنند و سپس اسید سیتریک را اضافه می کنند تا PH را پس از اتمام صابون، در حد طبیعی برگردانند.

احتمال دیگری که به ذهن خطور می کند تلاش برای کاهش PH صابون های جامد است که به طور معمول در محدوده ۹-۱۰ قرار دارند. افزودن اسید سیتریک به مواد شوینده احتمالاً می تواند راهی برای کاهش PH در حد مطلوب بدون به خطر انداختن اثر بخشی مواد شوینده باشد.

فواید اسید سیتریک در محصولات آرایشی و بهداشتی

در فرمولاسیون محصولات بهداشتی و آرایشی نیز اسید سیتریک کاربرد دارد و برای تنظیم pH یون‌های فلزی در سیستم آنتی اکسیدانی شوینده‌های اسیدی موی سر استفاده می‌شود. در شامپوهای ضد شوره سر به منظور تنظیم pH و بهبود درخشندگی و شفافیت به کار می‌رود.

نتیجه گیری

اسید سیتیرک برای تولید صابون باعث کاهش PH آن می شود. به طور کلی می توان گفت که اسید سیتریک در صنایع مختلف کاربرد های فزاوانی دارد، اما نمی توان تاثیر چشمگیر آن در محصولات مواد شوینده و آرایشی و بهداشتی را نادیده گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *