سوربیتول و کاربردهای پزشکی آن

سوربیتول در پزشکی کاربردهای فراوانی دارد. این ماده از افزودنی های مجاز خوراکی می باشد و می تواند به عنوان یک ملین خوراکی مورد استفاده قرار گیرد.
سوربیتول به کمک آب و رسیدن به روده بزرگ و تحریک حرکات روده، به عنوان یک ملین کار می کند. این ماده برای افراد سالمند بسیار سودمند است، اگر چه همانند همه ی مواد خوراکی افزودنی بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود.
در میوه های سیب، آلو، گلابی، گیلاس، خرما، هلو و زردآلو یافت می شود. در برخی از میوه های خشک نیز وجود دارد و به همین دلیل است از آلوی سیاه به عنوان یک ملین استفاده می کنند.
سوربیتول ابتدا در سال ۱۸۷۲ کشف شد. این ماده در محیط کشت باکتری مورد استفاده قرار می گیرد تا اثر کلی O157: H7 را از سویه های دیگر E. coli تشخیص دهد، زیرا باکتری ها در مقایسه با ۹۳٪ از گونه های E.coli شناخته شده به طور معمول قادر به تخمیر سوربیتول نیستند.
در درمان برای هیپراکالیمی (افزایش پتاسیم خون) از سوربیتول و پلی استایرن سولفونات سدیم رزین یون تبادلی (نام تجاری کایزالات) استفاده می کنند. رزین مبادله یونهای سدیم برای یونهای پتاسیم در روده است، در حالیکه این ماده به از بین بردن آن کمک می کند. در سال ۲۰۱۰،اداره بهداشت FDA ایالات متحده هشدار داد که افزایش خطر ابتلا به نکروز ژن در این ترکیب وجود دارد.
یکی از کاربردهای سوربیتول در پزشکی ساخت کپسول های نرمال ژل برای ذخیره دوزهای مجاز داروهای مایع است. با توجه به مزایای فراوانی که از این ماده مفید برای کاربردهای پزشکی ذکر شد، همینطور که گفته شد بدون مشورت با پزشک از این ماده برای مصارف پزشکی استفاده نکنید.


اهمیت پزشکی سوربیتول :

سوربیتول از افزودنی های مجاز خوراکی است. در این متن اهمیت پزشکی آن مورد بررسی قرار گرفته شده است. بدیهی است مصرف بیش از حد و خارج از قاعده این ماده غذایی بسیار مفید می تواند اثرات سوئی به دنبال داشته باشد.
آلدووزید ردوکتاز اولین آنزیم در مسیر سوربیتولدود ردوکتاز است که مسئول کاهش و تبدیل گلوکز به سوربیتول و همچنین کاهش گالاکتوز به گالاکتیتول است. مقدار بیش از حد سوربیتول در سلولهای شبکیه، سلولهای لنز و سلولهای مغز استخوان ، نتیجه مکرر از هیپرگلیسمی طولانی مدت است که همراه با دیابت کنترل شده است. می تواند به این سلول ها آسیب برساند و منجر به رتینوپاتی، آب مروارید و نوروپاتی محیطی می شود. مهار کننده های آلدووزید ردوکتاز که مواد اولیه ای هستند که باعث جلوگیری یا کاهش فعالیت آلدووزید ردوکتاز می شوند، به عنوان راهی برای جلوگیری یا تأخیر این عوارض مورد بررسی قرار می گیرند.
از کاربردهای سوربیتول در روده تحریک آن و ساخت اسیدهای چرب کوتاه مدت است که برای سلامت کلی کلیه مفید است.
بیماری سلیاک اغلب از سوء جذب سوربیتول و آسیب روده کوچک است. سوء جذب سوربیتول عامل مهمی برای علائم پایدار در بیماران مبتلا به رژیم غذایی بدون گلوتن است. تست نفوذ هیدروژنی سوربیتول به عنوان یک ابزار برای تشخیص بیماری سلیاک به دلیل همبستگی شدید بین مقادیر برش و ضایعات روده توصیه شده است. با این وجود، اگر چه ممکن است به عنوان هدف این تحقیق مشخص شود، ولی هنوز به عنوان یک ابزار تشخیصی در عمل بالینی توصیه نمی شود.
وقتی این ماده به پلی استایرن سولفونات سدیم اضافه شود (SPS، مورد استفاده در درمان هیپوکالمی) می تواند عوارض در دستگاه گوارش، از جمله خونریزی، زخم های کولون پرفوره، کولیت ایسکمیک و نکروز کولون، به ویژه در بیماران مبتلا به اوره، ایجاد کند. عوامل خطرساز آسیب ناشی از سوربیتول عبارتند از: ضعف ایمنی، هیپوولمی، فشار خون پایین بعد از همودیالیز و بیماری عروقی محیطی. بنابراین SPS-sorbitol باید با دقت در مدیریت هیپرکالمی مورد استفاده قرار گیرد.

محلول سوربیتول برای درمان یبوست استفاده می شود

آلو و آب آلبالو دارای یک اثر ملایم هستند و ملین می باشند. در آلو و آلبالو قند الکلی به نام سوربیتول وجود دارد. سوربیتول به طور طبیعی در میوه های خشک و کشمش و بسیاری از میوه های تازه وجود دارد و همچنین به عنوان یک شیرین کننده برای استفاده در آبنبات رژیمی و بدون قند استفاده می شود. یکی از کاربردهای پزشکی سوربیتول به عنوان یک ملین است که برای درمان یبوست به کار می رود.
سوربیتول برای از بین بردن یبوست و بی نظمی گاه به گاه مورد استفاده قرار می گیرد.عموما باعث حرکت روده در 1 تا 4 ساعت هنگام استفاده از رکتال می شود. سوربیتول به وسیله رسیدن آب به روده بزرگ، تحریک حرکات روده، به عنوان یک ملین کار می کند. بیشتر برای سالمندان استفاده می شود، اگر چه بدون مشاوره با پزشک توصیه نمی شود. از محلول سوربیتول بیشتر از یک هفته استفاده نکنید، مگر اینکه دستور پزشک داشته باشید.
این محصول ممکن است به وسیله دهان و یا به صورت رکتال داده شود. بعضی از محصولات فقط می توانند به صورت رکتال داده شوند. از متابولیسم های دیگر و یا نرم کننده های مدفوع استفاده نکنید، مگر اینکه پزشک بگوید که این کار را انجام دهید.
اگر همراه با یبوست، به مشکلات دیگری نظیر تهوع و استفراغ مبتلا هستید، قبل از مصرف دارو، موارد را به اطلاع پزشک برسانید.
اگر پس از استفاده از محلول سوربیتول خونریزی رکتوم دارید، با پزشک خود صحبت کنید.
اگر باردار هستید، به پزشک خود بگویید. در حین بارداری شما باید درباره مزایا و خطرات استفاده از محلول سوربیتول صحبت کنید.
در صورت تغذیه با شیر مادر، به پزشک خود بگویید. شما باید درباره هر گونه خطری برای کودک خود صحبت کنید.
فروش سوربیتول

سوربیتول در فرایند تمیز کردن کبد به کار می رود

امروزه تمیز کردن بدن یک فعالیت کاملاً محبوب است که شامل روش ها، تکنیک ها و ابزارهای زیادی است. پاکسازی و سلامتی کبد نیز بسیار اهمیت دارد. روش های بسیاری برای این کار وجود دارد، یکی از این روش ها استفاده از سوربیتول است که می توان به صورت دوره ای در خانه انجام داد.
سوربیتول یکی از مواد جایگزین قند است که از مواد اولیه گیاهی طبیعی تولید می شود. خواص آن فقط به جایگزینی شکر محدود نمی شود. سوربیتول کاربردهای پزشکی از جمله مقابله با عملکردهای کلرتیک و ضد اسپاسم را انجام می دهد، خاصیت ملین و ادرارآور دارد و همچنین دارای خاصیت سم زدایی است.
تمیز کردن کبد با سوربیتول می تواند چندین مشکل را برطرف کند:
تسهیل کبد و مجاری صفراوی با "شستشوی" مجاری صفراوی، که این اثر می تواند یک وسیله مناسب برای جلوگیری از تشکیل سنگهای صفراوی تلقی شود.
تمیز کردن روده
شستشوی کلیه ها و مجاری ادراری
از بین بردن سموم بدن
ضعیت پوست و بهبود رنگ
روش پاکسازی کبد با استفاده از این شیرین کننده یک روش ملایم است. و این روش برای سنگ کلیه نیز مناسب است.
از آنجا که تمیز کردن بر اساس اثر کلرتیک انجام می شود.
تامین کننده سوربیتول
یک تا دو روز قبل از تمیز کردن از الکل، ادویه، غذاهای چرب، شور و دودی پرهیز کنید. آب بیشتری بنوشید و غذاهای سبک مانند سبزیجات بخورید.
برای آبی که برای مخلوط شدن با سوربیتول استغاده می شود از آب های معدنی درمانی استفاده کنید.
این عمل تمیز کردن را در اواخر بعد از ظهر انجام دهید. بهتر است حداقل 2 ساعت قبل از آن مواد غذا مصرف نکنید و قبل از آن یک حمام بروید.
در 2 قاشق غذا خوری سوربیتول را در یک لیوان آب معدنی کمی گرم و بدون گاز رقیق کنید و به آرامی نیمی از آن مخلوط بنوشید. به مدت 20 دقیقه استراحت کنید و بعد آن بقیه مخلوط را بنوشید. روی قسمت فوقانی سمت راست شکم یک پد گرم بگذارید و دراز بکشید. بعد از چند ساعت این ماده شروع به پاکسازی می کند. در طول یک هفته از نظر جسمی و روحی و روانی در آرامش باشید و استرس نداشته باشید. همچنین غذاهای سنگین مصرف نکنید. این پاکسازی کبد در خانه 6تا 8 بار در سال توصیه می شود. به جای استفاده از آب از گلاب نیز می توان استفاده کرد.

مصرف سوربیتول برای کودکان

سوربیتول یک الکل قند طبیعی است، کمی شیرین و کالری کمتری از قند معمولی دارد. به طور طبیعی در انواع آلوها، گلابی ها و برخی انواع توت ها مشاهده می شود و به عنوان یک ملین دارویی نیز موجود است. بسیاری از غذاهای فرآوری شده با قند کم حاوی سوربیتول هستند.
سوربیتول به عنوان یک ماده ایمن ارزیابی شده است. مصرف بیش از حد آن ممکن است اثر ملین داشته باشد. مصرف سوربیتول برای کودکان به مقدار کم بی خطر است. یکی از دلایلی که سوربیتول برای کودکان مفید است و مضر نیست، این است که باعث پوسیدگی دندان نمی شود. باکتریهای خوراکی معمولاً قندها و نشاسته ها را در مواد غذایی تجزیه می کنند و اسیدها را آزاد می کنند. اگر اسیدها به طور کامل شسته نشوند این اسیدها مینای دندان را از بین می برند.
سوربیتول و سایر پلیول ها یا اسیدهای قند در برابر متابولیسم باکتریایی مقاوم هستند و بنابراین باعث پوسیدگی مینای دندان نمی شوند. کودکان مبتلا به دیابت و همچنین بزرگسالان باید قند خون، چربی و وزن خود را کنترل کنند. از آنجا که سوربیتول به آرامی و به مقدار کم توسط بدن جذب می شود، قند خون و پاسخ انسولین مرتبط کاهش می یابد.
از کاربردهای پزشکی سوربیتول می توان به این نکته اشاره کرد که که به کودکان کمک می کند تا وزن خود را کنترل کنند. سوربیتول می تواند بخش مفیدی از رژیم غذایی کودک دیابتی باشد، در مورد استفاده از آن پزشک کودک صحبت کنید. در مقادیر بیشتر یا در کودکان با اختلالات کلیوی ، سوربیتول می تواند مشکلاتی ایجاد کند. ممکن است در کودکانی که حساسیت به سوربیتول دارند یا به اثرات ملین آن بسیار حساس هستند، مشکلاتی ایجاد کند. واکنش های آلرژیک می تواند شامل بثورات کهیر، خارش، تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه یا تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو باشد. سوربیتول را به کودکانی که بیماری شدید کلیوی دارند ندهید. زیرا سوربیتول به طور قابل توجهی توسط کلیه دفع می شود.
وارد کننده سوربیتول

اثرات سوء تغذیه

مصرف مقادیر زیادی از این ماده می تواند منجر به درد شکمی، نفخ و اسهال خفیف تا شدید شود. مصرف داروی خوراکی بیش از ۲۰ گرم (۰٫۷ اونس) در روز به عنوان آدامس بدون قند باعث اسهال شدید شده است و نیز باعث کاهش وزن ناخواسته و یا حتی نیاز به بستری شدن دارد. در مطالعات اولیه، دوز ۲۵ گرم سوربیتول خوراکی در روز، تنها در ۵٪ افراد، اثر ناخوشایند را ایجاد کرد. وقتی مقدار زیادی از این ماده مصرف می شود، تنها مقدار کمی از این ماده در روده کوچک جذب می شود و بیشتر آن وارد روده بزرگ می شود و اثرات گوارشی به دنبال دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *