استفاده از کربوهیدرات‌های دکستروز و گلوکز در ماکارونی 

استفاده از کربوهیدرات‌های دکستروز و گلوکز در ماکارونی 

ارزش غذایی ماکارونی 

ارزش غذایی یک ظرف ماکارونی بسته به نوع ماکارونی و اندازه وعده غذایی استفاده شده، متفاوت است. تقریباً تمام ماکارونی‌ها از دوروم یا گندم تهیه می‌شوند که سرشار از کربوهیدرات است. انواع مختلفی از کربوهیدرات‌ها در غذایی که می‌خورید وجود دارد، اما اصلی‌ترین آن‌ها نشاسته، قند‌هایی مانند گلوکز، دکستروز، فروکتوز و همچنین فیبر است.  

فروش دکستروز

مقدار کربوهیدرات‌ها در ماکارونی 

در ماکارونی، دکستروز عمدتاً به دلیل محتوای انرژی‌زا و خاصیت شیرین‌کنندگی کم استفاده می‌شود. دکستروز قدرت شیرین‌کنندگی کمتری نسبت به ساکارز دارد و اغلب در انواع مختلف ماکارونی‌ها یافت می‌شود. همچنین این ماده می‌تواند ماندگاری ماکارونی را بیشتر کند. کربوهیدرات‌های دکستروز و گلوکز در ماکارونی و پاستا به نسبت‌های مختلف استفاده شده است. ماکارونی در انواع مختلفی وجود دارد که همه آن‌ها از نظر محتوای کلی مواد مغذی، کمی با هم تفاوت خواهند داشت. 

به عنوان مثال یک وعده ۱ فنجان اسپاگتی پخته شده، تقریباً ۲۲۰ کالری را تأمین می‌کند که ۷۸ درصد آن از کربوهیدرات‌ها است. ماکارونی‌های گندم سبوس دار کالری کمتری را تأمین می‌کنند، در حدود ۱۷۵ فنجان پخته شده، که ۸۵ درصد آن از کربوهیدرات‌ها است. ۴۵ تا ۶۵ درصد کالری بدن از کربوهیدرات‌ها تامین می‌شود. ماکارونی عمدتاً حاوی کربوهیدرات‌های کم گلیسمی است که به آرامی آزاد می‌شوند تا بتوانند منبع پایدار انرژی پس از غذا را برای شما تأمین کنند. اگرچه گلوکز به شکل آزاد آن در ماکارونی یافت نمی‌شود، اما به عنوان یک عنصر جداسازنده نشاسته موجود است. 

دکستروز در ماکارونی 

نشاسته‌ها از ۱۰۰ درصد گلوکز ساخته شده‌اند. ساختار نشاسته‌های مختلف متفاوت است، اما همیشه از گلوکز ساخته می‌شوند. به عبارت دیگر ۴۰ گرم نشاسته موجود در یک فنجان اسپاگتی پخته شده با ۴۰ گرم گلوکز یکبار هضم شده مطابقت دارد. تمام نشاسته‌ها در طی مراحل هضم به مولکول‌های واحد گلوکز در دستگاه گوارش تقسیم می‌شوند. مولکول‌های نشاسته برای جذب بسیار بزرگ هستند. پیوند‌هایی که ملکول‌های گلوکز موجود در نشاسته‌ها را به هم متصل می‌کنند، برای به دست آوردن گلوکز واحد به راحتی قابل شکست هستند. 

کربوهیدرات‌های دکستروز و گلوکز در ماکارونی به دست آمده از نشاسته، می‌تواند به راحتی وارد جریان خون شما شود و انرژی سلول‌های مغز و ماهیچه‌های شما را تأمین کند. اگر کم تحرک باشید و بدن شما به تمام انرژی لازم از وعده غذایی ماکارونی نیاز نداشته باشد، گلوکز استفاده نشده به شکل گلیکوژن در کبد و ماهیچه‌ها و همچنین به صورت چربی بدن ذخیره می‌شود. 

تأثیر ساختار ماکارونی بر گلوکز خون 

مصرف ماکارونی در مقایسه با سایر محصولات سمولینا دوروم باعث کاهش گلوکز و پاسخ انسولین بعد از غذا می‌شود و ماکارونی را به منبع سالم کربوهیدرات‌های موجود تبدیل می‌کند. این ویژگی به ساختار ماکارونی نسبت داده می‌شود. تفاوت در شکل و اندازه ماکارونی پاسخ قند خون پایین‌تری را در ماکارونی بلند (اسپاگتی) در مقایسه با ماکارونی کوتاه (پنه) نشان می‌‎دهد. حفظ ساختار ماکارونی در حین جویدن و هضم باعث کاهش سرعت هضم و افزایش کمتر گلوکز خون پس از غذا می‌شود و از این رو، شاخص گلیسمی پایین‌تر ماکارونی در مقایسه با نان یا کوسکوس تهیه شده با همان آرد بلغور گندم دوروم در بزرگسالان سالم دیده می‌شود. 

وارد کننده دکستروز

انتخاب کربوهیدرات‌های خوب با شاخص گلیسمی 

غذا‌های با گلیسمی پایین به شما کمک می‌کنند مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و این به حفظ یکنواختی قند خون کمک می‌کند. نان، برنج، ماکارونی، غلات صبحانه، لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات از مواد اصلی در بسیاری از رژیم‌های غذایی هستند و همه آن‌ها کربوهیدرات دارند. برای تأمین کالری، همه کربوهیدرات خوب هستند، اما وقتی صحبت از سلامتی به میان می‌آید، اینجا بحث به انتخاب بهترین‌ها می‌رسد.

انتخاب کربوهیدرات‌های خوب می‌تواند به شما کمک کند وزن خود را کنترل کنید و از بسیاری از بیماری‌های مزمن، از دیابت و بیماری قلبی گرفته تا سرطان‌های مختلف جلوگیری کنید. یکی از راه‌های شناسایی کربوهیدرات‌های خوب، شاخص گلیسمی (GI) است. این ابزار اندازه‌گیری می‌کند که یک غذا چقدر قند خون را افزایش می‌دهد. دکتر فرانک هو، استاد تغذیه در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد می‌گوید: «دسته‌بندی‌های شاخص گلیسمی می‌تواند برای افرادی که سعی در انتخاب یک رژیم غذایی سالم دارند، بسیار مفید باشد. 

نتیجه‌گیری 

استفاده از کربوهیدرات‌های دکستروز و گلوکز در ماکارونی فواید زیادی دارد. ازجمله آن می‌توان به خاصیت شیرین کنندگی کم، انرژی‌زا بودن و همچنین ماندگاری ماکارونی اشاره داشت. در این مقاله با ارزش غذایی ماکارونی و تاثیر مصرف آن در تامین کالری بدن آشنا شدید، اگر در این رابطه سوال دیگری دارید، پویاویژن همواره پاسخگوی سوالات شماست. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *