موارد استفاده از گوارگام

استفاده از گوارگام در غذاها

بزرگترین موارد استفاده از گوارگام وهمچنین میزان تقاضا در بازار برای این محصول، در صنایع غذایی است. مردم هنگام پخت و پز، از قوام دهنده ها برای غذا استفاده می کنند. غلظت دهنده ها و یا به عبارتی قوام دهنده ها موادی هستند که باعث افزایش ویسکوزیته محلول ها یا مخلوط های مایع و جامد بدون تغییر قابل توجهی در خواص دیگر می شوند. در فرهنگ ما ایرانیان وقتی از پخت غذا اطمینان حاصل می شود که به غلظت مناسب رسیده باشد.

فروش گوارگام
استفاده از گوارگام در غذاها

تثبیت کننده ها نیز به مواد غذایی اعمال می شوند و هدف آنها تغییر طعم ماده ای است که در آن استفاده می شود. بیشتر مردم از انواع ضعیف تر آنها استفاده می کنند، که پلی ساکارید ها و پروتئین هستند.  انواع مختلف قوام دهنده ها برای طعم، شفافیت و گرفتن پاسخ بهتر به شرایط شیمیایی و فیزیکی استفاده می شود. انتخاب درست غلظت دهنده باعث می شود که غذای شما پخته شود و مهم تر آنکه بدانید غلظت دهنده کارش را درست انجام می دهد.

غلظت دهنده ها همچنین ممکن است به بهبود تعلیق سایر مواد یا امولسیون ها که باعث افزایش ثبات محصول می شوند کمک کنند. اغلب اوقات آنها به عنوان مکمل های غذایی تنظیم می شوند. یکی از آنها که به عنوان غلظت دهنده استفاده می شود، گوارگام است. بیشترین موارد استفاده از گوارگام یا پودر صمغ گوار به عنوان یک عامل روان کننده مواد غذایی می باشد.

کاربرد گوارگام در صنایع غذایی مختلف

در ایالات متحده، درصد متفاوتی از گوارگام برای غلظت دادن به مواد غذایی مختلف تنظیم شده است. دراروپا گوارگام یا آدامس گوار دارای کد غذایی E412 است. آدامس کازانتین و آدامس گوار، اغلب موارد استفاده از گوارگام در دستور العمل های بدون گلوتن و محصولات بدون گلوتن و به عنوان افزودنی غذایی هستند. در محصولات پخته شده، عملکرد خمیر را افزایش می دهد، انعطاف پذیری بیشتری می یابد، و بافت و عمر مفید را بهبود می بخشد.
یکی از موارد استفاده از گوارگام در شیرینی پزی است که مانع از سر رفتن آب، در دستورالعمل های پخت شیرینی و نگه داشتن پوست ترد محصولات می شود به همین دلیل است که عمدتا در دستور العمل های hypoallergenic استفاده می شود که انواع مختلفی از آرد در آن استفاده می شود. از آنجا که برای قوام این آرد ها فرار گازهای آزاد شده توسط نیتروژن لازم است، برای بهبود ضخامت آرد لازم است که گوارگام به آن اضافه شود تا به اندازه یک آرد معمولی غلظت داشته باشد.

گوارگام در محصولات لبنی، شیر، ماست، کره و پنیر مایع اضافه شده و غلظت را بالا می برد همچنین به حفظ همگنی و بافت یخ و شربت کمک می کند. همچنین برای مقاصد مشابه در شیرهای گیاهی نیز استفاده می شود. از این ماده غذایی برای گوشت، از آن به عنوان یک اتصال دهنده کمک می گیرند. همچنین در غذاها، برای ثبات و ظاهر ساندویچ ها، سالاد، سس کباب، سس، سس کچاپ و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. از این ماده در سوپ کنسرو شده، به عنوان یک تغلیظ کننده و تثبیت کننده نیز استفاده می شود. همچنین در سوپ خشک، کنسرو گوشتی فوری، شیرینی دسر، ماهی کنسرو شده، مواد غذایی منجمد و خوراک دام استفاده می شود.

موارد استفاده از گوارگام به عنوان افزودنی غذایی

اگر چه پودر گوار را می توان در کاربردهای مختلف صنعتی استفاده کرد، اما یکی از موارد استفاده از گوارگام به عنوان یک افزودنی غذایی این است که به وفوردر صنایع غذایی به کار می رود.  پودر صمغ گوار برای مواد غذایی به عنوان یک عامل روان کننده به دلیل ویژگی های حلالیت و مقاومت در برابر درجه حرارت قابل استفاده است. 

وارد کننده گوارگام
گوارگام و فراورده های گوشتی

همچنین یک تثبیت کننده  با ویسکوزیته خوب است. گوارگام به این دلیل تثبیت کننده خوبی است که دارای گالاکتوز است که در محلول ها پایدار است و باعث کاهش حلالیت آب در pH های زیر ۴٫۵ می شود.

گوارگام همچنین دارای خواص دیگری مانند ژله ای بودن است بسیاری از آنها را در صنعت مواد غذایی به دلیل قیمت مناسب در بازار استفاده می کنند.  به غیر از مقرون به صرفه بودن، صمغ گوار برای غلظت دار شدن مواد غذایی با خواص اضافی چسبنده بودن همراه است. این فرآیند باعث بهبود خواص غذاهایی مانند سوپ می شود. در مقایسه با دیگر عوامل ضعیف در بازار، صمغ گوار به عنوان افزودنی مواد غذایی هشت برابر بهتر از بقیه قوام دهنده ها می کند. مقدار کمی از پودر گوارگام را اضافه می کنند تا ویسکوزیته خوبی برای مواد غذایی باشد. هنگامی که به عنوان یک عامل رقیق کننده مواد غذایی استفاده می شود،  مزه مواد غذایی راتحت تاثیر قرار نمی دهد. همچنین دارای اثرات تغذیه ای و دارویی فراوان است.

گوارگام ساختار شیمیایی و فیزیکی خوبی دارد و اتصال دهنده امولسیون است. صمغ گوار یک افزودنی خوب برای محصولات گلوتن و پخته است. پودر آن را در غذای پخته شده جایگزین می کنند که هضم آن آسان شود. دوره پخت را کاهش می دهد و زمانی که ذخیره می شود طول عمر را افزایش می دهد. عامل غلظت دهنده ی خوبی در غذاهای یخ زده است. هنگامی که استفاده می شود، برای کسانی که از سوپ و سس استفاده می کنند غذا را نرم می کند و آب اضافی غذا را جذب می کند. برای غذاهای کم کالری این بهترین افزودنی است، پودر گوار کمک می کند روغن کمتری اسفاده شود و غذا کم کالری تر باشد و باعث کاهش وزن می شود و به کاهش وزن کمک می کند.  به دلیل مقرون به صرفه بودن و موجود بودن در بازار گوارگام برای غلظت دادن به مواد غذایی، بسیاری از مردم از آن استفاده می کنند.

تامین کننده  گوارگام

کاربرد گوارگام در صنعت 

نیازمندی صنعت به گوارگام 

گوارگام در صنعت در بخش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. موارد استفاده از گوارگام از نظر درجه صنعتی بیشترین سهم بازار را در سال ۲۰۱۷ به خود اختصاص داده است. گوارگام در کاربرد‌های مختلفی همچون شکستگی، تحریک چاه‌های روغن، بازیافت روغن، حفاری چاه‌های نفت، حفاری زمین‌شناسی و حفاری آب مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این برنامه‌ها به عنوان یک تغییر شکل دهنده، سورفاکتانت و پلیمر مصنوعی عمل می‌کند. رشد سریع فعالیت‌های حفاری و بازیافت نفت در کشور‌های آمریکای شمالی و خاورمیانه و همچنین افزایش استفاده از گوارگام برای استخراج منابع غیر متعارف نفت پیش‌بینی می‌شود بازار را برای تولید محصولات صمغ گوار با درجه صنعتی سوق دهد. 

عملکرد گوارگام در صنعت 

عملکرد گوارگام با توجه به کاربرد‌های گسترده در صنعت نفت و گاز به عنوان ماده تشکیل دهنده فرآیند ترک خوردگی هیدرولیک دارای بیشترین سهم است. این گیاه در صنعت حفاری نفت به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، به دلیل عملکرد چندگانه آن برای کنترل مایعات و از بین رفتن آب، روغن کاری و خنک‌کننده بیت حفاری و به عنوان مهار‌کننده شیل کاربرد دارد. بخش نانوایی و شیرینی‌سازی سهم زیادی از بازار گوارگام در صنعت در سال ۲۰۱۷ به خود اختصاص داده است. گوارگام در بسیاری از محصولات شیرینی پزی و ژله مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

مزایای گوارگام در صنعت 

گوارگام کاربرد‌های مختلفی در صنعت نفت و گاز مانند شکستگی چاه نفت دارد. به دلیل گرانروی بالا، گوارگام به طور گسترده‌ای در حفاری چاه‌های نفت، حفاری‌های زمین‌شناسی و فعالیت‌های حفاری آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کار مایعات حفاری را قادر می‌سازد تا زباله‌های مته را از سوراخ‌های عمیق خارج کنند. گوارگام در نیازمندی صنعت نفت به عنوان پلیمر تغییر شکل دهنده، سورفاکتانت استفاده می‌شود. 

گوارگام برای کلیه نیاز‌های رئولوژیکی مایعات حفاری مبتنی بر آب و آب نمک مناسب است. این امر کنترل مایعات و آب را از بین می‌برد و روغن کاری و خنک‌کننده بیت‌های حفاری را تسهیل می‌کند. تقاضا برای افزودنی‌های طبیعی و مواد غذایی فرآوری شده در بین مصرف‌کنندگان، باعث رشد بازار گوارگام در صنعت از نظر میزان مواد غذایی می‌شود، در حالی که تقاضای صنعت حفاری نفت و گاز برای شکستگی هیدرولیکی، باعث رونق بازار گوارگام در درجه صنعتی می‌شود. 

موارد استفاده از گوارگام در صنعت

  • صنعت نساجی : بهبود اندازه ها، بهبود چاپ پذیری
  • صنعت کاغذ: بهبود شکل ورق کاغذ، بهبود تاشوندگی کاغذ و بهبود تراکم برای چاپ
  • صنعت مواد منفجره: به عنوان عامل ضد آب مخلوط با نیترات آمونیوم، نیتروگلیسیرین و غیره
  • صنایع دارویی: به عنوان پرکننده در قرص ها
  • صنایع استخراج نفت و گاز: شکستگی هیدرولیکی صنایع استخراج نفت و گاز شیل حدود ۹۰ درصد گوارگام تولید شده از هند و پاکستان را مصرف می کند.

مایعات مورد مصرف در صنایع نفت و گاز معمولا شامل بسیاری از مواد افزودنی هستند که به دو هدف اصلی اهمیت می دهند، اول اینکه باعث ایجاد شکست و قابلیت حمل پروپانتن می شوند و دوم اینکه آسیب رسوبی را به حداقل می رسانند. ویسکوزرها، مانند پلیمرها و عوامل متقابل، تثبیت کننده های دما، عوامل کنترل pH و مواد کنترلی تجزیه کننده مواد، از جمله مواد افزودنی هستند که مایعات مصرف شده در این صنایع به عنوان افزودنی محلول در خود دارند. مناسب ترین ژل های بدین منظور عبارتند از پلی ساکارید های خطی مانند گوارگام، سلولز و مشتقات آنها.

لعاب گوار به عنوان تغلیظ کننده برای بهبود روغن (EOR) ترجیح داده می شود،گوارگام یا آدامس گوار و مشتقات آن بیشترین مواد تولید ژل برای این کار هستند. گوار محلول همچنین امولسیفایر خوبی است، زیرا دارای شاخه های بیشتری از شاخه های گالاکتوز است. گوارگام ویسکوزیته کم با برش را نشان می دهد، اما به شدت برشی باریک دارد. غیر یونی بودن آن توسط pH یونی تحت تأثیر قرار نمی گیرد، اما در pH پایین در دمای متوسط (pH 3  در دمای ۵۰ درجه سلسیوس) تجزیه می شود.

گوارگام تا هشت برابر ضخیم تر از نشاسته است. تولید کننده های آدامس گوار باعث تغییرات ظریف در خواص می شوند، مانند کاهش پیوند هیدروژن، افزایش حلالیت در مخلوط آب و الکل و بهبود سازگاری الکترولیت آن.
این تغییرات در خواص منجر به افزایش استفاده در زمینه های مختلف، مانند چاپ پارچه، مواد منفجره و کاربردهای دیگر در صنعت نفت و آب می شود.

صمغ گوار و چاه نفت، صنایع حفاری و معدن

پودر صمغ گوار چندین هدف مهم در صنعت معدن دارد. پلی ساکاریدهای طبیعی، مانند صمغ گوار، مقرون به صرفه هستند، از مقاومت بالایی در برابر تخریب مکانیکی و حرارتی برخوردارند و زیست تخریب پذیر هستند، که از سازگاری با محیط زیست اطمینان حاصل می کند.

روغن استخراج صمغ گوار

پودر صمغ گوار به عنوان یک بازدارنده خوردگی سبز به حمل و تولید روغن کمک می کند، که در غلظت های بسیار کم به آن اضافه می شود، از تماس فلز و عوامل خورنده با سطح جلوگیری می کند.

فروش گوارگام

یک نوع جدید از صمغ گوار اصلاح شده باعث کاهش شدید کشش های سطحی (IFT) می شود و در حین عملیات بازیابی روغن تقویت شده (EOR) می تواند به عنوان وسیله ای موثر برای شکستن مایعات عمل کند.

این ترکیبات شیمیایی شکستگی را تقویت کرده و در عین حال آسیب ناشی از فرآیند را به حداقل می رساند. صمغ گوار در فرایند شناورسازی بسیار مفید است ، که به طور گسترده ای برای استخراج بسیاری از مواد معدنی از سنگ معدن آن‌ها استفاده می شود. پویا ویژن وارد کننده گوارگام، برای خرید و اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل فرمایید.

موارد استفاده از گوارگام در صنایع آرایشی و بهداشتی

صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی یکی از گسترده ترین صنایع در عرصه تجارت است. محصولات متنوعی از صنایع آرایشی با استفاده از گوارگام تهیه می شوند. گوارگام به عنوان یک ماده خام در این محصولات مورد استفاده قرار می گیرد: لوسیون، کرم، شامپو، صابون، ژل، صابون مایع، عوامل اصلاح و شستشوی بدن و غیره. ز آنجایی که این ماده در آب حل می شود، برای محصولاتی مانند شامپو و صابون مناسب است که استفاده از آن شامل مخلوط کردن با آب می شود، اما وقتی این پودر به حلال اضافه می شود، خواص ویسکوزیته آن به تولید کرم، لوسیون، ژل و غیره کمک می کند. تنوع موارد استفاده از گوارگام در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی به علت دو ویژگی آن یعنی تهویه هوا و سورفکتانت است. به عنوان یک تهویه کننده، یک بافت صاف به پوست می دهد، مثل پمادها،کرم ها و لوسیون ها. به پوست ظاهر صاف و نرمی می دهد.

به عنوان یک سورفکتانت، دارای خواص لایه ای است که باعث کاهش کشش سطح مایع می شود و در نتیجه آن را به عنوان یک ماده در شستن بدن، شامپو و کرم ها مناسب می کند و بهترین مزیت آن، این است که یک پلیمر طبیعی است، بنابراین آسیب پذیری و عوارض جانبی کمی دارد. این ماده به عنوان یک عامل اتصال دهنده در تولید قرص ها نیز استفاده می شود. نمونه هایی از مشتقات گوارگام برای لوازم آرایشی شامل گوگرد هیدروکسی پروپیلتریومیمیم کلرید است.

گوارگامی که برای لوازم آرایشی استفاده می شود، تولید شده از مواد با کیفیت بالا همراه با آخرین تکنیک ها است، که برای انواع پوست غیر آلرژیک مفید است. گوارگام یک امولسیفایر غیر سمی است که به مایعات متصل می شود و به عنوان مثال در آب قرار می گیرد و باعث خیس شدن می شود و این توانایی است که باعث می شود آن را به عنوان یک عامل در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *