مکانیسم و خواص اسید اسکوربیک

اسیداسکوربیک چه خاصیت های دارد؟

ویتامین C به عنوان اسید اسکوربیک نیز شناخته می‌شود، این ماده ویتامین محلول در آب است که در بسیاری از انواع میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. بعلت خواص اسید اسکوربیک , مکمل‌های بهداشتی  و افزودنی های غذایی حاوی C ویتامین برای درمان انواع مختلفی از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی و بیماری قلبی استفاده می‌شود.
اسید آسکوربیک (ویتامین c ) یک ویتامین محلول در آب است حذف شود و حداقل پایداری را در بین همه ویتامین ها دارد. این ویتامین در حالت پشتی پایدار است ولی زمانی که در آب حل می شود پایداری آن کاهش پیدا می کند. مولکول اسید آسکوربیک یک ساختار پنج حلقه ای دارد و فرمول مولکولی آن C6H8O6 می باشد. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با مکانیسم و خواص ویتامین سی آشنا کنیم.

خواص آنتی‌اکسیدانی اسید اسکوربیک

ویتامین C دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی است، به این معنی که قادر به کاهش آسیب‌های ناشی از این مواد شیمیایی اکسیدکننده که گاهی اوقات به نام اکسیژن واکنشی یا ROS نامیده می‌شوند، عناصر طبیعی واکنش‌های سلولی هستند که در داخل بدن شما قرار دارند. اکسیداسیون مواد شیمیایی مانند رادیکال‌های آزاد است. عوامل اکسیدکننده به دلیل برخورد با مولکول‌های مهم و تغییر نحوه عملکرد آن‌ها بسیار ناپایدار هستند و به سلول‌های شما آسیب می‌رسانند.

فروش اسیداسکوربیک

اسید اسکوربیک به‌طور مستقیم با اکسیداسیون مواد شیمیایی و تبدیل آن‌ها به مولکول‌های غیر مضر این آسیب را کاهش می‌دهد. کاهش آسیب اکسیداتیو می‌تواند برای بدن شما از جمله برای کاهش سرطان و بیماری‌های قلبی مفید باشد. 

عملکرد و مکانیسم و خواص ویتامین C

مکانیسم و خواص ویتامین سی: عملکردهای بیولوژیکی اسید اسکوربیک از توانایی آن در تأمین معادل‎های کاهنده برای انواع واکنش های بیوشیمیایی ناشی می‎شود. این ویتامین بر اساس قدرت کاهش دهنده خود، گونه‎های اکسیژن فعال از نظر فیزیولوژیکی را کاهش می‎دهد. در نتیجه، این ویتامین در درجه اول به عنوان یک فاکتور برای واکنش‎هایی که نیاز به کاهش متالوآنزیم آهن یا مس دارند، عمل می‎کند. این ویتامین همچنین می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان محافظ عمل کند که در فاز آبی هم درون سلول و هم خارج سلول وجود دارد. اسید اسکوربیک می‎تواند سمیت قلبی آدریامایسین را به حداقل برساند. در ترکیب با داروهای ضد سرطان، ایمنی، ترمیم بافت، روند سم زدایی را بهبود می بخشد. ویتامین C همچنین با افزایش تکثیر لنفاوی ضد ویروس و ضد باکتری است. در مطالعات قبلی مشخص شده بود که ویتامین C سطح اینترفرون، آنتی بادی و هورمون‎ها را افزایش می‌دهد. ویتامین C تولید لنفوسیت ها را در بدن افزایش می‌دهد و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. 

این ماده نقش مهمی در تشکیل کلاژن دارد که باعث تحریک تشکیل کلاژن می شود و باعث ایجاد سد نفوذ ناپذیری (Schirrus) در تومورها می‌شود. هیدروکسیلاسیون پرولین و لیزین را به هیدروکسی پرولین و هیدروکسیلیزین افزایش می‎دهد و اتصال متقاطع مناسب این اسید آمینه رخ می‌دهد که منجر به شکل مارپیچ سه گانه کلاژن می‎شود. کلاژن‎های مارپیچ سه گانه ثبات پایداری را در اطراف توده تومور ایجاد می‎کنند که از متاستاز تومور جلوگیری می کند. ویتامین سی با کاهش آسیب رادیکال های آزاد سلولی سمیت مرتبط با عوامل شیمی درمانی را کاهش می‎دهد و همچنین با خنثی سازی مواد سرطان زا احتمال سرطان را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده اند که مصرف ویتامین ث، سطح آنتی اکسیدان خون را تا ۳۰٪ بالا می‌برد که به تقویت سیستم دفاعی برای مقابله با التهاب بسیار موثر است. 

عملکرد بر روی سیستم ایمنی بدن

ویتامین C همچنین نقش مهمی در تنظیم سیستم ایمنی بدن شما ایفا می‌کند.بسیاری از انواع سلول‌های ایمنی توسط ویتامین C، از جمله گلبول‌های سفید، تحریک می‌شوند.
این سلول‌های سفید خون کمک می‌کند تا بدن شما با عفونت‌ها و ویروس‌ها و باکتری‌ها مبارزه کند و آن‌ها را از بین ببرد.ویتامین C همچنین ممکن است سطح آنتی‌بادی‌های بدن شما را افزایش دهد که یکی دیگر از مکانیسم‌های دفاعی است که سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه به میکروب‌های مهاجم از آن استفاده می‌کند.

مکانیسم عمل و جذب اسید اسکوربیک 

جذب از طریق یک فرآیند وابسته به انرژی است که دارای دو مکانیسم است: انتشار ساده و انتقال فعال که دو ناقل درگیر هستند.: SVCTs  ناقل کننده‎های ویتامین C وابسته به سدیم و ناقل هگزوز. محل جذب روده کوچک دیستال است و توسط دفع کلیوی تنظیم می شود. دوزهای معمول رژیم غذایی تا ۱۰۰ میلی گرم در روز تقریباً به طور کامل جذب می شوند. بیشترین غلظت اسید اسکوربیک در غده هیپوفیز، غده فوق کلیوی، مغز، لکوسیت ها و چشم ها است. این ویتامین، همچنین ویتامین E و اسید فولیک را تثبیت می‌کند و جذب آهن را افزایش می‎دهد. رادیکال‎های آزاد و سموم را خنثی می‎کند و پاسخ التهابی از جمله سندرم سپسیس را کاهش می‌دهد. 

مکانیسم اثر اسید اسکوربیک در بیماری سپسیس (مسمومیت خونی) 

سطح گردش خون ویتامین C در بیماران مبتلا به سپسیس کم است. تجویز تزریقی اسید اسکوربیک غلظت پلاسما و بافت این ویتامین را افزایش می دهد و ممکن است عوارض را کاهش دهد. در مدل‌های حیوانی سپسیس، تزریق داخل وریدی ویتامین C را افزایش می‌دهد و از چندین عملکرد میکروواسکولار، یعنی جریان خون مویرگی، سد نفوذپذیری میکروواسکولار، و پاسخ‌دهی شریانی به منقبض‌کننده‌های عروق و گشادکننده‌های عروق محافظت می‌کند. اثرات اسید اسکوربیک تزریقی بر عملکرد میکروواسکولار هم سریع و هم پایدار است.

زیرا به سرعت در سلول‌های اندوتلیال میکروواسکولار تجمع می‌یابد، گونه‌های فعال اکسیژن را از بین می‌برد و از طریق تتراهیدروبیوپترین برای تحریک تولید نیتریک اکسید توسط نیتریک اکسید سنتاز اندوتلیال عمل می‌کند. دلیل اصلی بهبود طولانی مدت در عملکرد میکروواسکولار این است که سلول‌ها سطوح بالایی از آسکوربات را حفظ می‌کنند، که مسیرهای سیگنالینگ حساس به ردوکس را تغییر می‌دهد تا القای سپتیک NADPH اکسیداز و نیتریک اکسید سنتاز القایی را کاهش دهد. این مشاهدات با این فرضیه سازگار است که عملکرد میکروواسکولار در سپسیس ممکن است با تجویز تزریقی اسید اسکوربیک به عنوان یک درمان کمکی بهبود یابد. 

محدودیت های درمان ویتامین c (ویتامین ث) در رابطه با سلامت پوست

علیرغم فعالیت بسیار خوب این ویتامین در پوست، برخی محدودیت های جزئی در مصرف موضعی این ویتامین وجود دارد. وجود یک پروفایل ایمنی مصرف برای این ترکیب مشخص و اثبات شده است. اما یکی از محدودیت های مصرف آن، احتمال بروز آلرژی های پوستی است که البته به ندرت گزارش شده است.

وارد کننده اسید اسکوربیک

ویتامین سی

اسید آسکوربیک (ویتامین c ) یک ویتامین محلول در آب است و حداقل پایداری را در بین همه ویتامین ها دارد. این ویتامین در حالت پشتی پایدار است ولی زمانی که در آب حل می شود پایداری آن کاهش پیدا می کند. مولکول اسید آسکوربیک یک ساختار پنج حلقه ای دارد و فرمول مولکولی آن C6H8O6 می باشد. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با مکانیسم و خواص ویتامین سی آشنا کنیم.

کشف آسکوربیک‌اسید

شروع کشف آسکوربیک‌اسید به زمانی برمی‌گردد که محققان دریافتند، مصرف برخی خوراکی‌ها از ابتلا به بیماری اسکوروی یا اسکوربوت جلوگیری می‌کند. اسکوروی به بیماری گفته می‌ شود که در اثر کمبو ویتامین C ایجاد می‌ گردد. ویتامین ث نقشی اساسی در تولید پروتئین‌های ساختمانی بدن (مانند کلاژن) داشته و کمبود آن باعث ضعیف شدن ساختمان بافت‌ها می‌شود.

اسید اسکوربیک یک ویتامین طبیعی در آب است. اسید اسکوربیک یک عامل کاهش دهنده و آنتی اکسیدانی قوی است که در مبارزه با عفونت های باکتریایی، واکنش های سم زدایی و تشکیل کلاژن در بافت فیبری، دندان ها، استخوان ها، پوست و مویرگ ها عمل می کند. ویتامین C در مرکبات و میوه های دیگر و در سبزیجات یافت نمی شود و توسط انسان تولید یا ذخیره نمی شود و باید در رژیم غذایی دریافت شود.

ویتامین C یا اسید اسکوربیک یک نوع آنتی اکسیدان از بین برنده زنجیره ای عالی است که در بسیاری از فرآیندهای بیولوژیکی در بدن وجود دارد. این یک فاکتور برای انواع مختلف آنزیم های متابولیک است. ویتامین C دارای خواص مختلفی مانند ضد پیری، ضد اسکوربوت پ، ضد ویروس و ضد باکتری، تقویت کننده ایمنی بدن است که در روند سم زدایی نقش دارد.

ویژگی‌های دیگر


بدن شما نیاز به ویتامین C برای تولید انواع مختلف مواد شیمیایی مهم دارد.
به‌ عنوان‌ مثال، یک انتقال‌دهنده عصبی مهم به نام نوراپی¬نفرین (norepinephrine) است که برای عملکرد مناسب مغز شما لازم است و نقش مهمی در تنظیم حالات بدن دارد.
مثال دیگر، یک ماده شیمیایی به نام کارنیتین است که به انتقال مولکول‌های سوخت به سلول‌های عضلانی کمک می‌کند که از آن‌ها برای تولید انرژی استفاده می‌شود.
ویتامین C همچنین برای کبد شما ضروری است که کلسترول را از بین برده و از جریان خون خارج می‌شود.

نتیجه گیری

اسید اسکوربیک به طور طبیعی وجود دارد و ماده ای دارای خواص مختلفی از جمله ضد سرطان، آنتی اکسیدان، ضد پیری و تقویت کننده ایمنی و غیره است. این ماده برای سلول‎‌های طبیعی سیتوتوکسیک نیست اما سمیت سلولی سلول‎‌های سرطانی را نشان می دهد. این دارو ممکن است بقا را افزایش داده و کیفیت زندگی بیمار مبتلا به سرطان را بهبود بخشد و اگر با سایر داروهای ضد سرطان تجویز شود، می‎تواند عمل ضد سرطان برخی دیگر از داروهای ضد سرطان را هم افزا کند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *