رابطه بین اسید اسکوربیک و بیماری لثه

رابطه بین اسکوربیک اسید و بیماری لثه

آیا افزایش مصرف اسید اسکوربیک می تواند به جلوگیری از خونریزی لثه کمک کند؟

یک مطالعه جدید نشان می دهد که سطح پایین ویتامین سی یا اسید اسکوربیک در جریان خون ممکن است دلیل اصلی خونریزی لثه باشد.

محققان می گویند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای معکوس کردن این مسئله بهداشت دهان و دندان کافی نیست. هنگامی که لثه خونریزی می کند، این اغلب نشانه ای از مشکلات اساسی بهداشت دهان و دندان، مانند التهاب لثه یا بیماری پریودنتال است، منبع التهابی که بر روی بافت لثه و دندان تأثیر می گذارد.

در این مقاله قصد داریم شما را با رابطه اسید اسکوربیک و بیماری لثه (پریودنتال) آشنا کنیم.

در مراحل اولیه التهاب لثه، ممکن است لثه متورم و خونریزی کند. در صورت عدم درمان، این علائم می توانند بدتر شوند، در نتیجه لثه ها از دندان ها دور شده و منجر به از بین رفتن دندان و استخوان می شوند.

درمان های سنتی برای خونریزی لثه شامل مسواک زدن و نخ دندان است که ممکن است در ایجاد ورم لثه نقش داشته باشد. اختلالات مرتبط با افزایش خطر التهاب لثه شامل دیابت و نقص ایمنی است.

انتخاب سبک زندگی، مانند سیگار کشیدن نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشد. با این حال، تحقیقات جدید نشان داد، اگرچه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای سلامت کلی دهان و دندان بسیار مهم است، اما کمبود اسید اسکوربیک کافی، که به آن اسید اسکوربیک نیز می گویند، ممکن است دلیل اصلی خونریزی لثه باشد.

نقش اسید اسکوربیک  در سلامت دهان و دندان

نویسندگان این مطالعه داده ها را از ۱۵ آزمایش بالینی در شش کشور با ۱۱۴۰ شرکت کننده عمدتا سالم بررسی کردند. محققان دریافتند که در شرکت کنندگان با مقادیر کم ویتامین C در جریان خون، لثه هایی که پس از آزمایش ملایم خونریزی می شود، نشان دهنده کمبود ویتامین سی است.

فروش اسید اسکوربیک

جالب توجه است، نویسندگان این مطالعه دریافتند که افزایش مصرف ویتامین C در شرکت کنندگان با سطح ویتامین C پایین در پلاسما باعث جلوگیری از خونریزی لثه و مشکلات خونریزی مربوط به چشم می شود.

نتایج حاکی از آن است که ارزیابی سطح ویتامین C در پلاسما و اصلاح کمبودها می تواند باعث کاهش مشکلات خونریزی میکرو در بدن شود.

“وقتی خونریزی لثه ها را مشاهده می کنید، اولین چیزی که باید به آن فکر کنید این نیست که من باید بیشتر مسواک بزنم. شما باید سعی کنید دلیل خونریزی لثه ها را بفهمید. و کمبود اسید اسکوربیک یا ویتامین سی یکی از دلایل احتمالی است. “

در تحقیقات قبلی همچنین ویتامین C و ارتباط آن با خونریزی لثه بررسی شده است.

یک مطالعه کره ای منتشر شده در PLOS ONETrusted Source نشان داد که شرکت کنندگان در مطالعه که ویتامین C ناکافی مصرف کرده اند ۱٫۱۶ برابر بیشتر از کسانی که ویتامین C کافی مصرف می کنند، دچار پریودنتیت، یک نوع بیماری لثه هستند.

اسید اسکوربیک موثر در کاهش بیماری لثه یا پریودنتال

پریودنتال یا بیماری لثه و اسید اسکوربیک

پریودنتال یک بیماری عفونی در دهان و دندان ها می باشد که با رعایت نکردن بهداشت دندان ها به وجود می آید و اگر پیشگیری ننمایید به بیماری های بدتری فرد دچار می گردد.

اسید اسکوربیک برای جلوگیری بسیاری از بیماری ها مهم است. شواهد قابل توجهی وجود دارد که بیماری پریودنتال و ویتامین C را به هم پیوند می دهد. در دو مطالعه کنترل موردی، اسید اسکوربیک کمتری و میزان اسید اسکوربیک خون کمتری نسبت به افراد بدون بیماری پریودنتال ارائه دادند.

در بیماران با مصرف رژیم غذایی کم یا سطح ویتامین C در خون پایین تر، پیشرفت بیماری پریودنتال بیشتر از گروه شاهد بود. مداخله با استفاده از تجویز اسید اسکوربیک خونریزی لثه را در التهاب لثه بهبود بخشید، اما در پریودنتیت نه.

جذب استخوان آلوئول نیز بهبود یافته است. بررسی سیستماتیک حاضر نشان می دهد که اسید اسکوربیک در کاهش خطر ابتلا به بیماری پریودنتال نقش دارد.

اسید اسکوربیک باعث تقویت لثه ها می شود!

اسید اسکوربیک باعث تقویت لثه ها و بافت نرم دهان می شود. این ماده می تواند در برابر التهاب لثه، مرحله اولیه بیماری لثه محافظت کند و از شل شدن دندان جلوگیری کند.

چگونه ویتامین C دریافت کنیم؟ احتمالاً از قبل می دانید که مرکبات سرشار از ویتامین C هستند، اما می توانید آن را در سیب زمینی و سبزیجات برگ دار نیز پیدا کنید.

بنابراین، اگر از بیماری لثه رنج می‌برید می توانید با افزایش مصرف ویتامین سی (اسکوربیک اسید) خونریزی و عفونت لثه های خود را کاهش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *