بایدها و نبایدهای استفاده از دکستروز در بارداری

شیرین کننده‌های مصنوعی جایگزینی محبوب برای شکر طبیعی هستند اما نام این محصولات کمی غلط‌انداز است. این فرآورده‌ها به صورت مصنوعی تولید می‌شوند و در این مقاله قصد داریم در مورد مصرف دکستروز در بارداری صحبت کنیم. آیا مصرف این ماده در دوران حاملگی بی‌خطر است؟ حتماً می‌دانید که منبع اصلی تامین انرژی بدن، قند است اما مصرف بیش‌از‌حد این ماده خطرات زیادی را متوجه سلامتی انسان می‌کند. از طرفی، دوران بارداری زمانی است که زنان باید بیش از گذشته به رژیم غذایی خود توجه داشته باشند چرا که مشکلاتی از قبیل بروز دیابت و ابتلا به اضافه وزن در این زمان، اوضاع را خطرناک و پیچیده می‌کند. البته نگران نباشید در این مقاله از پویا ویژن؛  تامین کننده مواد اولیه غذایی مفصلاً در مورد شیرین‌کننده‌های مصنوعی و به ویژه پودر دکستروز و بایدها و نبایدهای آن آشنا خواهید شد. برای اطلاع از قیمت دکستروز همین الان روی گزینه محصولات کلیک بفرمایید. 

آشنایی با دکستروز

نوعی قند مصنوعی که از ذرت به دست می‌آید و از آن به جای شکر در صنایع غذایی و دارویی استفاده می‌شود. کالری آن بسیار ناچیز بوده و حاوی ویتامین و مواد معدنی بسیار کمی است. اگر در حد اعتدال از آن استفاده شود، منجر به افزایش وزن و ابتلا به دیابت نخواهد شد. از این ماده اغلب در تولید خوراکی‌های کم‌کالری و رژیمی استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه فروش دکستروز می‌توانید به صفحه محصولات سایت پویا ویژن مراجعه نمایید. 

دکستروز در بارداری

آیا استفاده از دکستروز در بارداری بی‌خطر است؟

بله، این ماده مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا است و در صورت رعایت اعتدال، بی‌خطر است. البته رژیم غذایی در دوران بارداری می‌بایست مغذی و سالم باشد بنابراین از شیرین‌کننده‌های مصنوعی فقط در حد مجاز روزانه‌تان استفاده کنید. 

طبق دستورالعمل‌های سازمان غذا و دارو، شما باید استفاده از دکستروز را به دو تا سه وعده در روز محدود کنید در غیر این صورت ممکن است دچار اضافه وزن شوید. البته در شرایطی ممکن است پزشک این ماده را در دوران بارداری تجویز کند که در قسمت بعد در این مورد توضیح می‌دهیم. 

مصرف دکستروز در بارداری با دستور پزشک

پزشک احتمالاً این ماده را به دلایل زیر توصیه می‌کند: 

برای کنترل افزایش وزن  

 افزایش وزن در دوران بارداری طبیعی است و به طور متوسط مجاز به افزایش هشت تا ۱۶ کیلوگرم وزن در این زمان هستید. اما اگر بیشتر از این چاق شوید ممکن است برای کاهش کالری مصرفی به شیرین کننده‌های مصنوعی نیاز داشته باشید. 

این محصولات در مقایسه با شکر سفره کالری کمتری دارند (۱۶ کالری در هر قاشق چای خوری) البته باید در حد اعتدال مصرف شوند و نیز راهی سریع و سالم برای کاهش وزن محسوب نمی‌شوند. 

دکستروز در بارداری و مدیریت دیابت

در صورت ابتلا به این بیماری، شیرین کننده‌های مصنوعی بهترین جایگزین برای قند هستند. این محصولات برخلاف قند معمولی، قند خون یا سطح انسولین را افزایش نمی‌دهند. 

مزایای دکستروز بارداری

  • این ماده و سایر شیرین‌کننده‌ها از پوسیدگی دندان جلوگیری نموده و سلامت دهان و دندان‌ها را ارتقا می‌دهند. 
  • مانند شکر معمولی، طعمی شیرین و خوشایند به غذا می‌بخشند. 
  • کالری ناچیزی دارند و اگر در حد اعتدال مصرف شوند به افزایش وزن ناخواسته منجر  نمی‌شوند. 
  • این محصولات به مدیریت دیابت بارداری کمک می‌کنند، بنابراین سطح قند، سطح فشار خون، بیماری‌های مغزی و قلبی را کنترل می‌کنند. 

البته در پاره‌ای موارد عوارض نامطلوبی نیز بر جا می‌گذارند که در بخش بعد به آن‌ها اشاره می‌کنیم. فروش دکستروز توسط پویا ویژن؛ وارد کننده مواد اولیه غذایی صورت می‌گیرد. 

عوارض جانبی شیرین کننده‌های مصنوعی در بارداری به طور کلی

  • در صورت مصرف بیش‌از‌حد، ساخارین می‌تواند از جفت عبور کرده و در بافت جنین تجمع یابد و راهی برای دفع آن وجود ندارد به همین دلیل منجر به اضافه وزن یا چاقی کودک در شکم مادر خواهد شد. 
  • مصرف بیش‌از‌حد آسپارتام باعث سردرد، سرگیجه، اختلال در گفتار، آشفتگی ذهنی، حالت تهوع، زنگ زدن در گوش و بی‌حسی می‌شود. 
  • همچنین، این شیرین‌کننده‌های مصنوعی از جمله دکستروز هوس شیرینی مادر باردار را برآورده نمی‌کنند و باعث می‌شوند که نسبت به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین ولع پیدا کنید. بنابراین خطر چاقی افزایش پیدا می‌کند. 

سوالات مرتبط به مصرف دکستروز در بارداری

اثرات طولانی‌مدت مصرف شیرین کنندههای مصنوعی مثل دکستروز در بارداری بر سلامتی چیست؟ 

یک مطالعه علمی نشان داد که مصرف زیاد این محصولات با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است. همچنین مطالعات دیگر نشان داده‌اند که مصرف این محصولات در بارداری ممکن است باعث تغییر ذائقه جنین و تمایل او به مواد شیرین در مراحل بعدی زندگی باشد. همچنین امکان تغییر میکروبیوتای روده، افزایش شاخص توده بدنی و آسیب به کبد کودک شود. 

چرا برخی از زنان در بارداری به مصرف بیش‌از‌حد پودر دکستروز مبتلا می‌شوند؟ 

هوس شیرینی و ولع نیست به مواد قندی در دوران حاملگی رایج است و بسیاری از خانم‌ها به این مسئله گرفتار می‌شوند. از طرفی، تاثیر مصرف بیش‌از اندازه این مواد بر سلامت بدن هنوز بررسی نشده است بنابراین تلاش کنید که فقط به میزان مجاز روزانه از آن‌ها استفاده نمایید. 

آیا سوخت‌و‌ساز دکستروز در بارداری با غیر از بارداری متفاوت است؟ 

ممکن است تفاوت‌هایی وجود داشته باشد چون سطوح هورمونی، حجم خون و نیز سرعت جریان خون در دوران حاملگی متفاوت بوده و بر نحوه سوخت‌و‌ساز غذاها و داروها موثر است. در این دوران تخلیه معده و حرکات روده نیز با تاخیر بیشتری انجام می‌شود و همچنین شاهد تغییراتی در فعالیت‌های آنزیمی کبد هستیم. 

فروش دکستروز

سایر شیرین کننده‌های مصنوعی ایمن در بارداری

 خب تا اینجای مقاله مفصلاً در مورد چیستی دکستروز و ایمنی آن در بارداری صحبت کردیم اما شیرین‌کننده‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توان در این دوران از آن‌ها استفاده نمود. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت دکستروز هم‌اکنون به صفحه محصولات سایت ما مراجعه فرمایید. 

سوکرالوز

 نوعی شیرین کننده فاقد کالری است که از شکر ساخته شده و مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا است. در بسیاری از غذاهای پخته شده، آب میوه، اسموتی‌ها، نوشیدنی‌های شیرین صنعتی، انواع شیرینی، محصولات قهوه و چای و سس ها به کار می‌رود. بنا بر مطالعات تاثیری بر قند خون نداشته و برای مصرف در بارداری بی‌خطر است. 

آسپارتام

آسپارتام نیز یک شیرین کننده کم کالری است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده است. معمولاً در نوشابه‌ها، غلات صبحانه، محصولات لبنی، دسرها، آدامس و برخی داروها یافت می‌شود. حدود ۲۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر معمولی است و برای مصرف در دوران بارداری ایمن است. 

البته اگر به فنیل کتونوری مبتلا هستید، باید از مصرف آسپارتام اجتناب کنید. فنیل کتونوری به زبان ساده به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن سطح فنیل آلانین (یکی از اجزای آسپارتام) در خون بالا است. 

سولفام پتاسیم

یک شیرین کننده بدون کالری است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای استفاده در غذاها تأیید شده است. به غذاهای پخته شده، ژله‌های بدون قند، دسرهای منجمد مثل بستنی، پودینگ‌ها و نوشابه‌ها اضافه می‌شود. این ماده نیز ۲۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر معمولی است و برای مصرف در دوران بارداری بی‌خطر است می‌باشد. 

سوربیتول

نوعی شیرین کننده مغذی و الکل قندی است که در فرمولاسیون برخی آب نبات‌ها، دسرها، آدامس، کلوچه و بستنی به کار می‌رود. طعم شیرین آن به طعم شکر شباهت زیادی دارد و مصرف آن در دوران بارداری بی‌خطر است. 

مطالعات انجام شده هیچ اثر منفی ناشی از سوربیتول بر جنین را نشان نمی‌دهد اما مصرف بیش‌از‌حد آن ممکن است عوارض گوارشی ناخوشایندی مانند اسهال و ناراحتی معده ایجاد کند. این ماده را در حد اعتدال مصرف کنید در غیر این صورت به افزایش وزن بارداری نیز مبتلا خواهید شد. 

مانیتول

مانیتول نیز مانند سوربیتول نوعی الکل قندی است و می‌توان از آن در دوران بارداری به مقدار متوسط ​​مصرف کرد. اگر بیش‌از‌حد از این ماده مصرف کنید ممکن است به نفخ، اسهال و گرفتگی عضلات دچار گردید. 

زایلیتول

نوعی الکل قندی است و به طور طبیعی در بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد. از آن در تولید آب نبات، آدامس، خمیر دندان و سایر غذاها استفاده می‌شود. به اندازه قند طبیعی شیرین است و برای مصرف در دوران بارداری بی‌خطر می‌باشد. تجمع پلاک‌ها روی دندان را کاهش می‌دهد، در نتیجه از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. 

به گزارش نشریه هاروارد، الکل‌های قندی یا پلی ال‌ها به عنوان شیرین کننده‌های کم‌کالری طبقه‌بندی نمی‌شوند، اما نسبت به شکر از کالری کمتری برخوردار هستند. 

سخن پایانی

دکستروز در بارداری را در مقادیر توصیه شده و پس از تایید پزشک مصرف کنید تا خطری برای سلامتی شما نداشته باشد. این شیرین‌کننده مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا است و عوارض جدی برای شما و کودک‌تان ندارد. توصیه ما در پویا ویژن؛ وارد کننده مواد اولیه غذایی این است که قند مصرفی‌تان را تا جای ممکن از منابع طبیعی و گیاهی مثل میوه‌های تازه تامین کنید تا از خطراتی مثل چاقی و دیابت در بارداری مصون بمانید. اگر پس از مصرف هر یک از شیرین‌کننده‌های مصنوعی مثل دکستروز دچار عوارض جانبی شدید فوراً پزشک را در جریان قرار دهید. مصرف بیش‌از‌حد این محصولات ممکن است به سر درد، سرگیجه و اضافه وزن مادر و جنین منجر شود. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *