لسیتین در آدامس ها

لسیتین در آدامس های طعم دار

استفاده از لسیتین در آدامس:

قرن‌هاست که مردم دنیا آدامس را می‌شناسند و از آن برای پاک و خوش‌بو کردن دهان و تنفس خود استفاده می‌کنند.اولین اختراع تولید آدامس در سال ۱۸۶۹ به ثبت رسیده است. 

لسیتین یک امولسیفایر و روان‌کننده است که باعث همگن شدن مخلوط می‌شود و آن را روان و نرم می‌کند. این ترکیب از بافت‌های گیاهی و حیوانی به دست می‌آید و در آدامس از نوع سویای آن استفاده می‌شود. لسیتین در بیشتر محصولات مثل مواد غذایی یخ‌زده، آب نبات، شکلات و آدامس استفاده می‌شود. در واقع ماندگاری این محصولات با اضافه شدن لسیتین افزایش می‌یابد.

فروش لسیتین

لسیتین در آدامس چه کارایی دارد؟ 

برای طولانی ماندن حالت جویدن در آدامس ۰٫۴تا ۰٫۷ درصد لسیتین را به پایه آدامس اضافه می‌کنند. این امر باعث می‌شود که مواد تشکیل دهنده‌ی آدامس به خوبی پراکنده شوند و توده الاستیسیته‌ای که برای پردازش در آدامس است به خوبی عمل کند. 

همچنین پوشش بیرونی موجود در برخی از آدامس‌ها و آب نبات‌ها از لسیتین مشتق شده است. این پوشش به جلوگیری از چسبیدن آدامس و آب نبات به روکش آن‌ها کمک می‌کند. 

کارایی لسیتین در آدامس 

  1. لسیتین در آدامس‌های دارویی 

آدامس دارویی کلر پینیر‌امین ملته از منتول، لسیتین، ‌مانیتول، منیزیم استارات تهیه شده است. این آدامس دارویی با روش فشرده‌سازی مستقیم و با استفاده از ترکیبات مختلف پایه لوم و لسیتین مانند ۳۰-۳۵-۴۰٪ و ۵-۱۰-۱۵٪ تهیه شده است. در فرمول‎‌بندی سوسیال، کاربرد لسیتین به عنوان یک پلاستیسیتاتور مورد استفاده قرار گرفته و غلظت لسیتین سویا افزایش پیدا کرده است. این آدامس حاوی یک یا چند ماده فعال است که از طریق جویدن آزاد می‌شوند و برای درمان موضعی دهان و یا تحویل سیستمیک پس از جذب از طریق مخاط استفاده می‌شود. 

جویدن آدامس دارویی یک سیستم جذب دارویی جدید است که حاوی ترکیبات روغنی با مواد تشکیل دهنده فعال دارویی است. قرص‌های جویدنی و آدامس برای استفاده بزرگسالان و کودکان با دندان‌های کامل، بسیار مناسب است. به ویژه کودکانی که ممکن است آدامس‌های جویدنی را به عنوان روش مصرف دارو در مقایسه با مایعات و قرص‌های خوراکی ترجیح دهند. 

  1. کاربرد لسیتین در آدامس‌های طعم دار 

لسیتین فعال‌ترین و متنوع‌ترین سورفکتانت طبیعی است و می‌تواند ویسکوزیته محصول و کریستالیزاسیون محصول را آزاد، پراکنده، روانکاری و کنترل کند. لسیتین می‌تواند به عنوان یک عامل نرم‌کننده یا مرطوب‌کننده و آنتی اکسیدان عمل کند. این ترکیب در انواع مختلفی از محصولات غذایی مانند نان‌ها، غذا‌های لبنی، شیرینی‌ها، شکلات‌ها، کارامل و آدامس استفاده می‌شود. 

ترکیب آدامس به طور معمول حاوی یک قسمت فشرده محلول در آب و یک قسمت پایه جوییدن قابل استنشاقی و نامحلول است. قسمت محلول در آب با یک قسمت از ماده طعم دهنده در طول یک دوره از زمان جویدن تخلیه می‌شود. اما قسمت پایه آدامس در طی جویدن حفظ می‌شود. پایه رزین نامحلول معمولاً شامل الاستومر‌ها، رزین‌ها، چربی‌ها و روغن‌ها، نرم‌کننده‌ها و پرکننده‌های معدنی می‌باشد. 

وارد کننده لسیتین
  1. لسیتین در آدامس‌های طعم دار 

الاستومر‌ها ممکن است شامل پلی ایزووبیلن، ایزووبیلن ایزوپرن کوپلیمر و لاستیک استایرن بوتادین و همچنین لاتکس طبیعی مانند چیکل باشد. رزین‌ها عبارتند از رزین‌های پلی وینیل وچربی‌ها و روغن‌ها شامل روغن‌های گیاهی خرد شده، هیدروژنه و کره کاکائو هستند.خوب است بدانید پایه آدامس معمولاً شامل یک مؤلفه پرکننده است. 

مولکول پرکننده ممکن است کربنات کلسیم، کربنات منیزیم، تالک، دی کلسیم فسفات یا مانند آن باشد. پرکننده ممکن است بین ۵ تا ۶۰ درصد وزن پایه آدامس را تشکیل دهد. پایه‌های آدامس به طور معمول حاوی نرم‌کننده‌ها، از جمله گلیسرول مونو استئارات و گلیسرول ترایکتات می‌باشند. 

علاوه بر این، پایه‌های آدامس همچنین ممکن است شامل مواد اختیاری مانند آنتی اکسیدان‌ها، رنگ‌ها و امولسیون‌ها باشند. قسمت محلول در آب آدامس ممکن است شامل نرم‌کننده‌ها، شیرین‌کننده‌ها، عوامل طعم دهنده و ترکیبات آن باشد. با این حال، عوامل پرکننده ممکن است شامل مواد پرکننده دیگر مثل غیر شیرین‌کننده‌ها باشند. 

نرم‌کننده‌ها، همچنین در این زمینه به عنوان عوامل رسوب شناخته می‌شوند به طور کلی بین وزن ۰٫۵ تا ۱۵٫۰٪ از آدامس جویدنی را تشکیل می‌دهند. رقیق‌کننده‌هایی که برای استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از گلیسیرین. علاوه بر این، محلول‌های شیرین‌کننده آبی مانند انواع سوربیتول، هیدرولیزات نشاسته، شربت ذرت و ترکیبات آن می‌توانند به عنوان نرم‌کننده‌ها و عوامل اتصال دهنده در آدامس استفاده شوند. عوامل طعم دهنده ممکن است شامل روغن‌های حاصل از گیاهان و میوه‌ها مانند روغن‌های مرکبات، اسانس میوه، روغن نخود فرنگی، روغن زیتون، روغن گل میخک باشند. 

نتیجه‌گیری 

کاربرد لسیتین به عنوان یک پودر، گرانول یا محلول در روغن یا پراکنده در آب به آدامس طعم دار اضافه می‌شود. لسیتین می‌توانند به فرمولاسیون آدامس معمولی نیز به شیوه‌ای متعارف گنجانده شوند. یک روش اضافه کردن لسیتین به آدامس مخلوط کردن حدود ۲۰ قسمت تا حدود ۷۰ درصد وزن لسیتین با حدود ۳۰ قسمت تا حدود ۸۰ درصد وزن آب است. مخلوط لسیتین آب آشامیدنی باعث تشکیل لسیتین ژلاتینی می‌شود. پس از آن، لسیتین ژلاتین با یک عامل فشرده شده مخلوط می‌شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *