سوربیتول ، نحوه ی تولید و موارد مصرف آن

سوربیتول ممکن است از طریق یک واکنش کاهش گلوکز تولید شود که در آن گروه آلدهید به یک گروه هیدروکسیل تبدیل می شود. واکنش نیاز به NADH دارد و توسط آلدوز ردوکتاز کاتالیز می شود. کاهش گلوکز اولین گام راه پولیول متابولیسم گلوکز است.
این مکانیسم حاوی ترکیب تیروزین در محل فعال آلدئید ردوکتاز است. اتم هیدروژن در NADH به اتم کربن آلدئید الکتروفیله منتقل می شود. الکترون ها در اتصال دوجنسی کربن آلدئید به اکسیژن منتقل می شوند که پروتون را بر روی زنجیره جانبی تیروئید جذب می کند تا گروه هیدروکسیل را تشکیل دهد. نقش آلدئید ردوکتاز تیروزین فنول به عنوان یک اسید کلی برای تولید پروتون به اکسیژن آلدهید شده کاهش یافته در گلوکز استفاده می شود.
کاهش قند در مسیر طبیعی متابولیسم گلوکز در بدن انسان طبیعی نیست، جایی که سطح گلوکز در محدوده طبیعی است. با این حال، کاربرد سوربیتول در بیماران دیابتی که سطح قند خونشان بالا است، تا ۱/۳ گلوکز می تواند از مسیر کاهش گلوکز جلوگیری کند. این NADH  مصرف خواهد کرد و در نهایت منجر به آسیب سلول خواهد شد.

موارد مصرف سوربیتول :

سوربیتول در بسیاری از غذاها به عنوان جایگزین شکر مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده حدود ۶۰٪ شیرین تر از سس سویا است. این ماده به عنوان یک شیرین کننده تغذیه نامیده می شود، زیرا انرژی غذایی را به میزان ۲٫۶ کیلو کالری (۱۱ کیلوژول) در هر گرم و به طور متوسط ​​۴ کیلوکالری (۱۷ کیلوژول) برای کربوهیدرات ها به ارمغان می آورد. کاربرد سوربیتول اغلب در غذاهای رژیم غذایی (از جمله رژیم های نوشیدنی و بستنی)، قارچ، شربت سرفه و آدامس بدون قند می باشد. اکثر باکتری ها قادر به استفاده از سوربیتول برای انرژی نیستند. این ماده همچنین به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و انواع توت ها و درختان از جنس سورباس وجود دارد.

استفاده از سوربیتول در غذای سگ ها

شیرین کننده های مصنوعی مانند سوربیتول به طور کلی ایمن به نظر می رسند و به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی جایگزین در غذاهای انسانی محبوب شده اند. در غذای حیواناتی مانند سگ ها نیز به انداز های مشخص می توان استفاده کرد.
سوربیتول یک جایگزین قند است یک ماده شیرین کننده شیمیایی مصنوعی است که برای جذابیت بیشتر عطر و طعم غذای سگ هااضافه می شود و هیچ آسیبی به سگ هاوارد نمی کند. تا حدی از ارزش غذایی برخوردار است. برخلاف شیرین کننده های مصنوعی با کالری صفر، انرژی رژیم غذایی را تأمین می کند. یک داروی اثبات شده برای سگ ها است و سمی نیست.
سوربیتول معمولاً در صنایع غذایی نیمه مرطوب مخصوصاً حیوانات اهلی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد سوربیتول در غذای سگ ها بی خطر است، اما میزان مصرف آن فقط طبق توصیه پزشک باید انجام شود. مصرف بیش از حد دارو منجر به سایر مشکلات مرتبط با سلامتی می شود. به هیچ وجه نمی تواند قند خون یا سطح گلوکز را افزایش دهد، زیرا نوعی کربوهیدرات است که توسط بدن به طور کامل جذب نمی شود.
سوربیتول را با شیر یا آب مخلوط کنید و از آنجا که شیرین است، سگ ها آن را به راحتی مصرف می کنند. به عنوان ملین نیز استفاده شود. اگرچه سوربیتول برای حیوان خانگی خطرناک نیست، در صورت مصرف در دوزهای زیاد ممکن است باعث ناراحتی معده، گاز یا مدفوع شل شود.
سوربیتول ، اگر به عنوان راه حل تجویز شود ، باید به طور موقت برای درمان روده سگ درمان شود. استفاده طولانی مدت از آنها منجر به وابستگی ملین خواهد شد.
فروش سوربیتول

کاربرد سوربیتول در تولید صابون

سوربیتول یک الکل قند مشتق شده از شربت ذرت است. فرمولهای ضخیم و پایدار را تشکیل می دهد. به عنوان یک روان کننده، در تهویه پوست و جلوگیری از ریزش از مو کمک می کند. درلوازم آرایشی به عنوان یک روان کننده و غلظت دهنده استفاده می شود. دارای طیف گسترده ای از کاربردهای در صنایع آرایشی که می تواند در فرم بلوری یا مایع باشد.
یک ماده خشک کننده پوست و تهویه پوست است که اغلب در صابون های خفیف، شامپو بچه و محصولات مراقبت از مو استفاده می شود. خواص ترمیمی سوربیتول باعث شده که در ساخت صابون استفاده شود.
ترکیب سوربیتول و سدیم سیترات بهترین نتیجه را در صابون به ارمغان می آورند. از سوی دیگر سوربیتول گاهی اوقات مانند گلیسیرین عمل می کند و مرطوب کننده است. پس می تواند جایگزین گلیسیرین در لوازم آرایشی بهداشتی شود، زیرا ارزان تر از گلیسیرین است. صابون های زیبا، شفاف، روشن و رنگی دارای ترکیبات مصنوعی اعم از امولسیفایرها ی مبتنی بر الکل مانند سوربیتول هستند.
برای تولید صابون شفاف نسبت به صابون معمولی نیاز به انرژی بیشتری است. وجود این مواد در صابون باعث می شوند صابون بهتر ذوب شود و به شکل مورد نظر تبدیل شود. صابون های حاوی امولسیفایرها باعث نرم شدن پوست می شوند. سوربیتول به عنوان یک روان کننده و غلظت دهنده نیز استفاده می شود. هر دو گلیسیرین و سوربیتول هر دو مواد ایمن برای مصرف هستند.
صابون های شفاف ساخته شده با سوربیتول و گلیسیرین خشک نخواهند شد مانند آنهایی که با الکل های خشک تر ساخته می شوند. سوربیتول بسیار پایدار، شیمیایی و غیر فعال است. می تواند در دمای بالا مقاومت کند و در واکنش های مایلارد (قهوه ای) شرکت نمی کند که این یک مزیت است.
 
وارد کننده سوربیتول
 
فروش سوربیتول

استفاده از سوربیتول در تولید دهانشویه

در حالت طبیعی ، سوربیتول به عنوان یک پودر کریستالی سفید ظاهر می شود. بسیاری از دهان و دندان ها لیستی از مواد غیر فعال دارند که می تواند شامل آب، روغن، الکل و سوربیتول باشد که الکل قند است.
یکی دیگر از کاربردهای سوربیتول به دلیل داشتن طعم و توانایی عالی در حفظ رطوبت در محصولات دهان شویه است. از سوربیتول در خمیردندان های ژله ای و محصولات دهانشویه به عنوان یک مرطوب کننده استفاده می شود ، زیرا باعث شفافیت بهتر از گلیسیرین می شود.
به طور سنتی یک دهانشویه یک ضد عفونی کننده است که کمک می کند تا باکتری هایی که باعث نفس بد می شوند را از بین ببرد. اما امروزه دهانشویه ها برای مبارزه با پلاک، تقویت دندان ها، جلوگیری از پوسیدگی دندان و ایجاد طراوت روزانه نیز کاربرد دارند. پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی است که معمولا در حفره دهان یافت می شود. اقدام مهم برای جلوگیری از پوسیدگی دندان که می تواند توسط کمک های مختلف مکانیکی و شیمیایی به دست آید.
بسیاری از مواد باکتری های شیمیایی به شکل لاک الکل، آرایش دندان و دهانشویه برای بهبود سلامت دهان مورد آزمایش قرار گرفته اند. سوربیتول همچنین به طور منظم در فرمولاسیون محصولات مراقبت از دهان مانند خمیر دندان و دهانشویه استفاده می شود و کمک می کند تا در برابر پوسیدگی دندان محافظت شود. مانند همه ی پلیول ها، سوربیتول غیر کریوژنی است، به این معنی که از طریق باکتری های دهان متابولیسم نمی شود، که قندها و نشاسته ها را تجزیه می کند تا اسیدهای آزاد کنند که ممکن است منجر به حفره یا فرسایش مینای دندان شوند.

فروش سوربیتول

سوربیتول در خمیر دندان :

اکثر خمیر دندان ها مواد فعال و غیر فعال دارند. مواد تشکیل دهنده فعال به مبارزه با حفره ها و به کاهش بیماری های لثه کمک  می کنند. مواد تشکیل دهنده غیر فعال در طعم و بافت خمیر دندان موثرند و ممکن است نقش مهمی در حفاظت از دندان های شما از بیماری ها را نداشته باشند، اما بدون آنها، بافت خمیر دندان یکدست نیست. فلوراید ماده معدنی است که باعث تقویت مینای دندان می شود، باعث می شود که آنها کمتر به مواد غذایی و نوشیدنی های اسیدی شوند. ساینده ها از لحاظ فنی به عنوان یک ماده غیرفعال در نظر گرفته می شوند. مواد تشکیل دهنده ای هستند که در واقع  باعث حذف مواد غذایی و لکه ها از روی دندان می شوند. هدف از مواد ساینده در خمیر دندان این است که سطح دندان ها را خراشیده نشود و مینای دندان آسیب نبیند. فلوراید و ساینده به شما در تمیز کردن و محافظت از دندان هایتان کمک می کنند. اما خمیر دندان باید طعم دهنده نیز داشته باشد. طعم دهنده های خمیر دندان معمولا از عوامل شیرین کننده مانند ساخارین یا سوربیتول درست شده اند.  سوربیتول یک الکل قند است که از کربوهیدرات های گیاهی تشکیل شده است که از طریق فرایند شیمیایی تجزیه می شوند. اگر چه این ترکیبات به خمیر دندان طعم شیرین می دهند، اما خمیر دندان حاوی قند نیست و بنابراین باعث نابودی دندان نمی شود. کاربرد سوربیتول در خمیر دندان این ایت که که مانع از دست دادن آب در خمیر دندان می شود وباعث می شود که ماده ی خمیر دندان صاف و یکدست باشد. از آنجا که باکتری های دهانی قادر به متابولیسم سوربیتول نیستند، به اسیدهای ایجاد کننده حفره تبدیل نمی شوند و بنابراین  از دندان ها محافظت می شود و به خشکی دهان کمک می کند. سوربیتول به عنوان یک غلظت دهنده برای جلوگیری از خشک شدن خمیر دندان هنگام باز شدن لوله یا استفاده از خمیر دندان در معرض هوا استفاده می شود.

سوربیتول در رژیم غذایی طیور چه عملکردی دارد؟

سوربیتول در رژیم غذایی طیور نیز استفاده می شود. پرندگان مقدار زیادی خوراک را در بدن خود فرآوری می کنند و کبد نقش بسیار مهمی دارد. کبد که حیاتی ترین عضو طیور محسوب می شود. کبد مسوول هضم ، متابولیسم و استفاده از مواد خوراکی به روشی کارآمد است. سوربیتول اساساً ترشحات آنزیمهای لوزالمعده را تحریک می کند و با تقویت ترشحات نمکهای صفراوی، اثر سم زدایی حیاتی بر روی کبد دارد.
با توجه به رژیم غذایی سوربیتول، وزن مطلق و نسبی چربی شکمی در پرندگان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. رژیم حاوی سوربیتول غلظت گلوکز، کلسترول تام و لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم را کاهش می دهد.
جوجه هایی که از رژیم های غذایی سوربیتول تغذیه می کنند از نظر رشد بهتر از پرندگان تغذیه شده با رژیم گلوکز یا فروکتوز هستند. تغذیه با رژیم سوربیتول مانع کاهش وزن بدن می شود. سوربیتول رژیم غذایی پاسخ های التهابی اولیه را کاهش می دهد و به دلیل تزریق مکرر LPS و Sephadex از کاهش رشد جلوگیری می کند.
 
فروش سوربیتول
 

سوربیتول در تهیه ویتامین C مصنوعی استفاده می شود

کاربرد سوربیتول به عنوان یک تثبیت کننده در محصولات دارویی و همچنین به عنوان ماده اولیه در تهیه ویتامین C مصنوعی است. ویتامین C به دلیل تطبیق پذیری با پلیول ها بازار در حال رشدی دارد. برای تولید پلیول ها ، مواد اولیه نشاسته ای از ذرت ، ریشه کاساوا یا سیب زمینی استخراج می شود و سپس به قند تبدیل می شود. قند با استفاده از هیدروژن تحت فشار بالا و در دماهای بالا هیدروژنه می شود تا محصول نهایی باشد.
یک کاتالیزور لازم است زیرا مولکول هیدروژن برای واکنش نیاز به انرژی فعال سازی زیاد دارد. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که برای رشد و ترمیم بافت، عملکرد غدد آدرنال و لثه های سالم مورد نیاز است. همچنین در تولید هورمونهای ضد استرس و اینترفرون کمک می کند و برای متابولیسم اسید لاکتیک ، تیروزین و فنیل آلانین مورد نیاز است. آن را در مقابل اثرات مضر آلودگی محافظت می کند، به جلوگیری از سرطان کمک می کند، از عفونت محافظت می کند و ایمنی را افزایش می دهد.
ویتامین C باعث افزایش جذب آهن می شود. ضروری در تشکیل کلاژن ، ویتامین C در برابر لخته شدن خون و کبودی محافظت می کند و باعث بهبود زخم ها و سوختگی ها می شود. شواهد نشان می دهد که ویتامین C با ویتامین E کار می کند و آنها فعالیت های آنتی اکسیدان را تقویت و گسترش می دهد.
بدن انسان ویتامین C تولید نمی کند.پس باید این ویتامین را از رژیم های غذایی و یا مکمل ها به دست آورد. مصرف ویتامین C ضروری است. بدن با تبدیل گلوکز اضافی موجود در جریان خون به سوربیتول سعی در محافظت از خود در برابر قند خون بالا دارد.
فروش سوربیتول

کاربرد سوربیتول در صنعت نساجی

نساجی عبارتست از ریسندگی یا بافندگی، و هنری است که در آن برای تولید پارچه، دو مجموعه مجزا از نخ‌ها و رشته‌ها که تار و پود نامیده می‌شوند، در هم بافته شوند. دانش نساجی در مورد الیاف و نخ‌های کاربردی در صنایع نساجی، پارچه‌های بافته‌شده، منسوجات بی‌بافت، پوشاک، کاربردهای نساجی در سایر صنایع، روش‌های تولیدی و کنترل کیفی مرتبط، به تحقیق می‌پردازد.
سوربیتول یا گلوسیتول یک قند الکلی است که در بدن انسان به آهستگی متابولیزه می‌شود. سوربیتول به صورت پودر به عنوان ملین استفاده می‌شود. سوربیتول از احیای گلوکز حاصل می‌شود، با جانشینی گروه هیدروکسیل به جای گروه آلدهید. سوربیتول در آلو سیاه، سیب، گلابی و هلو وجود دارد.
صنایع نساجی یکی از صنایع مورد کاربرد سوربیتول است . این ماده به عنوان یک تثبیت کننده رنگ در چاپ و یک رطوبت سنج در نساجی و به عنوان نرم کننده در اتمام کار استفاده می شود. این ماده از آهن ، مس و یون آلومینیوم در محلول قلیایی می تواند برای شستشو و سفید کننده در صنایع نساجی استفاده شود. اغلب به عنوان ماده اولیه برای پوشش های معماری معمول مورد استفاده قرار می گیرد ، همچنین به عنوان پلاستیسایزر و روان کننده برای کاربرد در رزین پلی وینیل کلرید و سایر پلیمرها استفاده می شود.
به عنوان نرم کننده در صنایع چرم مورد استفاده قرار می گیرد. سوربیتول با بخار برخلاف گلیسرول و سایر پلی الکول ها فرآورده نیست. این امر باعث می شود استفاده از سوربیتول اقتصادی شود. ماهیت غیر فرار مایعات سوربیتول همچنین باعث می شود که به تنهایی یا همراه با گلیسرول ، در پانسمان نساجی ، رنگ آمیزی و چاپ مفید باشد. علاوه بر این مایع سوربیتول شارژ الکتریکی را افزایش نمی دهد. فعالیت ضد استاتیک قابل توجهی دارد. این فعالیت ضد استاتیک مزایای خاصی در اتمام پارچه و پردازش کاغذ دارد.
فروش سوربیتول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *