گوارگام

نام لاتین: Guar gum


جهت استعلام قیمت و سفارش، تماس بگیرید:
تماس با مدیر فروش واتساپ مدیر فروش

راه‌های ارتباطی


02144357890
09198907250
info@pouyavision.com

گوار یا گوارگام !

گوارگام (Guar Gum)  و یا گوار حاصل فرآوری دانه های گوار می باشد که با نام cyamopsis tetragonoloba نیز شناخته می شود. گوارگام به عنوان یک پرکننده و تثبیت کننده اقتصادی خوب سالهاست که شناخته شده است. این ماده یک تثبیت کننده، روان کننده و غلظت دهنده مقرون به صرفه است. با نام های مختلفی از جمله  گووما گوار، گوم گوار، گواران و …نیز شناخته می شود. گوارگام معمولا به صورت یک پودر تولید شده و در بازار ارائه می‌شود و بر خلاف سایر غلظت دهنده ها مثل نشاسته اصلاح شده، از گوارگام به عنوان یک ماده افزودنی دارای برچسب کاملا طبیعی استفاده می شود. یکی از کاربردهای عمده گوارگام، غلظت دادن بیشتر، به فرآورده های غذایی است، به همین علت به آن صمغ گوار یا ادامس گوار نیز می‌گویند. گوار حاوی مقادیر زیادی آدامس گوار است، لوبیا به صورت پودر در آمده و به ژل تبدیل می شود. سپس با آب مخلوط می شود. این فرم پودر شده هم به عنوان ماده غذایی در غذاها و هم به عنوان مکمل استفاده می شود.

پودر گوار

پودر گوارگام هندی
پودر خالص گوارگام

رنگ پودر گوار سفید مایل به زرد است که عطر و بوی کمی دارد وهمچنین دارای بافت بسیار نرمی است، گیاه گوار به شکل یک بوته (یک گیاه خانواده نخود) است که در خاک های شنی بخوبی رشد می کند و بارندگی و تا حدی نور آفتاب زیاد در رشدش موثر است. از ۱۰۰ کیلو دانه های غلاف دار گوار حدود ۲۹ کیلو گرم پودر تولید می شود. برداشت این محصول کوتاه مدت است و در عرض ۳-۴ ماه از کاشت آن برداشت می شود. 

ماه های اوایل پاییز زمان برداشت گیاه گوارگام می باشد، دانه های آن برای فرآوری و قسمت سبز گیاه برای تغذیه دام مورد استفاده قرار می گیرد. گوارگام می تواند جایگزین مناسب برای نخود فرنگی باشد، با توجه به اینکه بذر گوارگام اندازه نسبتا بزرگی دارد، طی یک فرآیند در کارخانجات و با استفاده از ماشین آلات طراحی شده برای این فرآیند به پودری بسیار ریز تبدیل می شود.

نکته جالب در رابطه با قدرت غلظت دهندگی پودر گوارگام است که هشت برابر نشاسته ذرت است. به همین دلیل، گوارگام به طور گسترده ای در برنامه های تولید مواد غذایی استفاده می شود و از مواد اولیه غذایی پر کاربرد در صنایع خوراکی است. علاوه بر این، آن را نیز به عنوان یک ماده مؤثر در محصولات لبنی، پخت انواع نان، سس گوجه فرنگی استفاده می کنند. استفاده تجاری و صنعتی پودر گوارگام شامل برنامه های کاربردی در زمینه تولید نساجی، کاغذ، لوازم آرایشی، بهداشتی، دارویی و چاپی می باشد.

گوارگام یک نوع فیبر است!

گوارگام فیبری است که رطوبت مدفوع را عادی می کند، مایع اضافی را در اسهال جذب می کند و مدفوع را در هنگام یبوست نرم می کند. همچنین ممکن است به کاهش میزان کلسترول و گلوکز جذب شده در معده و روده کمک کند. استفاده از آدامس گوار برای کاهش وزن بسیار مورد توجه قرار گرفته است زیرا در روده منبسط می شود و باعث احساس سیری می شود. این ممکن است اشتها را کاهش دهد.

مصرف پودر گوارگام

کلسترول بالا (هیپرکلسترولمی). به نظر می رسد مصرف آدامس گوار باعث کاهش سطح کلسترول در افراد مبتلا به کلسترول بالا می شود. صمغ گوار و پکتین، که همراه با مقادیر کمی فیبر نامحلول مصرف می‌شوند، همچنین کلسترول کل و لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را کاهش می‌دهند، اما بر کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا سایر چربی‌های خون تأثیر نمی‌گذارند.

تولید صمغ گوار

صمغ گوار متعلق به خانواده نخود فرنگی است که عمدتاً در هند و پاکستان تولید می شود و تولید کنندگان جزئی آن چین، آفریقا، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و چند کشور دیگر هستند.

تولیدکنندگان و صادرکنندگان مشهور از فرآیندی پیشرفته برای جدا کردن پوسته، آسیاب و پودر کردن بیشتر برای به دست آوردن پودر گوار تصفیه شده که در صنایع مختلف استفاده می شود، استفاده می کنند. این صمغ از دانه گوار استخراج می شود و به عنوان یک عامل غلیظ کننده و امولسیفایر در صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد.

صادرکنندگان پودر صمغ گوار بدون ETO ادعا می کنند که این پودر تقریباً هشت برابر بهتر از نشاسته ذرت یا مواد غذایی مشابه است. آن را در سس‌ها، مرباها، محصولات لبنی و مخلوط‌های پخت اضافه می‌کنند تا غلظت خوبی به محصول بدهد و قوام خوبی حاصل شود.

تولیدکنندگان آدامس گوار بدون ETO همچنین به صنایع زیادی مانند حفاری نفت، تولید کاغذ، ساخت و ساز، معدن، منسوجات، چاپ، لوازم آرایشی، داروسازی، نوشیدنی، صنایع غذایی، غذاهای حیوانات خانگی و بسیاری دیگر خدمات ارائه می دهند.

محصولات صنعتی که به طور گسترده از آن استفاده می کنند شامل لوسیون بدن، سوپ فوری، ماست، نارگیل و شیر بادام است. دارای خواص بی‌شمار تثبیت، غلیظ‌کننده، بافت‌دهی و امولسیون‌سازی است.

پودر صمغ گوار

در فرهنگ محاوره ای خریداران و فروشندگان گوارگام و بازاریان از پودرگوارگام با نام پودر صمغ گوار استفاده می کنند. همچنین تولیدکنندگان مقادیر و خصوصیات مختلف صمغ گوار را با اندازه ذرات، ویسکوزیته تولید شده و غلظت داده شده مشخص می کنند. گوارگام درشت معمولا ویسکوزیته پایینی را تولید می کند.

عصاره گوار از ۲۸٪ عصاره گارو که از دانه ی گوار گرفته می شود، تشکیل شده است. عصاره گوار شامل شامل Churi و Korma 67٪ است که وابسته به کیفیت دانه گوار می باشد.

فرآیند تولید پودر گوارگام

تکنیک های مختلف پردازش بستگی به نیاز و اندازه گوارگام دارد. تولید تجاری گوارگام به طور معمول از مراحل خردکردن، تمیز کردن، ساییدن و پرداختن تشکیل می شود. انتخاب گوارگام در این فرآیند بسیار مهم است. یک نوع تقسیم بندی برای تمیز کردن آن به کار برده می شود و سپس آن را خیس می کنند تا آن را در یک مخلوط کن دو مخروطی بفرستند. این مرحله بسیار مهم است، زیرا میزان هیدراتاسیون محصول نهایی را تعیین می کند. محصول خیس شده که دارای رطوبت زیاد است، از طریق یک صافی عبور می کند. پس از این مرحله گوارگام را خشک می کنند. تکه های گوارگام از طریق صفحه نمایش چرخان نشان داده می شود تا اندازه ذرات مورد نیاز را ارائه دهد. با توجه به نیاز ویسکوزیته و غلظت مورد نیاز، به یک ماده یکنواخت، جداگانه و مورد انتظار تبدیل می شود.

این مرحله به کاهش بار و فشار بر روی چرخ دنده کمک می کند. پودر کردن محصول خیس شده بسیار سخت است و سنگ زنی و آسیاب مستقیم آن باعث ایجاد گرمای زیاد در دستگاه آسیاب می شود که در فرآیند تاثیر خوبی ندارد و هیدراتاسیون محصول را کاهش می دهد. از طریق حرارت دادن، سنگ زنی و صاف کردن، پوسته رویی جدا می شود و گوارگام تصفیه شده به دست می آید. از طریق فرآیند آسیاب، ماده تصفیه شده به پودر تبدیل می شود. در نتیجه این فرآیند ترکیب ماده اصلی با پوسته جدا شده در مرحله تصفیه “غذای گوار” نامیده می شود، که به طور گسترده به عنوان خوراک دام به فروش می رسد. این ماده دارای پروتئین بالا و حاوی روغن و آلبومینوئید است.

گیاه گوارگام
دانه گوارگام
گوارگام بدون پوسته
پودر گوار

ویژگی گوارگام

خاصیت غلظت دهی پودر گوارگام به دلیل همین وزن مولکولی بالای آن است و همین خاصیت این محصول را به شدت محبوب کرده است. حضور پلیمر کربوهیدرات خوراکی، پودر گوارگام را به عنوان یک واکنش دهنده بین هیدروژن و پیوند مواد معدنی و حتی در سطوح سلولز مناسب می سازد.

  • پودر گوارگام غلظت بیشتری نسبت به پودر ذرت تولید می کند.
  • فرآیند شکل گیری کریستال یخ را کنترل می کند.
  • گوارگام یک گیاه با مقاومت بالاست.
  • گوارگام شکل ژله ای به آب می دهد.
  • گوارگام در حیطه ی بسیار وسیعی از صنایع مورد استفاده قرار میگیرد، معدن، نفت، حفاری و نساجی، مواد غذایی، داروها، لوازم آرایشی، آب درمانی، معدن، حفاری، مواد منفجره، قنادی و بسیاری دیگر استفاده می شود.

مختصری از کاربرد گوارگام

یک استفاده از صمغ گوار به عنوان یک ماده ضعیف کننده در غذاها و داروها برای انسان و حیوانات است. از آنجا که گوارگام بدون گلوتن است، به عنوان یک افزودنی برای جایگزینی آرد گندم در محصولات پخته شده استفاده می شود. پژوهش ها نشان می دهند که برای سلامت انسان مفید است. کلسترول و سطح قند خون را کاهش می دهد. از دیگر مزایای آن در کمک به کاهش وزن است زیرا با مصرف آن میزان جذب آب در بدن بیشتر شده که باعث تحریک معده می شود. علاوه بر اثرات صمغ گوار بر ویسکوزیته، توانایی بالایی در جریان و یا تغییر شکل خواص مواد از دیگر مزایای آن است. در صورت اتصال متقابل با بور، ژل های شفاف را تشکیل می دهند که این خاصیت در فرمولاسیون چند فاز مختلف برای شکستن هیدروژن استفاده می شود، گاهی اوقات به عنوان یک امولسیفایراستفاده می شود، زیرا از هم زدن قطره های نفت جلوگیری می کند و گاهی به عنوان یک تثبیت کننده برای جلوگیری از جداسازی ذرات جامد کمک می کند.

صمغ گوار با کاهش انتقال جرم در سطح جامد به مایع، رشد کریستال یخ را تسریع می بخشد. این ثبات را در طی چرخه یخ زدگی نشان می دهد، از این رو در بستنی استفاده می شود.
گوارگام یا صمغ گوار دارای اثرات سینرژیک است. همراه با صمغ زانتان، یک محصول ضخیم تر (۰٫۵٪ آدامس گوار / ۰٫۳۵٪ صمغ زانتان) تولید می کند که در مواد غذایی مانند سوپ ها استفاده می شود. صمغ گوار یک هیدروکلوئید است که برای ساخت پاستای ضخیم بدون ایجاد ژل کاربرد دارد و برای نگه داشتن آب در سس یا امولسیون بسیار مفید است. گوارگام را می توان برای ضخیم شدن مایعات سرد و گرم، برای تولید ژل های گرم، فوم های سبک و به عنوان یک تثبیت کننده امولسیون استفاده کرد. صمغ گوار را می توان برای پنیر، ماست، سس، سوپ و دسرهای یخ زده استفاده کرد. صمغ گوار همچنین منبع خوبی از فیبر با ۸۰٪ فیبر محلول در وزن خشک است.

کیفیت پودر گوارگام

گوارگام
گوارگام_پویاویژن

نوع ماشین آلات استفاده شده درپروسه تولید پودر گوارگام و مجهز بودن به آخرین فناوری روز در ایجاد یک پودر با دانه بندی مناسب وعاری از هر گونه مواد ناخواسته بسیار اهمیت دارد. بدون شک مجهز بودن شرکت های تولید کننده پودر به آزماشگاه های کنترل کیفیت نقش مهمی در ارائه کیفیت بالا دارند.

مناطق مناسب برای رشد گوارگام

گوار در مناطق نیمه خشک کاشت می شود، راجستان در هند قلب تپنده تولید گوارگام در جهان می باشد. برای به دست آوردن بهترین عملکرد و برداشت مناسب از دانه های گوارگارم، این دانه ها در خاک های شنی، در مناطق مانند شمال غرب هند و بعضی مناطق پاکستان کاشته می شود.

گوارگام و بازار آن در جهان

هندوستان در زمینه گوارگام و صمغ  گوار در بازار جهانی نقش مهمی ایفا کرده است. تولید این کشور در حدود ۸۰ درصد تولید کل جهان را به خود اختصاص داده است. این رقم تا ۶ هزار تن است. راجستان به طور کامل ۷۰ درصد از تولید گوارگام را دراختیار دارد..گوارگام به عنوان یک سبزی در شبه قاره هند مصرف می شود. همچنین در ساخت ترشیجات استفاده می شود. ۲۵۰۰۰ تن تولید کل در کشور به بازار داخلی وارد شده است. صمغ گوار طیف گسترده ای از کاربردها و سهم عمده تقاضای بخش های مختلف صنعتی را دارد. هندوستان صادر کننده پیشرو خالص دانه گوارگام و آدامس گوار می باشد. این کشور صادر کننده بیش از ۱۱۷۰۰۰ تن گوارگام و مشتقات آن است که شامل ۳۳۰۰۰ تن آدامس گوار پالایش شده و ۸۴۰۰۰ تن آدامس گوار خردشده یا پودر شده است.

ارزش خالص صادرات هند بر این اساس Rs 500 crores تخمین زده شده است. تولیدات حاصل از گوارگام توسط هند به عنوان تولید کننده پیشرو این محصول غالب است. الگوی مصرف دانه های این ماده به طور عمده تحت تأثیر تقاضاهای صنعت نفت ایالات متحده آمریکا و مزارع نفت خاورمیانه قرار گرفته و محصولات مشتق شده از این دانه ها در صنایع حفاری نفت بسیار مفید هستند. تقریبا ۴۰ هزار تن گوارگام و مشتقات آن مورد نیاز است. همچنین در سایر نقاط جهان، روند مصرف به مرور زمان افزایش یافته است که منجر به معرفی این محصولات در بسیاری از کشورها شده است. کشورهای عمده صادرات گوارگام گوارشی عبارتند از: هندوستان، پاکستان، ایاالت متحده، مکزیک، اسپانیا، فرانسه و یونان.

عرضه این محصول تقریبا بین سال های مختلف متفاوت است، در حالی که تقاضا در طول سال ها تقریبا ثابت است. مشارکت دلالان و سهامداران در بازار فیزیکی وجود دارد. این کالا تحت یک دوره ذخیره سازی طولانی بر اساس تقاضا و قیمت های بازار قرار دارد. هیچ مقرراتی مربوط به تولید، توزیع، بازاریابی، صادرات یا واردات کالا وجود ندارد و نیروهای بازار قیمت ها را تعیین می کنند.

چرا باید پودر گوار در هر کابینت آشپزخانه باشد؟

در زیرهفت دلیل وجود دارد که چرا باید همیشه یک ظرف پودر آدامس در داخل کابینت هر آشپزخانه ای وجود داشته باشد.

  • پودر گوار یک غلظت دهنده موثر است 

صمغ گوار تقریباً ۸ برابر غلظت دهندگی بیشتری نسبت به نشاسته ذرت دارد و دو برابر آرد غلظت دهنده است. از نظر کاربردهای دستور العمل، به ازای هر ۲ قاشق غذاخوری آرد در هر فنجان مایعات، حدود ۸/۳ قاشق چای خوری آدامس گوار مورد نیاز است.

با گرم شدن، آدامس گوار تجزیه نمی شود که در مورد نشاسته ذرت اینگونه نیست. با این حال، این ظرفیت برای غلیظ شدن بدون گرم شدن چند دقیقه برای هیدراته شدن نیاز دارد. به همین دلیل، متخصصان هنگام پردازش آدامس گوار، گرما را توصیه می کنند.

  • گوار یک محصول طبیعی است

صمغ گوار از سایر لثه ها برتر است، زیرا به عنوان مثال برخلاف صمغ زانتان، به طور طبیعی از لوبیا گوار ساخته می شود. این ماده دارای گلوتن نیست. وقتی از منابع مصنوعی در تولید استفاده می شود، مواد شیمیایی می توانند طعم محصول نهایی را تحت تأثیر قرار دهند و این هرگز در مورد صمغ گوار صدق نمی کند.

  • صمغ گوار ممکن است باعث کاهش کلسترول شود 

مشخص شده است که فیبرهای محلول مانند آدامس گوار اثرات کاهش کلسترول دارند. 

  • آدامس گوار ممکن است باعث کاهش وزن شود

علاقه به استفاده از آدامس گوار برای کاهش وزن وجود دارد زیرا در روده گسترش می یابد و باعث احساس سیری می شود. در نهایت، کالری دریافتی را کاهش می دهد. آدامس گوار باعث بهبود سیری و کاهش کالری مصرف شده در اثر میان وعده در طول روز می شود.

  • صمغ گوار می تواند سلامت گوارش را تقویت کند

مقدار زیادی فیبر موجود در گوار باعث تقویت سیستم گوارشی سالم می شود. آدامس گوار با تسریع در حرکات روده تا حدی هیدرولیز شده و به رفع یبوست کمک می کند.

  • آدامس گوار فاقد گلوتن است

صمغ گوار یک ماده غلظت دهنده است که اغلب در پخت و پز بدون گلوتن استفاده می شود. خواص گلوتن را تقلید می کند و به عنوان ماده اتصال دهنده و تقویت کننده حجم در بسیاری از کالاهای پخته شده عمل می کند.

آدامس گوار به غلیظ شدن خمیر کمک کرده و از جدا شدن مواد جلوگیری می کند. همچنین برای به دام انداختن هوا درون مخلوط عمل می کند که در نهایت باعث افزایش خمیر می شود. استفاده از آن باعث افزایش رطوبت و افزایش ماندگاری می شود.

  • گوار نسبت به سایر مواد غلظت دهنده کم هزینه تر است

هزینه های تولید گوار در مقایسه با سایر مواد غلظت دهنده مواد غذایی بسیار کمتر است و تقاضای عظیم مصرف کننده برای پودر آدامس گوار ارگانیک به دلیل استفاده گسترده از آن در صنایع غذایی و سایر صنایع، هر روز در حال افزایش است. گوار همچنان کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین ماده غلظت دهنده موجود در بازار است.

مقالات مرتبط

ژانویه 7, 2024

گوارگام در غذاهای فرآوری شده چه کاربردی دارد؟

گوارگام در غذاهای فرآوری شده نوعی افزودنی جدید است که برای تثبیت بافت و همچنین به عنوان منبع فیبر استفاده می‌شود. برخی از آن با نام […]
نوامبر 1, 2023

نقش گوارگام در صنایع به بهبود کیفیت محصولات صنایع غذایی

در این مقاله قرار است به چند سوال خیلی جالب پاسخ دهیم: حس خوشایندی که موقع خوردن بستنی و انواع دسرهای منجمد تجربه می‌کنیم، از کجا […]
آگوست 5, 2023

کاربرد گوارگام در تولید آدامس

اگر شما نیز می‌خواهید دربارۀ کاربرد گوارگام در تولید آدامس اطلاعات جامع‌تری کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم این محتوای آموزشی را از دست ندهید.  گوارگام از کاشت؛ […]
آگوست 20, 2022

تاثیرات صمغ گوار در تثبیت دوغ

اثرات استفاده از صمغ گوار در پایداری دوغ  تاثیر صمغ گوار در دوغ  دوغ به دلیل ارزش غذایی بالا و سهولت فرآیند تولید، پتانسیل تبدیل شدن […]

11 دیدگاه

  1. عباس گفت:

    سلام. لطفا قیمت گوارگام رو بگید از کجا میشه فهمید؟

    • تحریریه پویا ویژن گفت:

      با سلام. لطفا جهت اطلاع از قیمت مواد اولیه صنایع غذایی از جمله گوارگام با بخش فروش شرکت پویا ویژن با شماره های
      ۴۴۳۵۷۸۹۰ ۰۲۱
      ۴۴۳۵۷۹۸۶ ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.
      با تشکر

  2. saida گفت:

    سلام نحوه سفارش گوارگام چجوریه؟

  3. مینو دشتی گفت:

    سلام قیمت گوارگام چنده ؟

    • تحریریه پویا ویژن گفت:

      با سلام.
      جهت دریافت قیمت گوارگام با بخش فروش و شماره های ۴۴۳۵۷۸۹۰ ۰۲۱
      ۴۴۳۵۷۹۸۶ ۰۲۱ تماس حاصل کنید. با تشکر

  4. سلام
    وقت شما به خیر
    مطلب خوبی بود
    یکی از سایت‌هاش از دوستان خودمه

    یک پیشنهاد دارم:
    من وبمستر و مدیر دوسه سایت هستم.
    مثلاً سایت جریان کتاب jaryanketab.com که سایت اصلی خود ماست.

    اما در پروژه پرشین دی ام داریم امکان «تبادل رپورتاژ رایگان» رو برای سایت‌های مختلف فراهم می‌کنیم.
    به سایت ما سری بزنین و اگه مایل بودین، برای خودتون و سایت‌های زیرمجموعه و آشناهاتون از خدمات رایگان ما استفاده کنین
    persiandm.com

  5. حسین گفت:

    سپاس‌گزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *