منابع عالی اسید آسکوربیک ( ویتأمین C) 

استفاده از اسید اسکوربیک در مواد غذایی

چه مواد غذایی حاوی اسید اسکوربیک هستند

اسید اسکوربیک یک ترکیب شیمیایی (C6H8O6) است که معمولاً در طبیعت یافت می شود و می تواند به عنوان یک افزودنی غذایی آنتی اکسیدانی مورد استفاده قرار گیرد. این ماده به عنوان یک ویتامین Cعمل می کند، به این معنی که ترکیبی است که همان فعالیت ویتامین C را انجام می دهد. اسید اسکوربیک در بسیاری از میوه ها و سبزیجات در طبیعت یافت می شود و توسط برخی از حیوانات تولید می شود. انسان قادر به تولید اسید اسکوربیک نیست و باید آن را از رژیم غذایی بدست آورد.

خرید و فروش اسید اسکوربیک

شرکت پویا ویژن واردکننده مواد افزودنی، ارایه کننده اسید اسکوربیک می باشد .جهت خرید اسید اسکوربیک و استعلام قیمت ویتامین C با ما تماس حاصل بفرمایید.

کاربرد اسید اسکوربیک در صنایع غذایی

اسید اسکوربیک در درجه اول به عنوان یک آنتی اکسیدان مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند مزایای بسیاری برای محصولات غذایی داشته باشد. کاهش سرعت اکسیداسیون باعث حفظ رنگ و طراوت می شود. پایین بودن pH اسید اسکوربیک می تواند به جلوگیری از رشد میکروبی کمک کند. به همین دلایل، اسید اسکوربیک یک ماده نگهدارنده مؤثر طبیعی است.

اسید اسکوربیک یک نگهدارنده مواد غذایی

از دیگر کاربرد اسید اسکوربیک یا ویتامین C بدلیل پایین بودن PH می تواند از رشد میکروب ها جلوگیری کند و باعث کاهش خراب شدن مواد غذایی می شود. به همین دلیل، اسکوربیک اسید یک ماده نگهدارنده موثر طبیعی است.

این ماده غذایی به عنوان ماده نگهدارنده در طیف وسیعی از محصولات غذایی از جمله نان، گوشت، مربا، ژله و سس ها استفاده می شود. خاصیت ویتامین C اسید اسکوربیک آن را به عنوان یک ماده عالی برای مکمل ویتامین تبدیل می کند. افزودن اسید اسکوربیک به مواد غذایی، میزان ویتامین C را افزایش می دهد. از آنجا که به طور طبیعی ویتامین C به راحتی از بین می رود، بسیاری از مواد غذایی با اسید اسکوربیک تقویت می شوند تا محتوای ویتامین C را دوباره پر کنند.

اسید اسکوربیک اغلب برای این منظور به آب میوه، میوه خشک، غلات و سایر غذاهای میان وعده اضافه می شود. طعم اسید اسکوربیک را نباید نادیده گرفت. مانند هر اسید، طعم خوبی دارد که بسیاری از محصولات غذایی را تقویت می کند. آب نبات، مربا، ژله و آب میوه ها اغلب جلوه خاصی از میوه تازه به مصرف کننده می بخشند.

فروش اسید اسکوربیک
چای های حاوی اسید اسکوربیک

مکانیسم نگهداری مواد غذایی

تولید کنندگان مواد غذایی فرآوری شده مانند سبزیجات کنسرو شده، آب معدنی، مربا و دیگر میوه‌های منجمد شده، این مواد غذایی را با آسکوربیک اسید محافظت می‌کنند.

اسیدیته ویتامین ث باعث می‌شود که آنزیم فنولاز فعال شود. فنولاز یک فرآیند شیمیایی است که اکسیداسیون را شتاب می‌دهد و سطح اکسیژن افزایش می‌یابد و منجر به فرسایش می‌شود.

سیستم ایمنی بدن خود را با چای های حاوی اسید اسکوربیک تقویت کنید :

اسید اسکوربیک یک ویتامین محلول در آب است. این بدان معنی است که در آب حل می شود و به بافت های بدن تحویل داده می شود اما به خوبی ذخیره نمی شود، بنابراین باید روزانه از طریق مواد غذایی یا مکمل ها مصرف شود. با شروع فصل سرما و آنفولانزا سیستم ایمنی بدن را با اسید اسکوربیک تقویت کنید. یک فنجان از این چای های گیاهی فوق العاده پر از ویتامین ها و مواد معدنی است.

چای های حاوی اسید اسکوربیک

  1. باسن رز: میوه گیاه گل سرخ (باسن گل رز) از مدتها قبل برای مصارف دارویی و آشپزی بوده است.آنها سرشار از آنتی اکسیدان هستند. دارای ۷۱۰٪ ارزش روزانه ویتامین C هستند. اسید اسکوربیک آن ۵۰٪ بیشتر از پرتقال است.باسن گل رز در صورتی که تازه استفاده شود، خشک نشده باشد، بهتر است.

برای تهیه چای: ۱-۲ قاشق غذاخوری باسن گل سرخ را در آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید صاف کنید و با عسل شیرین کنید.

  1. آویشن: آویشن در واقع به عنوان یک دارو بسیار مفید است و دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی به لطف تیمول است. ترکیبی که عطر آن به آویشن و همچنین قدرت ضد عفونی کننده می دهد.همچنین حاوی ارزش روزانه ۲۶۷٪ اسید اسکوربیک است. می تواند به تسکین سرفه ها، از بین بردن سوء هاضمه و کاهش تب کمک کند.

برای تهیه چای:  ۲قاشق مرباخوری از آویشن را به مدت ۲-۱۰ دقیقه در آب جوش بجوشانید، خنک کنید و صاف کنید. به آن عسل اضافه کنید.

  1. زعفران: زعفران سرشار از مواد معدنی است و حاوی ۱۳۵ درصد از ارزش روزانه اسید اسکوربیک است. ترکیبات موجود زعفران باعث بلوغ گلبولهای سفید و باعث تسریع در سطح آنزیم ها می شود که به بدن شما در ردیابی سموم کمک می کند و برای سیستم ایمنی بدن شما عالی است.

برای تهیه چای: ۳-۴ رشته زعفران را درون یک فنجان قرار دهید به همراه مقدار کمی آب گرم  به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید و به آن عسل اضافه کنید.

  1. کاج سفید: چای سوزنی کاج برای اولین بار توسط افراد بومی به دلیل داروهای تمیز کننده و دارویی مورد استفاده قرار گرفت و تا امروز نیز استفاده می شود.سرشار از ویتامین A است و باعث ترمیم فوق العاده ای برای پوست و چشم می شود و تا پنج برابر اسید اسکوربیک نسبت به مرکبات دارد.سوزن های کاج سفید اغلب به عنوان مواد مغذی مورد استفاده قرار می گیرند.

برای تهیه چای: غلاف های قهوه ای موجود در پایه سوزن های کاج را بشویید و خرد کنید. در یک قابلمه کوچک ۱ فنجان آب بجوشانید. زیر آن را خاموش کنید، یک مشت پایه سوزن کاج (حدود ۱ قاشق غذاخوری) اضافه کنید و درب آن را بگذارید. اجازه دهید تا  تقریباً ۵-۱۰ دقیقه بمانند و لیمو یا عسل را اضافه کنید تا در صورت دلخواه مزه دارشوند.

وارد کننده اسید اسکوربیک
از اسید اسکوربیک در کنسروها به عنوان ماده نگهدارنده استفاده می شود

مکمل ویتامین

بدلیل خاصیت ویتامین C، اسید اسکوربیک بعنوان یک ماده عالی برای مکمل ویتامین تبدیل می شود. همچنین برای افزایش ویتامین C  مواد غذایی به سادگی میتوان اسید اسکوربیک را به مواد غذایی اضافه کرد.

از اسید اسکوربیک در کنسروها به عنوان ماده نگهدارنده استفاده می شود

اسید اسکوربیک (ویتامین C) یک ویتامین محلول در آب است و یکی از مواد مغذی مهم آنتی اکسیدان است. این ماده در جلوگیری از تلفات و تأمین سطح مناسب آنتی اکسیدان ها در بدن ما نقش اساسی دارد. در بسیاری از غذاها به ویژه میوه ها و سبزیجات یافت می شود. بدن انسان نمی تواند ویتامین C را تولید یا ذخیره کند، بنابراین مصرف آن به طور مرتب به مقدار کافی ضروری است.

ضد میکروبها از رشد باکتریها و مخمرها در کنسروها جلوگیری می کنند. آنتی اکسیدان ها چربی ها را حفظ می کنند و باعث جلوگیری از سفت شدن آنها می شوند. اسید اسکوربیک که بیشتر به عنوان ویتامین C شناخته می شود، به عنوان ماده نگهدارنده قرار می گیرد که مانع از ادامه رسیدن مواد غذایی می شود و فرآیند فاسد شدن را به تاخیر می اندازد.
سبزیجات کنسرو شده، آب میوه های بطری، مربا و سایر میوه های حفظ شده با اسید اسکوربیک محافظت می شوند. اسیدیته ویتامین عملکرد آنزیم فنولاز را سخت می کند. فنلاز اکسیداسیون را تسریع می کند، فرایندی شیمیایی که در آن سطح اکسیژن بالا می رود و در نتیجه پوسیدگی ایجاد می کند. این فرایندی است که اسید اسکوربیک با آن مبارزه می کند.

اسید اسکوربیک که به صورت دانه ریز یا در محلول در آب به سطح بالای میوه قبل از آب بندی و پردازش اعمال می شود، مانع از تغییر رنگ و تغییر طعم در طول ذخیره می شود. آماده سازی ویژه اسید اسکوربیک مخلوط شده با پایه قند به شکل پودر یا به عنوان یک قرص محلول در آب، می تواند در بازارهای مواد غذایی و در کارخانه های مواد غذایی برای استفاده در کنسرو خانگی تأمین شود.

تامین کننده اسید اسکوربیک
با اضافه کردن اسید اسکوربیک می توان مزایای چای سبز را تقویت کرد

با اضافه کردن اسید اسکوربیک می توان مزایای چای سبز را تقویت کرد :

چای سبز چیزی بیش از یک مایع آرامش بخش و گرم است. احتمالاً یکی از سالم ترین نوشیدنی های جهان است. این گیاه دارای مقادیر زیادی مواد مغذی، آنتی اکسیدان و آلکالوئیدها است که تأثیرات مثبتی بر سلامت عمومی دارند.

ویتامین های زیادی در چای سبز وجود دارد که برخی از آنها شامل ویتامین A ، ویتامین D ، ویتامین B و ویتامین C هستند. چای سبز به خودی خود منبع قدرتمند آنتی اکسیدانهای سالم است که به عنوان کاتچین شناخته می شود. اضافه کردن آب مرکبات یا اسید اسکوربیک می تواند به میزان قابل توجهی فراهمی زیستی آن ترکیبات را افزایش دهد که با کاهش خطر سرطان و همچنین بهبود سلامت قلب و مغز ارتباط دارد.

کاتچین ها در محیط های غیر اسیدی مانند روده ناپایدار هستند و کمتر از ۲۰ درصد از کل آن پس از هضم باقی می ماند. اما افزودن اسید اسکوربیک که در محصولات نوشیدنی آماده برای افزایش ماندگاری انجام می شود، سطح بهبود یافته و ویتامین فراوان به ترتیب را شش برابر و ۱۳ برابر افزایش داد. اضافه کردن آب مرکبات به چای سبز ساده نیز مفید است.

آب لیمو باعث افزایش تقریباً چهار برابری در سطح ترمیم کاتکین ها می شود. اضافه کردن فشرده لیمو به چای یک ایده عالی است، اما تفکر در مورد ترکیب ۲۰ تا ۵۰ درصد با استفاده از آب پرتقال و گریپ فروت نیز منطقی است. کاتچین های موجود در گیاه چای سبز می توانند فعالیت سلول های سرطانی را مهار کرده و تولید آنزیم های تقویت کننده سیستم ایمنی را تحریک کنند.

انواع دیگر چای، مانند سیاه، به احتمال زیاد از اضافه شدن آن نیز سود می برند. Sencha (متداول‌ترین نوع چای سبز در ژاپن است. برگ‌های تازه برداشت‌شده‌ی چای، حرارت یا بخار و سپس بو داده یا برشته می‌شوند تا تخمیر به حداقل برسد.) حاوی بیشترین ویتامین C از هر نوع چای ، تقریباً ۱٫۵ برابر بیشتر از فلفل قرمز است که یکی از بالاترین غلظت در بین سبزیجات را دارد. در مقابل، چای اولونگ حاوی ویتامین C بسیار کمی است.

 فروش اسید اسکوربیک
آیا قهوه مانع جذب اسید اسکوربیک( ویتامین (Cمی شود؟

آیا قهوه مانع جذب اسید اسکوربیک( ویتامین C)می شود؟

اسید اسکوربیک یک ماده مغذی اساسی است، به این معنی که بدن شما آن را نمی سازد، بنابراین باید آن را از غذاهایی که می خورید دریافت کنید. ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است، به این معنی که بدن شما نمی تواند آن را در سلول های چربی خود ذخیره کند تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد. ویتامین C توسط کلیه و با هر بار ادرار از بین می رود،

به همین دلیل به طور منظم باید استفاده شود. کافئین در جذب اسید اسکوربیک اختلال ایجاد می کند، به این معنی که اگر به طور مرتب قهوه، چای یا سایر نوشیدنی های کافئین دار را در کنار وعده های غذایی بنوشید، ممکن است مزایای کامل رژیم غذایی سالم را به دست نیاورید. وقتی یک فنجان قهوه را به عنوان یک میان وعده و صبحانه یک لیوان آب پرتقال می نوشید، کافئین قهوه مانع از جذب مناسب محتوای ویتامین C پرتقال می شود.

کافئین باعث افزایش جریان خون در بدن و از جمله کلیه ها می شود و ویتامین C موجود در پرتقال در ادرار شما از بین برود قبل از اینکه بدن شما توانایی جذب خوبی های آن را داشته باشد. هرچه ادرار بیشتری توسط بدن آزاد شود، ویتامین C و ویتامین های گروه B را نیز با خود می برد. کافئین میزان مواد مغذی موجود در بدن را کاهش می دهد. نه تنها این، بلکه کافئین محرکی است که با تشویق انقباضات عضلات در دستگاه گوارش، دستگاه گوارش شما را تحریک می کند.

این امر باعث می شود مواد دفعی سریعتر از زمانی که نوشیدنی کافئین دار مصرف نکرده اید، از بین بروند. اگرچه این می تواند برای دفع مواد زائد بدن خوب باشد، اما می تواند ویتامین ها و مواد معدنی را به همراه سایر مواد از بین ببرد، قبل از اینکه شانسی برای جذب کامل آنها را بدن داشته باشد. به جای نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار همراه با تنقلات و وعده های غذایی، حداقل نیم ساعت قبل و بعد از غذا صبر کنید و بعد از آن از قهوه یا چای خود لذت ببرید.

وارد کننده اسید اسکوربیک

خاصیت اسید اسکوربیک (ویتامین سی) به عنوان یک آنتی اکسیدان

اسید اسکوربیک در درجه اول به عنوان یک آنتی اکسیدان مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند مزایای بسیاری برای محصولات غذایی داشته باشد. به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی اسید اسکوربیک، این ماده را در طول فرایند ماده غذایی یا قبل از بسته بندی برای حفظ بو، رنگ و محتوای مواد مورد استفاده واقع می شود.

کاربرد اسید اسکوربیک در سوسیس و کالباس

اسید آسکوربیک در صنعت سوسیس و کالباس مورد استفاده قرار میگیرد به این دلیل که فراورده های حاوی نیتریت و نیترات به کمک اسید اسکوربیک باعث تثبیت رنگ و جلوگیری از تشکیل ماده سرطانزا نیتروآمین می شود.

استفاده از اسید آسکوربیک در پخت نان

اسید اسکوربیک که به عنوان ویتامین C نیز شناخته می شود ، یک ماده مغذی اساسی است که در میوه مرکبات یافت می شود. اسید اسکوربیک نه تنها به دلیل ارزش غذایی آن، بلکه به دلیل عملکردهای بسیاری که دارد. در صنایع غذایی بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان ضدعفونی کننده نان استفاده می شود و باعث افزایش حجم نان و بهبود ساختار خرده نان در خمیر نان می شود.

اسید اسکوربیک برای اولین بار به اسیدهای دهیدرواسوربیک اکسیده می شود. سپس کاهش اسید دهیدرواسکوربیک اسید به اسید اسکوربیک واکنش ترکیبات سولفیدریل موجود در گلوتن را به وجود می آورد تا پیوندهای دی سولفید بین مولکولی ایجاد شود.

اغلب در سیستم های برچسب تمیز استفاده می شود، به جایگزینی ADA و سایر نرم کننده های خمیر کمک می کند .

اسید اسکوربیک توانایی خمیر در نگه داشتن گاز را بهبود می بخشد و نان با ساختار سلولی خرد شده ظریف تر تولید می کند. این نتیجه باعث می شود خرده نان که لمس آن نرمتر است، مقاومت بیشتری در بهبود بخشیدن به شکل اصلی خود پس از فشرده سازی دارد.

اسید اسکوربیک در محصولات با تخمیر کوتاه تا ۲ ساعت بهترین کار را دارد. استفاده از آن در قسمت اسفنجی فرآیند اسفنج و خمیر توصیه نمی شود. سطوح مورد استفاده در تخمیر فله باید کم و محدود به بیش از ۱۵-۲۰ ppm وزن آرد (۱۵ / ۰-۰ / ۰ گرم تا ۱۰ کیلوگرم آرد) باشد.

بر خلاف نقش آن به عنوان آنتی اکسیدان، در تولید خمیر استفاده از آن به عنوان یک اکسید کننده است. روش تهیه مقادیر زیادی نان به سرعت نیاز به اکسیژن در فرآیند ورز دادن دارد که به رشد سریع گلوتن کمک خواهد کرد. این اکسید کننده به زنجیرهای چسبنده کمک می کند تا اتصالی را تقویت کنند که شبکه گلوتن را تقویت می کند و بنابراین خمیر الاستیک، قوی و پایدارتر است و به راحتی می تواند گسترش یابد که به نوبه خود با تورم هنگام پخت دچار پوسیدگی نمی شود. علاوه بر همه اینها بدست حجم نان بیشتر است، سریعتر افزایش می یابد. استفاده از آن به احیای خمیر هنگام ذوب کمک می کند و باعث زنده سازی آن و جبران مخمر موجود در فرآیند می شود.

منابع عالی اسید آسکوربیک ( ویتأمین C) 

اسید اسکوربیک که بیشتر به عنوان ویتأمین C شناخته می‌شود، یک ماده مغذی چند منظوره است و بدن را از آسیب‌های شیمیایی محافظت می‌کند، عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و از تولید مواد شیمیایی کلاژن و سیگنال دهنده به نام نوروترانسمیتر‌ها پشتیبانی می‌کند. در بدن انسان اسید آسکوربیک تولید نمی‌شود، اما میوه‌ها و سبزیجات منابع عالی اسید آسکوربیک هستند. ویتأمین C باعث کاهش خسارات ناشی از خورشید به پوست، کاهش چین و چروک، خشکی و تغییر رنگ پوست می‌شود و ظاهر کلی آن را بهبود می‌بخشد. 

اسید اسکوربیک در گیلاس( Acerola): 

گیلاس آکرولا از منابع عالی اسید آسکوربیک است که حاوی ۸۲۲ گرم ویتأمین C می‌باشد. دارای خواص ضد سرطانی است، از پوست در برابر UVB محافظت می‌کند. 

اسید اسکوربیک در گل رز: 

گیاه گل رز یک گیاه کوچک و شیرین است که حاوی مقدار زیادی ویتأمین C است. 

اسید اسکوربیک در فلفل چیلی: 

یک فلفل قرمز سبز حاوی ۱۰۹ میلی گرم ویتأمین C است. فلفل قرمز غنی از کپسایسین است، ترکیبی که مسئول طعم گرم خود است. کپسایسین همچنین درد و التهاب را کاهش دهد، و به افزایش سوزاندن چربی کمک کند. 

اسید اسکوربیک در گواو ( Guava): 

این میوه گرمسیری صورتی رنگ بومی مکزیک و آمریکای جنوبی است. یک گواواحاوی ۱۲۶ میلی گرم ویتأمین C است. غنی از لیکوپن است. این میوه باعث کاهش فشار خون و کلسترول خون می‌شود. 

اسید اسکوربیک در فلفل زرد شیرین (Sweet Yellow Peppers): 

فلفل زرد یکی از منابع عالی اسید آسکوربیک که حاوی بیشترین مقدار ویتأمین C در بین تمام فلفل‌های شیرین است. این مقدار ۱۸۳میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم است. 

اسید اسکوربیک در آویشن: 

آویشن تازه سه برابر ویتأمین Cبیشتری نسبت به پرتقال دارد. یک اونس (۲۸ گرم) آویشن تازه حاوی ۴۵ میلی گرم ویتأمین C است. از آویشن تازه بر روی غذا بریزید که افزودن آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و از عفونت جلوگیری می‌کند. 

اسید اسکوربیک در جعفری: 

جعفری حاوی ۱۳۳ میلی گرم ویتأمین C در ۱۰۰ گرم است. ویتأمین C جذب آهن را نیز افزایش می‌دهد و به درمان کم خونی و فقر آهن کمک می‌کند. 

اسید اسکوربیک در کلم برگ: 

کلم حاوی ۱۲۰ میلی گرم ویتأمین C در هر ۱۰۰ گرم است. جوشاندن، سرخ کردن و یا گرم کردن سبزیجات برگ سبب آزاد شدن بیشتر آنتی اکسیدان‌ها می‌شود. این آنتی اکسیدان‌های قوی می‌توانند به کاهش بیماری‌های التهابی مزمن کمک کنند. 

اسید اسکوربیک در کیوی: 

کیوی حاوی ۹۳ میلی گرم ویتأمین C در هر۱۰۰ گرم است. کیوی غنی از ویتأمین C می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو، کاهش کلسترول و بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کند. 

اسید اسکوربیک دربروکلی: 

بروکلی حاوی ۸۹ میلی گرم ویتأمین C در هر ۱۰۰ گرم است. 

اسید اسکوربیک در کلم بروکسل: 

کلم بروکسل شامل ۸۵ میلی گرم ویتأمین C در ۱۰۰ گرم است. جوانه‌های بروکسل دارای فیبر، ویتأمین K، فولات، ویتأمین A، منگنز و پتاسیم نیز هستند. هر دو ویتأمین C و K برای سلامت استخوان مهم هستند. مصرف ویتأمین C خطر ابتلا به پوکی استخوان را ۳۳ درصد کاهش می‌دهند. 

اسید اسکوربیک در لیمو: 

لیمو حاوی ۷۷ میلی گرم ویتأمین C در هر ۱۰۰ گرم است. ویتأمین C در آب لیمو همچنین به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. 

اسید اسکوربیک در توت فرنگی: 

توت فرنگی حاوی ۵۹ میلی گرم ویتأمین C در هر۱۰۰ گرم است. توت فرنگی ترکیبی متنوع و قوی از ویتأمین C، منگنز، فلاونوئید‌ها، فولات و دیگر آنتی اکسیدان‌های مفید دارد. با توجه به محتوای آنتی‌اکسیدان بالا، به جلوگیری از سرطان، بیماری عروق، دمانس و دیابت کمک کند. 

اسید اسکوربیک در پرتقال: 

پرتقال حاوی ۵۳ میلی گرم ویتأمین C در هر ۱۰۰ گرم است. پرتقال از منابع عالی اسید آسکوربیک در رژیم غذایی را تشکیل است. مرکبات می‌توانند به نیاز‌های ویتأمین C بدن کمک کنند. به عنوان مثال نیمی از گریپ فروت حاوی ۴۴ میلی گرم و آب یک لیمو ۱۳ میلی گرم ویتأمین C  دارند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *