فرایند صنعتی تولید اسید اسکوربیک

فرایند صنعتی تولید اسید اسکوربیک

اسید اسکوربیک با نام دیگر ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و حداقل پایداری را در بین ویتامین ها دارد. یک آنتی اکسیدان قوی است و در بدن انسان ساخته نمی شود. فرایند صنعتی تولید اسید اسکوربیک به طور گسترده در بخش خوراک، مواد غذایی و داروسازی به عنوان مکمل غذایی و نگهدارنده مورد استفاده قرار می گیرد و از خواص آنتی اکسیدانی آن استفاده می کنند.

D-sorbitolاز طریق اسید ۲-keto-L-gulonic (2KGA) به اسید L- آسکوربیک ۲KGA به عنوان واسطه کلیدی تبدیل می شود، با استفاده از اکسیداسیون بیو اکسیدان با گلوکونوباکتر اکسیدان و چندین مرحله شیمیایی تبدیل می شود. امروزه فرایندهای تولید صنعتی از مراحل اضافی اکسیداسیون بیولوژیکی با Ketogulonicigenium vulgare به عنوان بیوکاتالیست برای تبدیل D-sorbitol به ۲KGA متوسط ​​و بدون مراحل شیمیایی استفاده می کنند.

آنزیم های درگیر با طیف وسیعی از بستر مشخص می شوند، اما خاصیت چشمگیری خاص این الگوی ویژگی گیج کننده می تواند از ترجیحات این آنزیم ها برای برخی از ساختارهای ایزومریک بسیاری که بسترهای کربوهیدرات در محلول آبی اتخاذ می کنند، درک شود.

به تازگی آنزیم های جدیدی شناخته شده است که تولید اسید L-ascorbic به طور مستقیم از طریق اکسیداسیون L-sorbosone، یک واسطه از اکسیداسیون زیستی D-sorbitol به ۲KGA. این امکان را برای مسیر مستقیم از D-sorbitol به اسید L-askorbic باز می کند و از نیاز به تنظیم مجدد شیمیایی ۲KGA جلوگیری می کند. مفاهیم مشابه برای فرآیندهای صنعتی برای تولید اسید D-isoascorbic ، اپیدر C5 اسید L- آسکوربیک اعمال می شود.

اسید D-isoascorbic دارای همان ترکیب در C5 به عنوان D- گلوکز است و می توان مستقیماً از اسید L- آسکوربیک از این سهام خوراک کربوهیدرات رایج مشتق شد. این الگوی ویژگی گیج کننده می تواند از اولویت های این آنزیم ها برای برخی از ساختارهای ایزومریک بسیاری که بسترهای کربوهیدرات در محلول آبی اتخاذ می کنند، درک شود.

فروش اسید اسکوربیک
فرایند صنعتی تولید اسید اسکوربیکفرایند صنعتی تولید اسید اسکوربیکتولید اسید اسکوربیک در صنعت

تولید اسید اسکوربیک در صنعت

از نظر صنعتی اسید اسکوربیک از طریق یک فرآیند چند مرحله ای که شامل باکتری هایی است که گلوکز را کاهش می دهد و اسید اسکوربیک به عنوان یک محصول فرعی تولید می شود. اسید اسکوربیک در اشکال مختلفی از جمله نمک و استرها قابل استفاده است. این اشکال در لیست مواد تشکیل دهنده تحت نامهای مختلف مانند آسکوربات سدیم، آسکوربات کلسیم، آسکوربات پتاسیم، آسکوربیل پالمیتات یا استات آسکوربیلی ظاهر می شود.

اسید L- آسکوربیک تولید شده صنعتی به طور گسترده در بخش خوراک ، مواد غذایی و دارویی به عنوان مکمل غذایی و نگهدارنده مورد استفاده قرار می گیرد و از خواص آنتی اکسیدانی آن استفاده می کنند. امروزه فرایند تخمیر دو مرحله ای به دلیل هزینه کم و کیفیت بالای محصول توسط تولید کنندگان برای تولید ویتامین C استفاده می شود. تا همین اواخر، فرایند رایششتین – گروسنر، طراحی شده در سال ۱۹۳۳ مسیر اصلی صنعتی بود. سوربیتول با استفاده از یک مرحله تخمیر به اسید اسکوربیک تبدیل می شود.

امروزه فرایند صنعتی تولید اسید اسکوربیک از مراحل اضافی اکسیداسیون بیولوژیکی با Ketogulonicigenium vulgare به عنوان بیوکاتالیست برای تبدیل D-sorbitol به ۲KGA میانی و بدون مراحل شیمیایی استفاده می کنند. آنزیم های درگیر با طیف وسیعی از بستر، خاصیت ویژه قابل توجه دارند. این الگوی گیج کننده می تواند از اولویت های این آنزیم ها برای برخی از ساختارهای ایزومریک بسیاری که بسترهای کربوهیدرات در محلول آبی اتخاذ می کنند، درک شود. به تازگی آنزیم های جدید شناخته شده است که تولید اسید L- آسکوربیک به طور مستقیم از طریق اکسیداسیون L- سوربوزون، یک واسطه از اکسیداسیون زیستی D-sorbitol به ۲KGA است.

این امکان را برای یک مسیر مستقیم از D-sorbitol به L- اسکوربیک اسید باز می کند و از نیاز به بازآرایی شیمیایی ۲KGA جلوگیری می کند. مفاهیم مشابه برای فرآیندهای صنعتی برای تولید D-isoascorbic acid، اپیدر C5 اسید L- آسکوربیک اعمال می شود. اسید D-isoascorbic دارای همان ترکیب در C5 به عنوان D- گلوکز است و می توان مستقیماً از اسید L- اسکوربیک از این سهام خوراک کربوهیدرات مشترک مشتق کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *