لسیتین سویا چیست؟

لسیتین سویا 

لسیتین از دیرباز جزء مهم تعداد بیشماری از مواد غذایی و غیرغذایی بوده و یکی از فرآورده های فرعی و متنوع و ارزشمند صنعت دانه روغنی است. لسیتین سویا یک محصول فرعی تولید روغن سویا است و از سویا به صورت مکانیکی یا شیمیایی استخراج می شود.

لسیتین سویا ماده ای به رنگ قهوه ای زرد است که ترکیبی از فسفولیپیدها و سایر ترکیبات غیر فسفولیپید است که در طی فرآیند از روغن سویا استخراج می شود. لسیتین به عنوان یک ماده تقویت دهنده و امولسیفایر مفید است. لسیتین معمولاً به صورت مایع استفاده می شود، اما می تواند به صورت گرانول نیز مورد استفاده قرار گیرد.

از آنجا که هم آب و هم چربی را به خود جذب می کند، لسیتین سویا معمولاً در مواد غذایی به عنوان یک افزودنی مورد استفاده برای صاف کردن بافت محصولات از جمله شکلات یافت می شود. لسیتین مخلوط گلیسیرید فسفولیپید ها شامل فسفاتیدیل کولین، فسفاتیدیلتانولامین، فسفاتیدیلینواستیل، فسفاتید  یلسرین و فسفاتید اسید می باشد.

سویا از انواع مواد مغذی شامل پروتئین، کربوهیدرات ها و چربی تشکیل شده است. لسیتین در سویا یافت می شود و ممکن است در منابع دیگر از جمله تخم مرغ، آفتابگردان و کلزا باشد. لسیتین سویا و روغن سویا معمولا از عصاره هگزانی سویا تولید می شوند. بعضی از پروتئینهای سویا در عصاره گنجانده شده است.

لسیتین سویا نیز به عنوان امولسیفایر در مواد آرایشی و خوراک دام استفاده می شود. برخی از افراد به دلیل داشتن کولین زیاد از لسیتین به عنوان مکمل استفاده می کنند. کولین یک ریز مغذی است که برای سلامت قلب و رشد مغز مفید است. سویا به عنوان غذاهای حساسیت دهنده شناخته شده است.

لسیتین سویا و آلرژی

لسیتین سویا حاوی پروتئین های سویا است و این مواد ممکن است آلرژی زا باشند. با این حال، لسیتین سویا حاوی مقادیر پروتئین سویا برای تحریک واکنش های آلرژیک در مصرف کنندگان سویا نیست.

اگرچه لسیتین سویا از سویا گرفته شده است، اما بیشتر آلرژن ها در فرآیند تولید از بین می روند. ممکن است برخی از افراد مبتلا به آلرژی شدید سویا نسبت به آن واکنش نشان دهند، بنابراین افرادی که حساسیت بالایی دارند نسبت به آن احتیاط می کنند. لسیتین سویا یک ماده افزودنی غذایی به طور کلی بی خطر است. از آنجا که به مقدار کم در غذا وجود دارد، بعید است مضر باشد.

آلرژن های سویا

آلرژن های سویا در بخش پروتئین یافت می شوند. بخش اعظم این پروتئین در فرایند تولید لسیتین سویا برداشته می شود. لسیتین سویا حاوی میزان کمی از پروتئین سویا است و مشخص شده است که این ماده شامل آلرژن های سویا است. لسیتین سویا حاوی مواد پروتئین سویا کافی برای تحریک واکنش های آلرژیک در اکثر مصرف کنندگان آلرژی سویا نیست.

بسیاری از متخصصان آلرژی حتی به بیماران حساسیت به سویا توصیه نمی کنند که وقتی آن را به عنوان ماده ای در محصولات غذایی گنجانده است، از لسیتین سویا خودداری کنند. از این دیدگاه عملی می توان تصور کرد که اکثر افراد حساسیت به سویا نسبت به مصرف لسیتین سویا واکنش منفی نشان نمی دهند.

لسیتین سویا چیست؟

پروتئین های اصلی در لسیتین

پروتئین های کازئین غیر هیدرولیز شده با وزن مولکولی بسیار زیاد و لسیتین سویا به طور خاص برای کاربردهای لوازم آرایشی طراحی شده است.

در حالی که لسیتین سویا دارای بسیاری از خواص مشابهی از لسیتین زرده تخم مرغ است، مشخصات شیمیایی و آرایش آن بسیار متفاوت است.

لسیتین سویا حاوی ۲۰ تا ۸۰ درصد فسفاتیدیل کولین (PC) است. در بدن، کاربرد لسیتین می تواند به کولین، یک ماده غذایی ضروری برای سلامت کبد، رشد مغز و سلامت شناختی تبدیل شود.

ماهیت بار منفی بارز PLs موجود در لسیتین سویا باعث می شود امولسیون سریعتر از PL های خنثی در لسیتین زرده تخم مرغ اکسید شود.

بیشتر پروتئین های اصلی در لسیتین های سویا و آفتابگردان است. در لسیتین سویا، پروتئین گلوبولین وجود دارد.

ساختار لسیتین سویا چیست ؟

اجزای اصلی لسیتین تولید شده از سویا تجاری عبارتند از: روغن سویا: ۳۳تا ۳۵ درصد، فسفاتیدیلینو استیل:۲۰ تا ۲۱ درصد، فسفاتیدیل کولین: ۱۹ تا ۲۱ درصد، فسفاتیدیلتانولامین: ۸تا ۲۰ درصد، فسفاتیدهای دیگر: ۵تا ۱۱ درصد، کربوهیدراتهای آزاد: ۵ درصد، رطوبت: ۱درصد، استرول ها:۲ تا ۵درصد.

شرکت بازرگانی پویا ویژن وارد کننده و تامین کننده و فروش لسیتین.
در صورت نیاز به راهنمایی با ما در تماس باشید همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.
شماره تماس: ۰۲۱۴۴۳۵۷۸۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *