تفاوت گلوکز و دکستروز

تفاوت گلوکز و دکستروز در چیست؟

گلوکز یک قند است. این یک ترکیب با طعم شیرین است که به خوبی در آب حل می شود. موارد زیادی از گلوکز به عنوان قند استفاده می شود.

از نظر شیمیایی، گلوکز یک مونوساکارید است. این واحد مونومری برای تشکیل مولکول های پلیمری است که به عنوان پلی ساکارید شناخته می شود.

تعدادی ترکیبات پلی ساکاریدی وجود دارد که شامل واحدهای گلوکز است. بنابراین، این یک مولکول فراوان در طبیعت است. گلوکز و دکستروز تقریباً یکسان هستند. اما این اصطلاحات با در نظر گرفتن ساختارهای شیمیایی متفاوت هستند.

مولکول های گلوکز

مولکول های گلوکز را می توان به دو صورت D-glucose و L-glucose یافت اما اصطلاح دکستروز فقط برای مولکول های D-glucose استفاده می شود.

بنابراین، تفاوت اصلی بین گلوکز و دکستروز این است که گلوکز شامل هر دو شکل D و L است در حالی که دکستروز فقط شامل شکل D گلوکز است.

ساختار گلوکز و دکستروز

گلوکز

گلوکز یک قند ساده با فرمول شیمیایی C6H12O6 است. این یک مولکول شناخته شده مونوساکارید است که در تشکیل پلی ساکاریدهای مهم استفاده می شود.

گلوکز یک ترکیب شیرین است و به خوبی در آب حل می شود. هنگام در نظر گرفتن ساختار شیمیایی گلوکز، می توان آن را عمدتا به سه شکل ارائه داد.

فروش دکستروز

گلوکز کاربردهای مختلفی دارد. این ماده در صنایع غذایی به عنوان عنصری برای غذاهای مزه دار شیرین استفاده می شود. به این دلیل که یک قند ساده است و بسیار فراوان است. ورزشکاران از گلوکز برای به دست آوردن انرژی استفاده می کنند.

برخی از موارد استفاده پزشکی از گلوکز نیز وجود دارد. به عنوان مثال، گلوکز برای درمان کاهش قند خون (قند خون پایین) استفاده می شود.

این قند اغلب به صورت دکستروز به مواد خوراکی فرآوری شده اضافه می شود که از نشاسته ذرت به دست می آید. گلوکز از فروکتوز و ساکارز کم شیرین تر است.

دکستروز

دکستروز نام رایجی است که برای گلوکز D استفاده می شود. بنابراین فرمول شیمیایی دکستروز همان گلوکز است. گلوکز می تواند به دو شکل D- گلوکز و L- گلوکز رخ ​​دهد.

دکستروز نوعی گلوکز است. دکستروز از مواد نشاسته ای حاصل می شود. دکستروز به صورت پودر یا به صورت مایع در دسترس است.

دکستروز به دلیل مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن، یکی از مواد رایج در غذاهای بسته بندی شده است. محصولات پخته شده اغلب از دکستروز تشکیل شده اند.

۲۰٪ شیرین تر

با این حال، دکستروز حدودا ۲۰٪ شیرین تر از ساکارز (قند معمولی / قند سفره) است. افزودن دکستروز به جای ساکارز، افزایش مدت ماندگاری محصول در نظر گرفته می شود.

دکستروز قادر است قند خون را خیلی سریع افزایش دهد. (دکستروز شاخص گلیسمی بالایی دارد).

بنابراین به افراد مبتلا به هیپوگلیسمی در سطح خطرناک توصیه می شود از دکستروز استفاده کنند تا در مدت زمان کوتاهی سطح قند خون خود را بالا ببرند.

متفاوت بودن گلوکز و دکستروز

گلوکز و دکستروز به عنوان کربوهیدرات ها طبقه بندی می شوند. کربوهیدرات ها گروهی از ترکیبات هستند که به عنوان “پلی هیدروکسی آلدهیدها و کتون ها یا موادی که هیدرولیز می شوند برای تولید پلی هیدروکسی آلدهیدها و کتون ها تعریف می شوند.

” کربوهیدرات ها فراوان ترین نوع مولکول های آلی روی زمین هستند. آن ها منبع انرژی شیمیایی موجودات زنده هستند. نه تنها این، بلکه به عنوان ترکیبات مهم بافت ها نیز خدمت می کنند.

شباهت های بین گلوکز و دکستروز

• فرمول شیمیایی گلوکز و دکستروز یکسان است.

• گلوکز D و دکستروز یکسان هستند.

• توده مولی گلوکز و دکستروز یکسان است.

تفاوت glucose and dextrose

گلوکز: گلوکز یک قند ساده با فرمول شیمیایی C6H12O6 است.

دکستروز: دکستروز نام رایجی است که برای گلوکز D استفاده می شود.

گلوکز: گلوکز را می توان به صورت گلوکز D و L گلوکز یافت.

دکستروز: دکستروز را فقط می توان به صورت گلوکز D یافت.

گلوکز: گلوکز را می توان از اشکال مختلف کربوهیدرات بدست آورد.

دکستروز: دکستروز را می توان به طور عمده از نشاسته تهیه کرد.

نتیجه گیری

وقتی گلوکز D در نظر گرفته شود، گلوکز و دکستروز یکسان هستند. به عبارت دیگر، دکستروز نام رایجی است که برای گلوکز D استفاده می شود.

بنابراین، بیشتر خصوصیات شیمیایی و فیزیکی گلوکز و دکستروز مشابه است. تفاوت اصلی بین گلوکز و دکستروز این است که گلوکز شامل هر دو شکل D و L است در حالی که دکستروز فقط شامل شکل D گلوکز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *