علائم کمبود اسید اسکوربیک( ویتامین C) در بدن

علائم کمبود اسید اسکوربیک( ویتامین C) در بدن

اسید اسکوربیک یک ویتامین محلول در آب است،در میوه‌ها مخصوصاً میوه‌های ترش و مرکبات و سبزیجات و صیفی‌ها موجود است. لیست زیر علائم کمبود اسید اسکوربیک در بدن است :

فروش اسید اسکوربیک( ویتامین C)

علائم کمبود اسید اسکوربیک در بدن

  1. پوستی خشن و پررنگ

اسید اسکوربیک در تولید کلاژن نقش اساسی دارد، پروتئینی که در بافت های همبند مانند پوست، مو، مفاصل، استخوان ها و رگ های خون فراوان است. وقتی سطح ویتامین C کم باشد، ممکن است یک بیماری پوستی با نام keratosis pilaris ( کراتوز پیلاریس ) ایجاد شود. در این شرایط پوست مانند “پوست مرغ” پررنگ به دلیل ایجاد پروتئین کراتین در داخل منافذ در قسمت پشت بازوها، رانها یا باسن شکل می گیرد. کراتوز پیلاریس ناشی از کمبود ویتامین C به طور معمول پس از سه تا پنج ماه از مصرف ناکافی ظاهر می شود و با مکمل آن برطرف می شود. با این حال بسیاری از دلایل بالقوه دیگر بیماری کراتوز پیلاریس وجود دارد، بنابراین حضور آن به تنهایی برای تشخیص کمبود کافی نیست.

    فولیکول های مو قرمز روشن:

فولیکول های مو در سطح پوست حاوی رگ های خونی زیادی هستند که خون و مواد مغذی منطقه را تأمین می کنند. هنگامی که بدن از نظر اسید اسکوربیک کمبود دارد، این رگ های خونی کوچک شکننده می شوند و به راحتی می شکنند، باعث می شود لکه های قرمز کوچک و روشن در فولیکول های مو ظاهر شود.این به خونریزی محیطی و یک علامت مستند کمبود شدید ویتامین C معروف است. مصرف مکمل های ویتامین C به طور معمول طی دو هفته این علائم را برطرف می کند .

  1. انگشت های قاشق شکل با لکه های قرمز یا خطوط:

ناخن ها به شکل  قاشق، مقعر و اغلب نازک و شکننده هستند. آنها بیشتر با فقر آهن همراه اینگونه می شوند، اما با کمبود ویتامین C نیز ارتباط دارند. لکه های قرمز یا خطوط عمودی در بستر ناخن، معروف به خونریزی اسپلینتر، ممکن است در اثر کمبود ویتامین C به دلیل ضعف رگ های خونی که به راحتی پارگی می کنند، ظاهر شود.

  1. پوست خشک و آسیب دیده:

پوست سالم حاوی مقادیر زیادی اسید اسکوربیک به ویژه در اپیدرم یا لایه بیرونی پوست است. ویتامین C با محافظت از آن در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از خورشید و قرار گرفتن در معرض آلاینده هایی مانند دود سیگار یا ازن، پوست را سالم نگه می دارد. همچنین باعث تولید کلاژن می شود و پوست را جوان نگه می دارد. دریافت زیاد ویتامین C با کیفیت بهتر پوست همراه است، در حالی که مصرف کمتر با ۱۰٪ افزایش خطر ایجاد پوستی خشک و چروکیده همراه است. در حالی که پوست خشک و آسیب دیده می تواند با کمبود ویتامین C ارتباط داشته باشد، می تواند توسط بسیاری از عوامل دیگر ایجاد شود بنابراین این علائم به تنهایی برای تشخیص کمبود کافی نیست.

  1. کبودی آسان:

کبودی هنگامی رخ می دهد که رگ های خونی در زیر پوست پاره شوند و باعث نشت خون در مناطق اطراف شوند. کبودی آسان نشانه مشترک کمبود اسید اسکوربیک است زیرا تولید ضعیف کلاژن باعث ضعف عروق خونی می شود. کبودی های مربوط به کمبود ممکن است قسمت های زیادی از بدن را پوشانده و یا به صورت نقاط کوچک و بنفش زیر پوست ظاهر شوند. کبودی آسان اغلب یکی از اولین علائم بارز کمبود است و باید بررسی بیشتر در مورد ویتامین C را تضمین کند.

  1. زخم ها به آرامی بهبود می یابند:

از آنجا که کمبود اسید اسکوربیک سرعت تشکیل کلاژن را کند می کند، باعث می شود زخم ها آهسته تر بهبود یابند. مبتلایان به زخم پای مزمن نسبت به افرادی که زخم پای مزمن ندارند، به میزان قابل توجهی کمبود ویتامین C دارند. در موارد شدید کمبود ویتامین C، زخم های قدیمی حتی ممکن است دوباره باز شوند و خطر عفونت را افزایش دهند. بهبود آهسته زخم یکی از علائم پیشرفته کمبود است.

  1. مفاصل دردناک و متورم:

از آنجا که اتصالات حاوی بافت همبند غنی از کلاژن هستند، می توانند در اثر کمبود اسید اسکوربیک نیز تحت تأثیر قرار بگیرند. موارد بسیاری از درد مفاصل در ارتباط با کمبود اسید اسکوربیک دیده شده است که اگر شدید باشد باعث مشکل در راه رفتن می شود. خونریزی در مفاصل همچنین می تواند در افرادی که کمبود ویتامین C هستند ایجاد شود و باعث تورم و درد اضافی شود. با این حال، هر دو این علائم را می توان با مکمل های ویتامین C درمان کرد و معمولاً طی یک هفته برطرف می شوند.

  1. استخوان های ضعیف:

کمبود اسید اسکوربیک همچنین می تواند بر سلامت استخوان تأثیر بگذارد. در حقیقت، مصرف کم با افزایش خطر شکستگی و پوکی استخوان مرتبط است. ویتامین C در تشکیل استخوان نقش اساسی دارد، بنابراین کمبود می تواند سرعت ریزش استخوان را افزایش دهد.

اسکلت کودکان ممکن است به ویژه در کمبود ویتامین C تحت تأثیر قرار گیرد، زیرا هنوز در حال رشد هستند.

  1. خونریزی لثه و از دست دادن دندان:

لثه های قرمز، متورم و خونریزی یکی دیگر از علائم مهم کمبود اسید اسکوربیک است. بدون ویتامین کافی، بافت لثه ضعیف و ملتهب می شود و رگ های خونی راحت تر خونریزی می کنند. در مراحل پیشرفته کمبود این ویتامین لثه ها حتی ممکن است بنفش و پوسیده به نظر برسند. به دلیل لثه های ناسالم و عاج ضعیف، لایه داخلی درونی دندان ها می توانند از بین بروند.

وارد کننده اسید اسکوربیک
  1. مصونیت ضعیف:

اسید اسکوربیک در انواع مختلف سلولهای ایمنی بدن تجمع می یابد تا به آنها در مبارزه با عفونت و از بین بردن عوامل بیماری زا کمک کند. کمبود ویتامین C با ایمنی ضعیف و خطر بیشتر عفونت از جمله بیماری های جدی مانند ذات الریه همراه است. در حقیقت، بسیاری از افرادی که کمبود شدید ویتامین Cدارند در اثر عفونت می میرند.

  1. کم خونی فقر آهن مداوم:

کم خونی ویتامین C و فقر آهن اغلب با هم اتفاق می افتند.

علائم کم خونی فقر آهن شامل رنگ پریدگی، خستگی، مشکل تنفس هنگام ورزش، خشکی پوست و مو، سردرد و ناخن های قاشق شکل است.

مقادیر کم اسید اسکوربیک ممکن است با کاهش جذب آهن از غذاهای گیاهی و تأثیر منفی بر متابولیسم آهن به کم خونی فقر آهن کمک کند. کمبود ویتامین C همچنین خطر خونریزی بیش از حد را افزایش می دهد، که می تواند به کم خونی کمک کند.

  1. خستگی و حالت ضعیف:

دو مورد از اولین نشانه های کمبود ویتامین C خستگی و خلق و خوی ضعیف است.

این علائم حتی می تواند حتی قبل از بروز کمبود کامل ظاهر شود.

در حالی که خستگی و تحریک پذیری ممکن است برخی از اولین علائم به نظر برسد، آنها معمولاً تنها پس از چند روز از مصرف کافی یا در طی ۲۴ ساعت مکمل با دوز بالا برطرف می شود.

  1. افزایش وزن غیر قابل توضیح:

اسید اسکوربیک با تنظیم ترشح چربی از سلولهای چربی، کاهش هورمونهای استرس و کاهش التهاب، می تواند در برابر چاقی محافظت کند. جالب است بدانید، سطح پایین ویتامین C خون حتی با افراد با وزن معمولی به مقادیر بیشتر چربی شکم مرتبط است. در حالی که چربی اضافی بدن به تنهایی برای نشان دادن کمبود ویتامین C کافی نیست، ممکن است بعد از رد سایر فاکتورها بررسی شود.

  1. التهاب مزمن و استرس اکسیداتیو:

اسید اسکوربیک یکی از مهمترین آنتی اکسیدان های محلول در بدن در بدن است. با خنثی کردن رادیکالهای آزاد که می توانند باعث ایجاد استرس اکسیداتیو و التهاب در بدن شوند، ازآسیب های سلولی جلوگیری می کند. استرس اکسیداتیو و التهاب با بسیاری از بیماریهای مزمن از جمله بیماری های قلبی و دیابت مرتبط است، بنابراین کاهش سطح احتمالاً مفید است. مصرف کم ویتامین C به میزان بالاتر التهاب و استرس اکسیداتیو و همچنین افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی مرتبط است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *