نقش اسید سیتریک در صنعت غذا و نوشیدنی

نقش اسید سیتریک در غذا و نوشیدنی

از اسید سیتریک در مواد غذایی _ نوشیدنی _ آرایشی و بهداشتی استفاده میشود. نقش اسید سیتریک در صنعت غذا و نوشیدنی جز کلیدیی در پردازش و تولید مدرن است. اسید سیتریک کربوکسیلیک اسید ضعیف و اسید میوه های طبیعی است.

اسید سیتریک می تواند به دو شکل بدون آب و آبدار وجود داشته باشد و به شکل دانه های گرانول کریستالی سفید رنگ یا بدون رنگ می باشد.

یکی از رایج ترین کاربردهای اسید سیتریک  به عنوان مواد افزودنی در اکثر مواد غذایی و نوشیدنی ها میباشد اسید سیتریک با شماره E یا E330 برچسب گذاری شده است.اسید سیتریک به طور عمده در میوه ها _ مرکبات و بطور عمده در لیمو وجود دارد . در میوه ها در هر ۱۰۰ گرم ۴ گرم اسید سیتریک موچود میباشد در میوه و سبزیجات مختلف از جمله توت ها _ گوجه فرنگی ها در مقادیر مختلف اسید سیتریک موجود میباشد.

فروش اسید سیتریک

بعد از کشف آن توسط جابر ابن حیان کیمیاگر اسلامی قرن ۱۸ شیمیدان سوئدی در سال ۱۷۸۴ آن را از آب لیمو استخراج کرد و پس از آن در سال ۱۸۹۰ به طور انبوه و در مقیاس صنعتی تولید گردید.

تاثیر نقش اسید سیتریک در صنعت غذا و نوشیدنی را نمیتوان منکر شد.

طعم دهنده ها

اسید سیتریک به ویژه در صنعت نوشیدنی نقش مهمی را در افزایش طعم ایجاد میکند به عنوان مثال باعث ایجاد طعم ترشی در نوشیدنی ها شده و طعم شیرینی را از بین میبرد.

مواد نگهدارنده

اسیدسیتریک نقش نگهدارندگی بسیاری در نوشیدنی ها ایفا میکند حضور اسیدسیتریک مانع از رشد باکتری ها شده و باعث ماندگاری خیلی از محصولات میشود. هم چنین اسید سیتریک در کنسرو های گوشتی و سبزی و میوه جات تازه برای جلوگیری از اکسیداسیون و جلوگیری از واکنش قهوه ای شدن مورد مصرف قرار میگیرد.

تثبیت کننده

یکی از کاربردهای اسید سیتریک در صنعت لبنیات در فرآوری پنیر ها است، اسید سیتریک محیط مناسبی را ایجاد میکند و به تثبیت امولسیون برای جداسازی چربی کمک میکند . هم چنین برای تنظیمpH در تولید آب جو و شراب کاربرد دارد.

آنتی اکسیدان

استفاده از اسید سیتریک در غذاهای فرآوری شده و یخ زده استفاده میشود هم چنین به عنوان یک افزودنی در برخی از چربی ها و روغن ها باعث افزایش فعالیت آنتی اکسیدان ها میشود بطور کلی  اسید سیتریک باعث حفظ و نگهداری طولانی مدت محصولات غذایی می شود .

اسید سیتریک همراه همیشگی تغذیه

اسید سیتریک به طور طبیعی در میوه ها و سبزیجات وجود دارد و به عنوان نگهدارنده و طعم دهنده طبیعی در غذاها و نوشیدنی ها عمل می کند. این ماده در چرخه کراس متابولیسم بدن انسان نیز نقش مهمی دارد که شامل اکسیداسیون چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها می شود. غذاهای همراه با اسید سیتریک می توانند در رستوران ها و فروشگاه مواد غذایی محلی شما پیدا شوند. همچنین در محصولات تمیز کننده، خوشبو کننده هوا، شمع ها، دستگاه های ضدعفونی کننده دست و محصولات مراقبت شخصی استفاده می شود.

مواد غذایی حاوی اسید سیتریک شامل میوه های مرکبات هستند؛ لیمو، پرتقال دارای غلظت بالایی از این ماده هستند و در وزن خود بیش از ۸٪ اسید سیتریک دارند. توت ها، به جز زغال اخته، همچنین حاوی اسید سیتریک هستند، به خصوص توت فرنگی، تمشک، انگور فرنگی دارای این ماده هستند. آناناس، گیلاس، گوجه فرنگی، برخی از انواع فلفل و برخی از انواع کاهو همچنین حاوی اسید سیتریک می باشند.

به عنوان افزودنی

اسید سیتریک به عنوان یک افزودنی، غذاهای فرآوری شده را حفظ می کند و عمر مفیدتری را به آنها می دهد. این ماده در ساخت پنیر باعث می شود که شیر سریع تر تبدیل به پنیر شود و آن را بخشی اساسی از تولید صنعتی پنیر در نظر می گیرند. به طور سنتی، پنیر با افزودن یک مقدار باکتری به شیر، به آرامی تبدیل به پنیر می شود. نوشیدنی ها، به ویژه انواع میوه های طعم دهنده، حاوی این ماده به عنوان نگهدارنده و به عنوان یک طعم دهنده هستند.

در چربی های یخ زده از اسید سیتریک به عنوان یک امولسیفایر چربی استفاده می کنند تا چربی های گیاهی افزوده شده را از جداسازی در بستنی، شربت و سوربیت نگهداری کنند. هنگامی که به بی کربنات سدیم افزوده می شود، در نوشیدنی ها و آب نبات ، و همچنین پودر ها و قرص ها باعث کاهش سوء هاضمه می شود.

غذاهای آسیایی اغلب حاوی آب لیمو و لیمو هستند که حاوی این ماده هستند. غذاهای هندی اغلب دارای تامارند میوه ای است که حاوی اسید سیتریک می باشد. دستور العمل های چینی معمولا از میوه های مرکبات و مواد افزودنی اسید سیتریک استفاده نمی کنند، به جز مرغ لیمویی و دستور العمل های مختلف شیرین و ترش، حاوی آناناس، نارنجی و لیمو.
مواد غذایی مدیترانه ممکن است شامل گوجه فرنگی، آب لیمو، آب لیمو، آناناس و دیگر میوه های عجیب و غریب باشد. غذاهای خاورمیانه معمولا حاوی مرکبات نیستند. با این حال، هومموس را می توان با یا بدون آب لیمو آماده کرد. غذای آمریکایی با اسید سیتریک طبیعی و  به عنوان افزودنی در غذاها، سس گوجه فرنگی، سس مایونز، دسر و غذاهای اصلی مصرف می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *