فواید و خواص صمغ گوار

صمغ گوار در هند و پاکستان به عنوان خوراک گیاهی و هم چنین برای تغذیه دام استفاده می شود. شکل لوبیای آن حاوی مقادیر زیادی از آدامس گالاکتومانان است که تبدیل به یک ژل می شود، این ماده به یک پودر تبدیل و سپس با آب مخلوط می شود. این فرم پودر، آدامس گوار است که به عنوان یک ماده غذایی در غذاها و برای استفاده به عنوان مکمل استفاده می شود. گوارگام به طور معمول به عنوان یک عنصر رایج در غذاهای فرآوری شده و پخت گلوتن آزاد است. همچنین دارای مزایای بهداشتی فراوانی است و برای درمان علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین می تواند باکتری های “خوب” را در سیستم بدن شما ذخیره کند و به عنوان یک درمان مفید و طبیعی باشد.

فروش صمغ گوار

باکتری های مفید در صمغ گوار

باکتری ها همیشه مضر نیستند، تحقیقات نشان می دهد که حفظ تعادل مفید پروبیوتیک ها در سیستم گوارش شما می تواند به جلوگیری از مشکلات دستگاه گوارش کمک کند، از ایجاد آلرژی در کودکان جلوگیری کند و حتی بر میزان وزن شما تا اندازه ای تاثیر می گذارد. یک راه برای حفظ این تعادل استفاده از گوارکام یا آدامس گوار در تغذیه است. محققان دانشگاه ژنو ایتالیا در مطالعه ۲۰۰۶ دریافتند افرادی که روزانه آدامس گوار را دریافت کردند، بیش از ۲ نوع پروبیوتیک، لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریایی را در روده خود داشتند. یافته های مشابه در مطالعه ی دانشگاه ریدینگ بریتانیا مشابه بود، در حالی که ۳۱ داوطلب بیسکویت هایی با آدامس گوار یا پلاسبو داشتند. سطوح باکتری های مفید گروه گوار بالا رفت.

کمک به ناراحتی گوارشی :

آدامس گوار یا گوارگام، به عنوان یک فیبر محلول در آب به عنوان یک ملین عمل می کند، بنابراین ادعا می شود که در ترویج حرکات منظم روده و کاهش یبوست و بیماری مزمن مرتبط با عملکرد روده ای مانند دیورتیکولوز، بیماری کرون، کولیت و سندرم روده تحریک پذیر مفید است. بخش جراحی در دانشگاه جنوا ایتالیا یک سری مطالعات انجام داده که نشان می داد مقدار کمی از این فیبر محلول را به رژیم های گروهی از افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر اضافه کردند. نتایج این پژوهش اولیه در مجله تغذیه منتشر شده و توجه جهانی را جلب کرد، زیرا آدامس گوار می تواند با IBS همراه باشد و درد شکم را تسکین دهد.

در مطالعه دوم، اضافه کردن صمغ گوار به یکی از جدیدترین آنتی بیوتیک های درمان IBS باعث بروز بیش از حد رشد باکتری ها در روده کوچک می شود، ۹۱ درصد از باکتری های ناقل را از بین می برد، در مقایسه ای که با دیگر داروهای مشابه انجام شد معلوم گردید که دیگر داروها ۸۶ درصد از باکتری ها را از بین می برند. مطالعات دیگر نشان می دهد که آدامس گوار یبوست را درمان می کند و باعث آزاد شدن یک روغن روان کننده طبیعی روده نیز می شود.

کاهش کلسترول با مصرف گوارگام :

در دهه های ۱۹۸۰ و۱۹۹۰، دانشمندان فنلاند با توجه به نتایج جذاب، به بررسی اثرات صمغ گوار در افراد مبتلا به دیابت و کلسترول بالا پرداختند. محققان دانشگاه کووپو از ۳۹ نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ خواسته اند که یک قاشق چای خوری (۵ میلی گرم) آدامس گوار را ۳ بار در روز به شیر یا آب اضافه کنند و مصرف کنند. پس از ۱۳ ماه، میزان کلسترول آنها تا ۷ درصد کاهش یافته است. در یک تحقیق مشابه در دانشگاه هلسینکی که شامل ۳۲ نفر مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ است، مصرف آدامس گوار پس از وعده غذایی باعث کنترل قند خون در درازمدت می شود که می تواند خطر ابتلا به عوارض ناشی از دیابت مانند افتادگی چشم و نارسایی کلیه را کاهش دهد. بر طبق یافته محقق هلنا وورینن مارکولا، گوارگام هرگز نباید جایگزین داروهای دیابتی گردد، اما می تواند به صورت کمک درمانی مصرف شود. یک ماده ترموژنیک است.

علاوه بر این، در دستورالعمل ها به عنوان یک پرکننده استفاده می شود که می تواند کمک به سیری کاذب کند یا هضم غذا را کند کند، بنابراین شاخص گلیسمی غذا را کاهش می دهد. در برخی مطالعات، گوارگام برای بهبود تحمل گلوکز در رژیم غذایی اثبات شده است. تحقیقات نشان داده است که فیبر محلول در آب ممکن است به افراد مبتلا به دیابت کمک کند که باعث کاهش جذب قندهای روده کوچک شود. اگر چه میزان جذب کاهش می یابد، مقدار شکر جذب شده به طور کلی یکسان است. که این ممکن است بیماران دیابتی را از طریق تعدیل گلوکز “خوشه” کمک کند. کاهش میزان کلسترول خون انسان به علت مصرف گوارگام قابل توجه است. این کاهش به نظر می رسد که ناشی از محتوای فیبر محلول در آن باشد.

تاثیر صمغ گوار بر انعقاد خون :

خونریزی یکی از پیامدهای تهدید کننده و خطرناک بسیاری از زخم ها و صدمات و بیماری ها است و یکی از بزرگترین علل مرگ در افراد ۱ تا ۳۴ ساله در سراسر جهان است. خونریزی ها به سه دسته شریانی، وریدی، مویرگی و از لحاظ محل به خونریزی داخلی و خارجی تقسیم می شوند. وقتی خونریزی در بدن اتفاق می افتد پلاکت های موجود در خون باعث انعقاد خون می شوند و خونریزی بند می آید. خونریزی اولیه زمانی رخ می دهد که یکپارچگی انقباضات و عروق آناتومی آسیب دیده است. خونریزی ثانویه در یک زمان معین پس از تأثیرات پاتولوژیک رخ می دهد.

خونریزی شدید به سرعت منجر به هیپوترمی می شود که دمای بدن انسان به طور قابل ملاحظه ای کمتر از ۳۵ درجه سانتی گراد کاهش می یابد و پس از آن خون به درستی انعقاد نمی یابد و بنابراین توقف خونریزی ها را پیچیده می کند.

وارد کننده صمغ گوار

مزایای ترکیبات هموستاتیک در تماس با پایه کیتوزان شامل موارد زیر باشد:

اثربخشی آن با کاهش دما کم نمی شود.

  • اثربخشی آن مستقل از بیماری های موجود در ارتباط با اختلالات فعالیت های فاکتور انعقادی خون (هموفیلی، کواگولوپاتی) است.
  • حضور کیتوزان در زخم باعث جمع شدن بافت نرم آسیب دیده می شود و از بروز خونریزی در حین جابه جایی جلوگیری می کند.
  • به کاهش خطر ابتلا به عفونت در زخم و تضمین بهبود سریع تر بدون استفاده از آنتی بیوتیک ها کمک می کند.
  • یک ترکیب هموستاتیک را که حاوی گوارگام است رطوبت را از خون جذب می کند.

گلوکونات کلسیم همراه با گوارگام، صمغ زانتان  یا مخلوط آنها بر مکانیسم انعقاد خون تاثیر می گذارند. گوارگام با اقدام مکانیکی باعث متصل شدن زخم و جذب خون پساب می شود و ترومبوز مصنوعی را تشکیل می دهد، در حالی که گلوکونات کلسیم مستقیما باعث فعال شدن این فرآیند می شود. مایعات جذب شده توسط گوارگام ایجاد مکانیسم جدید ترومبوز و توقف خونریزی می شود. گیاه گوار اثرات مضر ندارد، سطح قند خون را نیز افزایش نمی دهد.

به علت اثر متقابل گوارگام یا صمغ گوار بر گلوکونات کلسیم، روند خونریزی متوقف می شود. همچنین دارای مواد مغذی قابل تجزیه نیست که امکان استفاده از آن  را درافراد مبتلا به بیماری های مختلف گسترش می دهد.

دارای اثرات آلرژیک نیست، زیرا توسط بدن جذب نمی شود  و مقاوم در برابر تخمیر و بدون تغییر است. متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار نمی دهد. در اواخر دهه ۱۹۸۰، صمغ گوار برای داروهای کاهش وزن ترویج زیادی پیدا کرد. هرچند، زمانی که غذاها یا مکمل های غذایی همزمان با این ماده مصرف می شوند، آدامس گوار قادر به کاهش جذب مواد معدنی رژیمی (به غیر از کلسیم) می باشد، اما این نگرانی در مورد این ماده نسبت به سایر الیاف رژیمی وجود دارد. ترکیبات حاوی گوار مانند هیدروکسی پروپیل گار، برای درمان چشم خشک توصیه شده اند.

نحوه استفاده از آدامس گوار

گوارگام به صورت پودری به عنوان یک ضخیم کننده و گیرنده برای پخت و پز و اغلب در دستور العمل های بدون گلوتن استفاده می شود. اگر می خواهید آن را به عنوان یک مکمل تجویز کنید، طبق دوز معمولی که در مطالعات تحقیقاتی در دانشگاه هلسینکی معین شد، ۱ قاشق چای خوری (۵ گرم)، با آب یا شیر و برای ۳ مرتبه در یک روز استفاده کنید. در این مورد ابتدا با دکتر خود صحبت کنید، آدامس گوار می تواند اثربخشی برخی از قرص های ضد بارداری، آنتی بیوتیک ها و داروهای دیابت را کاهش دهد.

مقدار استفاده از گوارگام برای پخت

اضافه کردن ۲ قاشق چای خوری (۱۰ میلی گرم) برای هر فنجان (۲۲۵ میلی گرم) آرد در دستور غذا مناسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *