دکستروز + موارد مصرف و عوارض

دکستروز نام متداول مولکول قند، گلوکز است. این ماده در طبیعت بسیار رایج می‌باشد. نشاسته، همانند برنج و سیب زمینی، از زنجیره‌های طولانی تشکیل شده است. سلول‌ها به عنوان یک مولکول تغذیه‌ای بسیار مهم، به میزان ثابت از این قند در جریان خون، متکی هستند و از آن تغذیه می‌کنند. با این حال، مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به انواع عوارض جانبی شود. در این مقاله از وبلاگ پویاویژن، بهترین وارد کننده دکستروز، قصد داریم تا شما را با موارد مصرف و عوارض دکستروز آشنا کنیم.  

موارد مصرف دکستروز

 تأمین‌ کننده دکستروز به عنوان یک قند ساده، آن را به صنایع مختلفی می‌فروشد. این ماده به عنوان شیرین‌کننده استفاده می‌شود و حتی به محلول‌های دارویی برای بهبود سطح پایین قند خون نیز اضافه می‌گردد. در ادامه با برخی از موارد مصرف آشنا خواهیم کرد:  

داروی دکستروز

این قند ساده به صورت دارویی در محلول‌های وریدی و خوراکی یا در ترکیب با دارو‌های دیگر استفاده می‌شود تا سطح قند خون فرد را هنگام کم شدن، افزایش دهد. همچنین به صورت قرص یا ژل که از طریق دهان مصرف می‌شود و بدون نسخه می‌توان آن را یافت، موجود است. افرادی که هیپوگلیسمی دارند و با قند خون مزمن پایین روبه‌رو هستند، ممکن است این ماده را مصرف کنند. همچنین هنگام مصرف این ماده احتمال دارد که افراد، علائمی مانند خستگی، تعریق و گرسنگی را تجربه کنند. 

وارد کننده دکستروز

دکستروز در غذا

دکستروز از مواد اولیه صنایع غذایی است که ارزش غذایی کمی دارد و به هیچ وجه در صورت مصرف مقدار مناسب آن، منجر به افزایش میزان قند خون نمی‌شوید. اصولاً غذا‌هایی که فرآوری شده و حاوی شیرین‌کننده‌های تصفیه شده هستند، نباید بخشی از رژیم شما قرار بگیرند. مصرف این غذاها باید هر چند وقت یک‌بار باشد. 

این محصول به عنوان مواد اولیه غذایی، مکمل غذایی و شیرین‌کننده در نوشیدنی‌ها کاربرد دارد. نوع بی‌آب آن را می‌توان در نوشیدنی‌های انرژی‌زا به عنوان کربوهیدرات استفاده نمود تا شیرینی ملایم‌تر و کالری کمتری نسبت به شکر ایجاد کند. 

بیسکویت و دکستروز  

در خمیر‌های بیسکویتی، دکستروز، رنگ‌آمیزی سریع و تردی عالی‌ای همراه با اثر آنتی‌اکسیدانی ایجاد می‌کند که ماندگاری بیسکویت را بهبود می‌بخشد. افزودن این قند به آیسینگ، تمایل به خشک شدن را کاهش و در عین حال نرمی آن‌ها را افزایش می‌دهد. 

پویاویژن، تأمین‌ کننده مواد اولیه غذایی، فروش دکستروز برای استفاده در کرم‌ها و پرکننده‌ها را بر عهده دارد و آن را جایگزین ساکاروز می‌کند تا سبکی مورد نظر و کیفیت غذایی دلپذیر را ارائه دهد. این قند در کرم کره، طعم شیرین آن را متعادل می‌کند. 

بهداشت و مراقبت شخصی

این محصول را می‌توان در فرمولاسیون محصولات حمام، محصولات پاک‌کننده آرایش چشم، محصولات مراقبت از پوست و مو، در محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین مراقبت شخصی استفاده کرد. 

در کشاورزی، خوراک دام و طیور

پویاویژن، بهترین تأمین‌ کننده دکستروز، در کشاورزی، خوراک دام و طیور نیز فروش دکستروز را عهده‌دار است. 

فواید پزشکی

در تنظیمات بالینی، از این ماده اغلب برای درمان کم‌آبی بدن یا کاهش قند خون (افت قند خون) استفاده می‌شود. در این موارد، پزشک ممکن است یک محلول IV برای شما تجویز کند که حاوی دکستروز، اسید‌های آمینه و احتمالاً چربی باشد. علائم افت قند خون اغلب شامل هذیان، ضربان قلب سریع، ضعف، لرز و تعریق است. یک درمان ساده برای کاهش قند خون، مصرف قرص یا ژل دکستروز است (که تقریباً در هر داروخانه‌ای بدون نسخه می‌توانید آن را پیدا کنید). 

عوارض دکستروز

عوارض جانبی دکستروز چیست؟ آیا این ماده برای سلامتی شما مضر است؟  

اگرچه برای افزایش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت یا افت قند خون استفاده می‌شود، اما در واقع می‌تواند آن را بیش از حد افزایش دهد. این موضوع می‌تواند منجر به علائم هیپرگلیسمی مانند گیجی، افزایش ادرار، کمبود آب بدن، تشنگی بیش از حد و تغییرات خلقی گردد. مصرف بیش از حد این قند ساده همچنین ممکن است، منجر به تجمع مایعات شده که باعث تورم قسمت‌هایی از بدن می‌شود. 

دکستروز تزریقی

این ماده یک محلول استریل است که توسط وارد‌ کننده دکستروز برای تأمین آب و کربوهیدرات اضافی (کالری قند) به بدن، در صنایع پزشکی به فروش می‌رسد. هنگامی که بیمار قادر به نوشیدن مایعات کافی نیست، می‌تواند از این دارو استفاده کند که فقط با مجوز مصرف دکستروز توسط پزشک در دسترس است. 

تامین کننده دکستروز

نکات بسیار مهم قبل از مصرف برای گروه‌های خاص

در تصمیم‌گیری برای استفاده از دارو، خطرات مصرف باید در مقابل منافع آن سنجیده شود. این تصمیمی است که شما و پزشک اتخاذ خواهید کرد. برای این دارو موارد زیر باید در نظر گرفته شود: 

افرادی که آلرژی دارند

اگر تاکنون واکنش غیرمعمول یا آلرژیک نسبت به این دارو یا دارو‌های دیگر داشته‌اید، به پزشک خود بگویید. همچنین اگر انواع دیگری از آلرژی مانند آلرژی به غذا‌ها، رنگ‌ها، مواد نگهدارنده یا حیوانات را دارید، به متخصص بهداشت خود اطلاع دهید. همیشه این محصول را از یک تأمین‌ کننده دکستروز معتبر بخرید. 

کودکان  

مطالعات انجام شده تا به امروز، مشکلات خاصی را برای کودکان نشان نداده‌اند که تزریق دکستروز را در آن‌ها محدود کند. 

سالمندان

مطالعات و تحقیقات صورت گرفته، به مشکلات خاصی برای سالمندان اشاره نکرده است که تزریق این ماده در افراد مسن را محدود نماید. با این حال، این افراد به احتمال زیاد به مشکلات کبدی، کلیوی یا قلبی مرتبط با سن مبتلا می‌شوند، که بهتر است دوز مصرفی داروی دکستروز برای ایشان تنظیم گردد. 

مادران شیرده 

هنوز مطالعات کافی در مورد خطر استفاده از این دارو در دوران شیردهی صورت نگرفته است و نمی‌توان در این باره با قطعیت نظر داد. قبل از مصرف هنگام شیردهی، مزایای بالقوه را در مقابل خطرات احتمالی حتما بسنجید و با پزشک خود مشورت کنید. 

تداخلات دارویی

اگرچه بعضی از دارو‌ها به هیچ وجه نباید با هم استفاده شوند، اما در موارد دیگر حتی برای ایجاد تعامل، احتمال دارد از دو داروی مختلف استفاده گردد. در این موارد، پزشک ممکن است بخواهد دوز دارو را تغییر دهد یا اقدامات احتیاطی لازم باشد. اگر داروی دیگری با نسخه یا بدون نسخه (بدون نسخه (OTC)) مصرف می‌کنید، به متخصص بهداشت خود اطلاع دهید. 

جمع‌بندی

با خرید دکستروز از پویاویژن، بهترین وارد کننده مواد اولیه غذایی، این اطمینان را داشته باشید که محصول خریداری شده کیفیتی که مد نظر دارید را به شما می‌دهد و با اطمینان می‌توانید آن را برای کاربردی که مد نظر دارید استفاده کنید. جهت دریافت قیمت دکستروز با واحد فروش ما در تماس باشید. 

ممنون که تا انتهای این مجلۀ آموزشی با پویاویژن، بهترین وارد کننده دکستروز، همراه بودید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *