کربوکسی متیل سلولز در مربا، ژله و خامه

کربوکسی متیل سلولز در مربا، ژله و خامه

کربوکسی‌متیل سلولز (Carboxymethyl cellulose)  یا به اختصا CMC از مشتقات سلولز است که از استخلاف شدن گروه‌های کربوکسی‌متیل (-CH2-COOH) به‌جای برخی از گروه‌های هیدروکسیل (-OH) بدست می‌آید. پرمصرف ترین و بیشترین مقدار نوع سلولز در جهان است.

این مشتقات کربوکسی متیل سلولز است که به عنوان صمغ سلولز نیز شناخته می شود. یک پودر فیبری یا گرانول سفید، بی بو، بی مزه، ریزسختگی است که به راحتی در آب پراکنده می شود و محلول های کلوئیدی شفاف را تشکیل می دهد. کاربردهای بسیار زیادی در صنایع غذایی دارد. در مربا، ژله و خامه نیز استفاده می شود.

با عملکردهای ضخیم شدن، تعلیق و تحمل نمک CMC از نظر مواد غذایی می تواند به طور یکنواخت چاشنی مانند سس سویا و مربا، فرنی و نوشیدنی ها را تثبیت کرده و باعث افزایش بافت شود. اگر سدیم کربوکسی متیل سلولز به مربا و خامه اضافه شود، خاصیت لکه دار شدن می تواند بهبود یابد. خاصیت تثبیت کننده دارد.

کربوکسی متیل سلولز سدیم نقش مهمی در سیستم ژل ایفا می کند و می تواند ژله، مربا و سایر مواد غذایی را به وجود آورد. اصطلاح سدیم کربوکسی متیل سلولز به معنای این است که مقدار خاصی از تعامل بر روی زنجیره های ماکرومولکولی وجود دارد و تمایل به ایجاد یک ساختار سه بعدی دارد. ویسکوزیته سدیم کربوکسی متیل سلولز با گذشت زمان کاهش می یابد. در حالی که سرعت برشی تخلیه می شود ویسکوزیته با گذشت زمان افزایش می یابد. این رفتار سه حلقه ای محلول یک خاصیت مهم برای سیستم ژل (یعنی سیستم های رئولوژیکی غیر عادی) و در مواد غذایی بسیار مفید است. مانند ژله، پاناکوتا و مربا که در آنها استفاده می شود.


شرکت بازرگانی پویا ویژن وارد کننده و تامین کننده  انواع مواد اولیه غذایی

لطفا جهت استعلام قیمت و ثبت سفارش خرید کربوکسی متیل سلولز با ما در تماس باشید همکاران ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

شماره تماس: ۰۲۱۴۴۳۵۷۸۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *