نقش کلسیم کلرید در صنایع غذایی

اگر عادت به خوردن غذای سالم هدف شما باشد، پس باید برچسب‌های روی مواد غذایی را بخوانید و مواد افزودنی مورد استفاده در کارخانه‌ها را نظارت کنید. یکی از این افزودنی‌ها کلسیم کلرید است که خطری برای سلامتی ندارد. این ماده تا حدودی مشابه نمک است، اما به جای سدیم، کلسیم داشته و طعم بسیار شوری دارد. اگر در ناحیه‌ای زندگی می‌کنید که بارش برف زیاد اتفاق می‌افتد، حتماً موادی را در قالب نمک که در خیابان‌ها و پیاده‌‌روها برای جلوگیری از برف و یخ زدن پاشیده‌اند، می‌بینید که همان کلسیم کلراید است. به این دلیل که آب را جذب می‌کند، در خیابان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

در غذا، مانند یک نگهدارنده عمل می‌کند. و به عنوان یک عامل تقویت‌کننده به غذا‌های آماده اضافه می‌شود، با پکتین طبیعی موجود در میوه‌ها واکنش نشان می‌دهد تا از نرم شدن آن‌ها زمانی که پردازش رخ می‌دهد جلوگیری شود. اسپری کردن آن در میوه‌ها، سبزیجات و توفو باعث افزایش استحکام و ماندگاری بیشتر آن‌ها می‌شود. در این مقاله از بازرگانی پویاویژن، تامین‌ کننده مواد اولیه غذایی با نقش کلسیم کلرید در صنایع غذایی آشنا خواهید شد.  

فروش کلسیم کلرید

نقش و تأثیر کلرید کلسیم در مواد غذایی

هر دو اتحادیه اروپا و اداره غذا و داروی آمریکا، این ماده را به عنوان یک افزودنی غذای سالم شناخته‌اند و بررسی‌ها نشان می‌دهد اثر نامطلوبی برای استفاده‌کنندگان ندارد. کلسیم به عنوان یک الکترولیت، به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. 

در سس گوجه فرنگی

به عنوان یک عامل تقویت‌کننده سس استفاده می‌شود و باعث جلوگیری از تجزیه گوجه فرنگی‌ها در طی آماده‌سازی می‌گردد. 

در کنسرو‌ها

اساساً کلراید کلسیم یک ماده خشک‌کننده است و اغلب به عنوان یک عامل سفت‌کننده استفاده می‌شود. احتمالاً آن را در هر میوه یا سبزیجات کنسرو شده‌ای پیدا خواهید کرد؛ زیرا باعث افزایش ماندگاری آن غذا‌ها می‌شود. 

در پنیرسازی

یکی دیگر از کاربرد‌های بسیار رایج آن هنگام تهیه پنیر است. در سطح اولیه، به عنوان یک عامل سفت‌کننده عمل می‌کند. این ماده به انباشته شدن پنیر‌ها کمک می‌کند و پس از این کار، پایدارتر می‌شوند. فراتر از آن، برای تنظیم فرآیند جداسازی کشک و آب پنیر نیز بسیار مفید است. مقدار کمی از آن را می‌توان به شیر اضافه نمود تا هم محتوای کلسیم و هم سطح pH آن را تغییر دهد که به نوبه خود خواص پنیر ساخته شده را نیز تغییر می‌دهد. این ماده همچنین در ساخت توفو، به ویژه توفو سفت، به روشی مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

پویاویژن، تامین‌ کننده کلرید کلسیم محصولی ممتاز، ایمن و با کیفیت را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد. 

کره‌ها

یکی از جالب‌ترین خواص آن این است که وقتی با آلژینات سدیم (یکی دیگر از افزودنی‌های غذایی ایمن) ترکیب شود، می‌تواند مایعات را به کره‌های نیمه جامد کوچک تبدیل کند. این برای ساخت خاویار تقلبی و همچنین سایر غذا‌های جدید استفاده می‌شود. 

غذا‌های میان وعده

به عنوان یک چاشنی در چیپس سیب زمینی و سایر غذا‌های میان وعده برای افزایش طعم و بهبود بافت استفاده می‌شود. 

کلرید کلسیم در مواد اولیه صنایع غذایی گوناگون

  • به عنوان نگهدارنده، در انواع تنقلات و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود.  
  • از خراب شدن مواد غذایی جلوگیری می‌کند. همچنین کلسیم معدنی ضروری را فراهم می‌کند و کیفیت غذا را افزایش می‌دهد. 
  • به علت افزایش نگرانی‌ها در مورد مقدار بالای سدیم مواد غذایی و عدم مصرف کافی کلسیم، بسیاری از تولید‌کنندگان، آن را به جای نمک به محصولات‌شان اضافه می‌کنند. 
  • یک عامل تقویت خمیر است. 
  • به شوری مواد غذایی مانند ترشی، بدون اضافه کردن نمک کمک می‌کند. 
  • استفاده رسمی آن به عنوان یک تثبیت‌کننده، عامل تقویت‌کننده و غلظت‌دهنده است. 
  • با خرید کلسیم کلرید از یک وارد‌ کننده مواد اولیه غذایی، می‌توان باعث افزایش طول عمر محصولات متنوع غذایی شد. 
وارد کننده کلسیم کلرید
  • سطح کلسیم تغذیه‌ای در میوه‌ها و سبزیجات یخ‌زده می‌تواند با پردازش این ماده افزایش یابد.  
  • برای پردازش مواد غذایی شامل تمیز کردن گوشت، به عنوان یک مبرد(فرایند سرد کردن و تبدیل به مایع) در تولید بستنی و غذا‌های یخ‌زده، استفاده می‌شود. 
  • در تولید نوشیدنی‌های غیر الکلی، به عنوان یک منبع کلسیم برای تنظیم سختی آب کاربرد دارد. 
  • در تولید پنیر به عنوان یک منبع کلسیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
  • همچنین باعث افزایش استحکام کمپوت میوه‌ها می‌شود. 
  • به عنوان یک عامل خنک‌کننده در فرایند‌های مختلف مواد غذایی عمل می‌کند. 
  • در فرایند‌های تصفیه آب نیز کاربرد دارد. 

نحوه مدیریت ایمن و مجوز مصرف کلسیم کلرید

این ماده در صورت استفاده صحیح می‌تواند بی‌خطر باشد. طبق گفته دانشگاه لیبرتی وست، حتماً از لباس‌های محافظی استفاده کنید که پوست را بپوشاند، به خصوص پوستی که مستقیماً با این ماده در تماس است. اگر برای مدت طولانی با کلراید کلسیم کار می‌کنید، مطمئن شوید که در یک منطقه با تهویه مناسب هستید یا به طور مکرر برای هوای تازه از آن مکان خارج شوید. هنگام ذخیره، آن را خشک، پنهان و دور از روی نگهدارید (زیرا این دو ماده در صورت مخلوط شدن می‌توانند واکنش نشان دهند). اگر بریزد، IPCS توصیه می‌کند که با خیال راحت آن را در ظروف سرپوشیده جارو کنید و در صورت نیاز نمک را مرطوب کنید تا راحت‌تر آن را ذخیره نمایید. 

محرک‌های بازار کلسیم کلرید

عوامل متعددی در رشد بازار کلرید کلسیم درجه مواد غذایی نقش دارند، از جمله: 

  • افزایش تقاضا برای مواد غذایی فرآوری شده: مصرف رو به رشد محصولات غذایی فرآوری شده و راحت در سراسر جهان، باعث افزایش تقاضا برای افزودنی‌های غذایی مانند این ماده شده است. 
  • بهبود کیفیت غذا و ماندگاری: با بهبود بافت، حفظ تازگی و افزایش عمر مفید به بالا رفتن کیفیت غذا کمک می‌کند. 
  • تغییر ترجیحات مصرف‌کننده: مصرف‌کنندگان به دنبال آن دسته از محصولات غذایی هستند که از نظر بصری جذاب باشند، ماندگاری طولانی داشته باشند و بافت و کیفیت خود را حفظ کنند، که این عوامل، تقاضا برای خرید کلسیم کلرید به عنوان یک افزودنی غذایی را افزایش می‌دهد. 

با افتخار و به پشتوانۀ رضایت و همراهی شما در این سال‌ها، اعلام می‌کنیم که پویاویژن، وارد‌کننده اصلی کلسیم کلرید در ایران است. 

نتیجه‌گیری

فروش کلسیم کلرید درجه مواد غذایی به شکل خالص و باکیفیت توسط پویاویژن صورت می‌گیرد که استاندارد‌های ایمنی و خلوص دقیق تعیین شده توسط مقامات نظارتی را برآورده می‌کند. جهت خرید و استعلام قیمت کلسیم کلرید با واحد فروش پویاویژن در تماس باشید. از شما به خاطر همراهی‌تان تا انتهای این مقاله صمیمانه سپاسگزاریم. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *