نقش گوارگام در غذای ماهی ها

اهمیت گوارگام در غذای ماهی ها :

در پرورش ماهی، چالش مهم تولید ماهی بیشتر است. امروزه برای غذای ماهی ها از پروتئین گیاهی استفاده می شود. در غذای ماهی ها نه تنها محتوای غذایی بلکه کیفیت مکانیکی زباله های مدفوع نیز مهم است. در این میان نقش گوارگام در غذای ماهی ها بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله به اهمیت و نقش گوارگام در غذای ماهی ها خواهیم پرداخت.

فروش گوارگام

چرا گوارگام در غذای ماهی ها مهم است؟

گوارگام به طور سنتی در بعضی از نقاط جهان به عنوان غذای انسانی و حیوانی مورد استفاده قرار می گیرد. یک وعده ارزان است و حاوی مقادیر پروتئین بالا است. حاوی چندین ماده ضد اضطراب است که در غذای حیوانات استفاده می شود. وقتی محققان آدامس گوار  یا گوارگام را در غلظت های مختلف در رژیم های خشک و مرطوب به ماهی قزل آلا رنگین کمانی قرار دادند در هر دو رژیم هضم ظاهری پروتئین و چربی کاهش یافت. گوارگام باعث سرعت جذب و دفع از طریق دستگاه گوارش شد. وقتی جایگزینی غذای ماهی را با دانه گوار به عنوان منبع پروتئین در رژیم های غذایی مورد بررسی قرار دادند، سطوح جایگزینی گوار ۲۵٪، ۵۰٪ و ۷۵٪ بود. عملکرد رژیم غذایی، میزان تبدیل خوراک و نسبت پروتئین در رژیم های تغذیه شده با ماهی ۲۵٪، ۵۰٪ و گوار به طور معنی داری بهتر از ماهی خوراکی رژیم غذایی ۷۵٪ گوارگام بود. نتایج این مطالعه نشان می دهد جایگزینی موثر پروتئین غذای ماهی با گوارگام تا سطح ۵۰٪ در رژیم های غذایی مناسب ممکن است. همچنین در رژیم های غذایی ماهی کپور نیز استفاده می شود. آبزی پروری تیلایپای جهانی طی چند دهه گذشته به خصوص در آسیا، آفریقا و امریکا به میزان استثنایی گسترش یافته است.

محققان دریافتند که یکی از موارد استفاده از گوارگام میتواند به عنوان  یک جایگزین غذای ماهی تیلا پیا در رژیم آنها قرار گیرد. همچنین در غذای ماهی های آکواریمی استفاده می شود. زیرا مقرون به صرفه تر از بسیاری از موارد دیگر است. جایگزینی ۱۰۰ درصد غذای ماهی با پروتئین های گیاهی منجر به فرآورده هایی می شود که به سرعت به مواد جامد بسیار ضعیف تجزیه می شوند و حیوانات را به خطر می اندازد. افزودن مقدار کمی گوارگام مدفوع را به طور قابل توجهی افزایش داده و این پیشرفت مکانیکی باعث افزایش اندازه ی ذرات دفعی شده و اثر بخشی بیشتر آنها می شود، بنابراین کیفیت آب نیز بهینه  می شود. جزئیات ترکیب رژیم غذایی بر پایداری و تنش های مشخصی تأثیر می گذارند که در آن ساختار مدفوع از جامد ویسکولا الاستیک به یک مایع ویسکوزلستیکی تغییر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *