بازار کربوکسی متیل سلولز – بخش اول

بازار کربوکسی متیل سلولز 


کربوکسی متیل سلولز که به عنوان پودر تایلوز یا صمغ سلولز نیز شناخته می‌شود، مشتق سلولز با گروه‌های کربوکسی متیل متصل به برخی از گروه‌های هیدروکسیل مونومر‌های گلوکوپیانوز است. این محصول به طور کلی به عنوان نمک سدیم آن، به نام سدیم کربوکسی متیل سلولز استفاده می‌شود. کربوکسی متیل سلولز ماده‌ای از نظر فیزیولوژیکی بی‌اثر، شیمیایی پایدار، بی‌بو و بی‌مزه است.

این ماده دارای خواصی از قبیل طبیعت غیر سمی، ویسکوزیته بالا و ضد حساسیت است. مواد اولیه اصلی مورد استفاده در ساخت کربوکسی متیل سلولز شامل سلولز مشتق شده از گیاه، سودا سوز‌آور و اسید تک رنگ است. 

 بازار کربوکسی متیل سلولز 

بازار جهانی کربوکسی متیل سلولز، بر اساس کاربرد (غذا و نوشیدنی، نفت و گاز، پردازش کاغذ، داروسازی، کشاورزی، لوازم آرایشی و بهداشتی، رنگ‌ها و پوشش‌ها، مواد شوینده و موارد دیگر)، سطح خلوص (با خالص‌سازی بالا، درجه فنی، صنعتی) تقسیم بندی می‌شود. 

فروش کربوکسی متیل سلولز 


پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی سلولزی گلبول کربوکسی متیل تا پایان دوره پیش‌بینی شده به ارزش تقریبی ۱۸۶۹ میلیون دلار برسد و CAGR بالغ بر ۴٪ ثبت کند. اصلی‌ترین عامل اصلی سلولز جهانی کربوکسی متیل استفاده گسترده آن در صنایع غذایی و آشامیدنی است که از آن به عنوان اصلاح‌کننده ویسکوزیته، غلظت دهنده و امولسیفایر و در محصولات غذایی بدون چربی استفاده می‌شود. 
 این ماده به کاهش چربی مواد غذایی کمک می‌کند، بنابراین فیبر غذایی را افزایش می‌دهد. افزایش اولویت مصرف‌کننده نسبت به محصولات کم چربی و فاقد گلوتن به دلیل آگاهی از سلامت، منجر به تقاضای زیاد سلولز کربوکسی متیل شده است. همچنین در بسیاری از محصولات غذایی و غیرغذایی از جمله بستنی، خمیردندان، مواد شوینده، قرص‌های رژیمی و مسهل‌ها استفاده می‌شود.

جدا از این، کربوکسی متیل سلولز نیز در رنگ‌های مبتنی بر آب، بسته‌های گرمایشی قابل استفاده مجدد استفاده می‌شود. یکی دیگر از محرک‌های بازار جهانی سلولز کربوکسی متیل استفاده از آن به عنوان کنترل‌کننده ویسکوزایزر و رئولوژی در مایعات حفاری نفت است. انتظار می‌رود افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش نفت و گاز باعث افزایش تقاضا برای کربوکسی متیل سلولز شود. 
 
علاوه بر این، نمک سدیم کربوکسی متیل سلولز به طور گسترده‌ای در فرمولاسیون دارویی موضعی، چشم، تزریقی و موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای فرم‌های دوز جامد، در درجه اول به عنوان چسب یا ماتریس سابق استفاده می‌شود. در کشاورزی از آن به‌عنوان عامل تعلیق در سموم دفع آفات و اسپری‌های مبتنی بر آب استفاده می‌شود. 
 
بازار جهانی سلولز کربوکسی متیل در پنج منطقه، یعنی آمریکای شمالی، اروپا، آسیا و اقیانوسیه، آمریکای لاتین و خاورمیانه و آفریقا در حال گسترش است. آسیا و اقیانوسیه به عنوان بزرگترین و سریعترین بازار منطقه‌ای ظاهر شدند. این منطقه از نظر حجم تقریباً ۶/۳۸ درصد از کل بازار را در سال ۲۰۱۴ به خود اختصاص داده است. 
 
پیش‌بینی می‌شود منطقه بین سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۲۰ بالاترین ۳/۴درصد از نظر میزان حجم را به ثبت برساند. این رشد عمدتاً به دلیل رشد سریع صنایع مصرف‌کننده نهایی از کشور‌های اصلی مانند چین و هند خواهد بود. این امر به افزایش درآمد یکبار مصرف و تغییر روند شیوه زندگی مصرف‌کنندگان منجر به افزایش مصرف مواد غذایی کم چرب فرآوری شده و باعث افزایش تقاضای کربوکسی متیل در منطقه شده است. 
 
علاوه بر این رشد صنعت داروسازی در منطقه باعث افزایش تقاضای محصول می‌شود. انتظار می‌رود حضور کشور‌های عمده کشاورزی مانند هند، تایلند، مالزی و سایر موارد به عنوان عامل تعلیق باعث افزایش تقاضای محصول شود. افزایش تولید دارویی و آرایشی و افزایش فعالیت‌های حفاری و اکتشاف روغن انجام می‌شود. رشد فزاینده صنعت نفت و گاز عامل اصلی مسئول رشد بازار در آمریکای شمالی است. علاوه بر این صنعت داروسازی در حال گسترش در منطقه محرک اصلی رشد بازار است. 


 
در سال ۲۰۱۶ آمریکای شمالی ۴۹٪ از فروش داروسازی جهان را به خود اختصاص داده است. پیش‌بینی می‌شود حضور ذخایر بزرگ نفت و گاز در خاورمیانه و آفریقا باعث افزایش تقاضا برای کربوکسی متیل سلولز شود. بر اساس کاربرد بازار جهانی به مواد غذایی و آشامیدنی، روغن و گاز، فرآوری کاغذ، داروسازی، کشاورزی، آرایشی و بهداشت شخصی، رنگ‌ها و روکش‌ها، مواد شوینده و موارد دیگر تقسیم شده است. 

وارد کننده کربوکسی متیل سلولز 

بازار کربوکسی متیل سلولز در دوران کووید ۱۹ 

کربوکسی متیل سلولز، همچنین به عنوان صمغ سلولزی شناخته می‌شود، از واکنش سلولز قلیایی با اسید مونوکلرواستیک (MCA) در حضور یک کاتالیزور تولید می‌شود. از CMC به عنوان عامل تعلیق، غلظت دهنده و تثبیت‌کننده استفاده می‌شود. 

همه‌گیری کووید-۱۹ با تأثیرات شدید بر افراد، شبکه‌ها و سازمان‌ها به طور پیوسته در حال گسترش بود و این بیماری توسعه برخی از شرکت‌ها را به طور کامل تحت تأثیر قرار داد. اما این مسأله باعث رونق فروش کربوکسی متیل سلولز شد و بازار آن به سرعت فوق‌العاده‌ای رشد کرد، زیرا علاقه مصرف‌کنندگان به محصولات تمیزکننده به سطح فوق‌العاده‌ای رسیده بود. 

جایگزین‌ها یک تهدید برای بازار کربوکسی متیل سلولز 

تهدید فزاینده جایگزین‌ها می‌تواند یک مانع اصلی در بازار کربوکسی متیل سلولز در سال‌های آینده باشد. تعداد کمی از اتر‌های سلولزی که با قیمت پایین‌تر در دسترس هستند، خواص مشابهی با کربوکسی متیل سلولز دارند و می‌توانند در بسیاری از کاربرد‌ها به عنوان جایگزینی برای محصول عمل کنند. جایگزین‌های احتمالی CMC شامل هیدروکلوئید‌هایی مانند صمغ گوار، پکتین، کاراگینان و‌اتیل سلولز، سلولز میکروکریستالی، سلولز میکروکریستالی و غیره است. 

بازار کربوکسی متیل سلولز ۹۵% 

پیش‌بینی می‌شود که بازار کربوکسی متیل سلولز از خلوص بالای ۹۵ درصد، درآمدی در حدود ۱ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۷ ایجاد کند که با CAGR حدود ۴. ۴ درصد رشد می‌کند. کربوکسی متیل سلولز ۹۵٪ بسیار خالص است و به ویژه در محصولات مراقبت‌های شخصی، دارو‌ها، غذا‌ها و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. همچنین در سایر صنایع مصرف‌کننده نهایی مانند مواد شوینده و خشکشویی، خمیر و کاغذ، نفت و گاز و غیره استفاده می‌شود. علاوه بر این، تقاضای زیاد برای آدامس سلولزی با خلوص بالای ۹۹. ۵ درصد در صنایع غذایی و آشامیدنی و داروسازی، بیشتر به پیش می‌برد. 

نتیجه گیری:

با بررسی روال بازار کربوکسی متیل سلولز در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۷ افت و خیزهای زیادی مشاهده شد که از جمله آنها وجود بیماری کووید ۱۹ در بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ بود که روندی مثبتی روی بازار این ماده داشت. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *