سنگ معدن نادر با سولفات منیزیم و اسید اسکوربیک

اشباع ترکیب نادر زمین از نوع یون جذب نوع سنگ معدن نادر با سولفات منیزیم و اسید اسکوربیک

معرفی سنگ معدن خاکی کمیاب نوع جذب یونی که برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ کشف شد، عمدتاً در هفت استان جنوب چین واقع شده است. این نوع سنگ دارای مزایای بسیاری مانند تقسیم خاک کمیاب کامل، رادیواکتیویته کم، فرآیند شستشوی ساده و غنی از عناصر خاکی کمیاب متوسط ​​و سنگین است که آن را به یک منبع معدنی استراتژیک با ارزش تبدیل می کند. به طور کلی گفته شده است که خاک کمیاب در نوع جذب یونی سنگ معدن خاکی کمیاب در چهار فاز ظاهر می شود: فاز محلول در آب، فاز تبادل یونی، فاز رسوب کلوئیدی و فاز معدنی. خاک کمیاب فاز قابل تعویض یونی به طور کلی بیش از ۸۰ درصد خاک کمیاب کل فاز را تشکیل می دهد.

فروش اسید اسکوربیک

در هنگام مواجهه با کاتیون ها می توان آن را به راحتی مبادله و آزاد کرد. با توجه به ویژگی تبادل یونی، یک سری روش های هیدرومتالورژی برای این سنگ معدنی خاص در امتداد رویکرد شستشوی شیمیایی سبز توسعه یافته است. در حال حاضر، خاک کمیاب (RE) عمدتاً از سنگ معدن خاکی کمیاب نوع یون جذبی توسط فرآیند شستشوی درجا با در صنعت بازیابی می‌شود. عمل عامل شستشوی آلودگی شدید آمونیاک-نیتروژن ایجاد کرده است. علاوه بر این، عامل شستشو می‌تواند بیشتر زمین‌های کمیاب را در فاز قابل تعویض یونی شستشو دهد، اما برای شستشوی فاز رسوب کلوئیدی بی‌اثر است.

محتوای فاز رسوب کلوئیدی در سنگ معدن خاکی کمیاب نوع جذب یونی در محیط های مختلف معدن متفاوت است و از ۲٪ تا ۴۰٪ متغیر است. در طول چند دهه گذشته، نزدیک به ۳۰۰ هزار تن کنسانتره خاکی کمیاب از نوع جذب یونی تولید شده است. اگر محتوای فاز کلوئیدی به طور متوسط ​​۱۰٪ باشد، بیش از ۳۵ هزار تن کنسانتره خاکی کمیاب بازیافت نشده است، که منجر به هدر رفتن جدی منابع خاکی کمیاب می شود.

اسید اسکوربیک (Vc، C6H8O6) یک کمپلکس پایدار

یک اسید اسکوربیک (Vc، C6H8O6) یک کمپلکس پایدار با یون‌های خاکی کمیاب تشکیل می‌دهد، بنابراین می‌توان از آن به عنوان کمکی برای افزایش شسته شدن خاک‌های کمیاب استفاده کرد. علاوه بر این، اسید اسکوربیک دارای خواص کاهشی است، بنابراین شسته شدن خاک کمیاب فاز رسوب کلوئیدی نیز امکان پذیر است. با توجه به این حقایق، شسته شدن ترکیب اسید اسکوربیک MgSO4 خاک کمیاب از سنگ معدن خاکی کمیاب نوع جذب یونی برای کاهش مصرف MgSO4 و دستیابی به شستشوی همزمان خاک کمیاب فاز قابل تعویض یونی و کلوئیدی مورد آزمایش قرار گرفت.

فاز رسوبی آزمایش لیچینگ اولیه با ۰٫۲۰ مول در لیتر MgSO4 و ۰٫۵ گرم در لیتر اسید اسکوربیک انجام شد، و نتایج نشان داد که ۸۵٫۸٪ راندمان شستشوی خاک کمیاب و ۵٫۳۳٪ پارتیشن Ce به دست آمد. راندمان شستشوی خاک کمیاب فاز رسوب کلوئیدی نیز می تواند به حدود ۵۰ درصد برسد. همچنین محتوای آهن و آل در لیکور لیچینگ تنها ۱٫۳۵ میلی گرم و ۴۳٫۵۴ میلی گرم بود.

وارد کننده اسید اسکوربیک

بنابراین، می توان یک فرآیند جایگزین برای شستشوی فاز رسوب کلوئیدی و کاهش مصرف MgSO4 ارائه کرد. برای به دست آوردن ویژگی‌های شستشوی دقیق‌تر سیستم لیچینگ ترکیب اسید اسکوربیک MgSO4، تجزیه و تحلیل مکانیسم لیچینگ در این مقاله انجام شد و رفتارهای شستشوی ناخالصی‌های خاکی کمیاب و خاکی غیر کمیاب نیز در شرایط مختلف مورد بررسی و بحث قرار گرفت. لیچینگ ترکیب اسید اسکوربیک منیزیم یک عملیات عملی برای شستشوی خاک کمیاب از سنگ معدن خاکی کمیاب نوع جذب یونی خواهد بود. این می تواند اهمیت زیادی برای شستشوی سازگار با محیط زیست سنگ معدن خاکی کمیاب نوع جذب یونی و بهبود استفاده از منابع داشته باشد.

بنابراین، شستشوی ترکیب با MgSO4 و اسید اسکوربیک، شسته شدن خاک کمیاب فاز قابل تعویض یونی را تقویت کرد و تا حدی شسته شدن فاز رسوب کلوئیدی جزئی را شسته و در نتیجه راندمان شستشوی خاک کمیاب بالاتر بود. دوز MgSO4 را کاهش داد و در مقایسه با سیستم شستشوی FeSO4-MgSO4، از حضور تعداد زیادی ناخالصی در مایع لیچینگ جلوگیری کرد.

نتیجه گیری

در این مقاله، شستشوی ترکیب اسید اسکوربیک MgSO4 خاک کمیاب از سنگ معدن خاکی کمیاب نوع جذب یونی به طور مفصل مورد مطالعه قرار گرفت. تجزیه و تحلیل مکانیسم لیچینگ نشان داد که اسید آسکوربیک یک کمپلکس پایدار با یون‌های خاکی کمیاب تشکیل می‌دهد، به طوری که می‌توان از آن به عنوان کمکی برای افزایش شستشوی خاک کمیاب فاز قابل تعویض یونی استفاده کرد.

علاوه بر این، اسید اسکوربیک یک اثر کاهشی قوی داشت و تا حدی خاک کمیاب فاز رسوب کلوئیدی را از بین می‌برد. ویژگی‌های شستشوی ناخالصی‌های خاکی کمیاب و خاکی غیر کمیاب در سیستم شستشوی ترکیب اسید اسکوربیک MgSO4 مورد بررسی قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *