نقش دکستروز در بدن انسان

دکستروز که به نام گلوکز نیز شناخته می شود، کربوهیدرات (به طور خاص یک قند ساده) است که نقش اساسی در تأمین انرژی سلول ها دارد. از طریق یک سری واکنش ها، دکستروز در بدن انسان به مولکول های کوچکتر تجزیه می شود و انرژی لازم برای عملکرد سلول های بدن را آزاد می کند.

استفاده از دکستروز در یک وعده غذایی باعث می شود مقادیر زیادی گلوکز به جریان خون وارد شود. سلول های بتا در لوزالمعده این افزایش قند خون را حس می کنند و انسولین را آزاد می کنند. انسولین باعث می شود که انتقال دهنده های خاص در بدن وارد قند شود. در همان زمان، سلول های کبدی نیز از طریق یک حمل کننده گلوکز مختلف، گلوکز مصرف می کنند.

در هر دو سلول کبد و ماهیچه، یک آنزیم کلیدی گلیکوژن را فعال و تولید می کند. این منجر به کاهش سطح قند خون در بدن شما و ذخیره گلوکز اضافی به عنوان گلیکوژن می شود. آدنوزین تری فسفات مهمترین مولکول برای ضبط، ذخیره موقت و متعاقبا انتقال انرژی برای انجام کار است. تمام سنتز ATP در سلول های شما ناشی از تغییر شیمیایی ترکیبات سرشار از انرژی در رژیم غذایی مانند گلوکز و نشاسته است.

گلوکز یا دکستروز در بدن انسان منبع اصلی انرژی و تنها منبع انرژی جنین و ارگان های وابسته به گلوکز مانند شبکیه، گلبول های قرم ، غدد جنسی و مغز است. انسولین هورمون کاهش دهنده گلوکز پلاسما و هورمون های افزایش دهنده گلوکز پلاسما گلوکاگون و اپی نفرین میزان وارد شدن گلوکز و سیستم بدن انسان را تعیین می کنند. انسولین از جذب گلوکز توسط بافت کبد، ماهیچه و چربی حمایت می کند.

علاوه بر این انسولین تشکیل گلیکوژن را تحریک می کند و از تشکیل گلوکز جدید و تجزیه گلیکوژن جلوگیری می کند.علاوه بر این، دکستروز در بدن انسان باعث افزایش تولید پروتئین و جذب اسید آمینه توسط عضلات می شود.

تجویز دکستروز برای درمان اسهال و کم آبی بدن :

دکستروز نوعی قند ساده از ذرت است. در داروهای مختلف و مواد غذایی استفاده می شود، به عنوان یک شیرین کننده و به عنوان یک درمان برای کاهش قند خون و کم آبی بدن استفاده می شود. پزشکان از دکستروز برای درمان اسهال و کم آبی استفاده می‌کنند.

بیماری التهاب معده‌ای روده‌ای ( گاستروانتریت ) بیماری است دارای مشخصه‌های التهاب در دستگاه معدی روده‌ای که در برگیرنده ی معده و روده کوچک می‌باشد و منجر به ترکیبی از اسهال، استفراغ، درد شکمی و گرفتگی عضلات می‌شود. اگرچه این بیماری ربطی به آنفلوآنزا ندارد، اما گاهی آن را آنفلوآنزای معده و آنفلوآنزای گاستریک هم نامیده‌اند. گاستروانتریت حاد یک دلیل رایج برای مراقبت از سلامتی کودکان است.

در میان عوارض بالقوه گاستروانتریت حاد، شایع ترین نوع از کمبود آب است. برای درمان کم خونی گزینه های درمان عبارتند از: ریفلاسیون خوراکی و وریدی. زمانی که رخ می دهد، اغلب به دلیل تهوع و استفراغ مداوم است. کاربرد دکستروز برای درمان اسهال و هم چنین بیمارانی که دارای ریفارداسیون داخل وریدی هستند مفید است . این ماده به کاهش استفراغ کمک می کند و باعث درمان های سرپایی شود.

وارد کننده دکستروز

معمولا بیش از ۹۰٪ از مایع ورودی به روده کوچک جذب می شود، بنابراین حدود یک لیتر به روده بزرگ می رسد. در آنجا جذب بیشتر اتفاق می افتد. فقط ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی لیتر آب از هر روز در مدفوع تشکیل می شود. هر گونه تغییر در جریان دو طرفه آب و الکترولیت ها در روده کوچک (به عنوان مثال، افزایش ترشح، کاهش جذب و یا هر دو) باعث کاهش جذب خالص یا ترشح خالص می شود و باعث افزایش حجم مایع وارد شدن به روده بزرگ می شود.

هنگامی که این ظرفیت جذب محدود خود را بیش از حد افزایش می دهد، اسهال اتفاق می افتد. هیدراتاسیون و تغذیه، مداخلاتی هستند که بیشترین تاثیر را بر روند اسهال حاد دارند.

مصرف دکستروز در دیابت

دکستروز از ذرت ساخته شده و نوعی از گلوکز کریستالی است. گلوکز به عنوان یک قند ساده شناخته شده است زیرا کوچکترین واحد کربوهیدرات است . دکستروز در بدن انسان به راحتی از طریق جریان خون جذب می شود و منجر به افزایش سریع گلوکز خون می شود.

استفاده از دکستروز در محصولات غذایی به عنوان یک شیرین کننده است و دارای اهداف پزشکی است، همانند  مصرف دکستروز در دیابت نیز می باشد، که بصورت محلول هایی که به داخل ورید تزریق می شود، استفاده می شود. مصرف دکستروز در دیابت به عنوان یک ژل یا قرص خوراکی موجود است. این ماده می تواند با سایر داروها ترکیب شود یا برای افزایش قند خون استفاده شود. از آنجا که یک شکر ساده است، بدن می تواند به سرعت آن را برای انرژی استفاده کند.
افرادی که مبتلا به دیابت یا هیپوگلیسمی هستند (قند خون پایین) از ژل یا قرص قند خون استفاده می کنند. این ژل یا قرص در دهان فرد حل می شود و به سرعت قند خون را بالا می برد.

تامین کننده دکستروز

اگر قند خون یک فرد کمتر از ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد و علائم قند خونشان پایین باشد، ممکن است لازم باشد قرص های دگزا را مصرف کند. از آنجا که دکستروز ۱۰۰ درصد گلوکز است، آن را به سرعت جذب می کند و دارای شاخص گلیسمی بالا است، که باعث می شود درمانی محبوب برای هیپوگلیسمی است. طبق اطلاعات مرکز ملی دیابت، ۱۵ گرم کربوهیدرات برای درمان هیپوگلیسمی توصیه می شود  که حدود ۱ قاشق غذاخوری است. قرص های دکستروز در داروخانه ها یافت می شود و در صورت کمبود گلیسمی، شما می توانید همراه خود همیشه داشته باشید و از روی  دستورالعمل ها مصرف آن را ببینید. علائم قند خون پایین عبارتند از ضعف، سردرگمی، عرق کردن و ضربان سریع قلب.

داشتن دیابت یعنی شما برای مراقبت از خود نظارت بر کربوهیدرات مصرفی تان داشته باشید و آن را برای حفظ قند خون خود را در محدوده سالم داشته باشید. خواندن برچسب ها، خوردن رژیم سالم و متعادل، همه بخشی از برنامه  ی یک دیابتی است. بسیاری از شیرینی ها مانند دکستروز، را به وعده های غذایی خود اضافه می کنند. برای گنجاندن شیرینی ها در برنامه ی غذایی خود با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. استفاده از دکستروز را در اندازه ی مورد نیاز در برنامه غذایی خود قرار دهید.

مطالعات نشان می دهد که بیماران مبتلا به دیابت اغلب داروهای وریدی  که گلوکز مخلوط شده با دکستروز  دارند را مصرف می کنند. تجویز داروهای مورد استفاده در وریدها هنگام بررسی بیمار و بررسی دقیق داروها و رقیق کننده ها می تواند وضعیت گلیسمی و نتایج بالینی را بهبود بخشد. با توجه به انجمن دیابت آمریکا، معمولا بهتر است ۴۵ تا ۶۰ گرم کربوهیدرات در هر وعده غذایی مصرف شود. با این وجود ممکن است بسته به اینکه چگونه دیابت شما کنترل می شود این اندازه بیشتر یا کمتر شود.

دکستروز و گلوکز برای مراقبت از پوست و مو

پوست بزرگترین عضو بدن است. یک سد فوق العاده پیچیده که طراحی شده برای محافظت در برابر باکتری ها، ویروس ها، آلودگی ها، میکروب، انگل، قارچ، سموم، اشعه ماوراء بنفش و غیره که وظیفه تنظیم حرارت بدن و مدیریت سطوح مواد مغذی را برعهده دارد. در محدوده مراقبت از پوست، ساکاریدها به طور گسترده ای به عنوان مواد سازگار، روان کننده ها و چسبنده ها استفاده می شود. اما نقش دکستروز در بدن انسان برای مراقبت از پوست و مو چیست؟

دکستروز یک مونو ساکارید ساده در گیاهان است. قند ساده ای است که به عنوان منبع انرژی توسط سلول های زنده استفاده می شود. این گیاه به عنوان یکی از محصولات اصلی فتوسنتز تولید می شود. این ماده به عنوان یک عامل طعم دهنده، روان کننده، و به عنوان عامل تهویه پوست استفاده می شود. فرمولاسیون حاوی دکستروز در محصولات مراقبت از پوست و تمیز کننده پوست استفاده می شود. این ماده گیاهی دارای خواص آبرسانی است و بنابراین می تواند منجر به صاف شدن پوست می شود و کمک می کند رنگ حنا بر روی پوست به مدت طولانی بماند و حنا بر روی پوست تیره تر و پررنگ تر شود.

در دستور العمل های مراقبت از پوست و بدن به عنوان وسیله ای استفاده می شود که عطر و بوی روغن های ضروری را جذب می کند. گلوکز به عنوان یک ماده سفید، یک کریستال جامد یا یک محلول آبی در دسترس است. در محصولات آرایشی و مراقبت شخصی، گلوکز ممکن است در فرمولاسیون محصولات حمام، محصولات پاک کننده، آرایش چشم، محصولات مراقبت از پوست، لوازم آرایشی و مراقبت از مو استفاده شود.

گلوکز به عنوان یک ماده توصیه شده برای محصولات آرایشی محسوب می شود و برای لوازم آرایشی طبیعی تایید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *