تفاوت آسپارتام و سوکرآلوز چیست؟

مصرف شکر مدت‌هاست که موضوعی بحث برانگیز بوده است. مصرف بیش از حد یا کم آن می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد. قند بیش از حد می‌تواند منجر به افسردگی، دیابت و بیماری‌های قلبی‌عروقی گردد و کمبود آن نیز می‌تواند بدن را خسته نشان دهد. بنابراین، وقتی صحبت از شکر می‌شود، اعتدال همیشه بهترین کار است. این، هم در مورد قند‌های طبیعی و هم برای قند‌های مصنوعی صدق می‌کند. اگر مایل به دانستن تفاوت آسپارتام و سوکرالوز هستید، این مقاله از پویاویژن، بهترین وارد‌ کننده مواد اولیه غذایی را مطالعه نمایید. 

قبل از بررسی تفاوت‌های این دو شیرین کننده لازم دانستیم در ابتدا شما را با این شیرین‌کننده‌های کم‌کالری آشنا کنیم. 

سوکرالوز چیست؟

شیرین‌کننده‌ای است که برای کاهش مصرف قند‌های اضافه شده استفاده می‌شود. علیرغم اینکه از شکر معمولی ساخته شده است، بدون کالری است. یک فرآیند چند مرحله‌ای در ساخت آن دخیل است که در آن سه جفت اتم هیدروژن-اکسیژن با اتم‌های کلر جایگزین می‌شوند. ۶۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر است. بنابراین، فقط مقادیر کمی از آن برای رسیدن به همان شیرینی شکر استفاده می‌شود. مواد حجیم مانند مالتودکسترین و دکستروز اغلب قبل از استفاده با آن مخلوط می‌شوند. پرکننده‌هایی مانند این‌ها برای اضافه کردن مقدار کمی کالری شناخته شده‌اند. به عنوان مثال، پرکننده‌های موجود در بیشتر شیرین‌کننده‌های مبتنی بر این ماده مانند Splenda حدود ۳ کالری و ۱ گرم کربوهیدرات دارند. این البته در هر وعده ۱ گرمی وجود دارد. به عنوان مثال، هنگامی که مالتودکسترین و دکستروز در ترکیب با این شیرین کننده استفاده می‌شوند، کل کالری ۳. ۳۶ می‌شود. این بدان معنی است که Splenda تنها ۱۱درصد از کل کالری را در ۲ قاشق چایخوری شکر دانه‌ای خواهد داشت. بنابراین، این ماده یک شیرین‌کننده کم‌کالری در نظر گرفته می‌شود. 

فروش آسپارتام

با این حال، همیشه باید مصرف آن را در محدوده توصیه شده نگهدارید. حد مجاز مصرف روزانه سوکرالوز ۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که برای استفاده به عنوان یک عنصر همه منظوره توسط FDA مجاز است. این در اصل به این معناست که شما می‌توانید آن را به عنوان یک ماده در هر غذا یا نوشیدنی که دوست دارید، استفاده کنید. 

آسپارتام چیست؟

از مواد اولیه صنایع غذایی و احتمالاً محبوب‌ترین شیرین‌کننده مصنوعی موجود است که از اسید آسپارتیک و فنیل آلانین ساخته شده که اسید‌های آمینه طبیعی هستند. فنیل آلانین که یک اسید آمینه ضروری است، می‌تواند از غذا به دست آید. از طرف دیگر، اسید آسپارتیک فقط توسط بدن شما تولید می‌شود. این ماده پس از پردازش توسط بدن شما به متانول تجزیه می‌شود. برخی از میوه‌ها، آبمیوه‌ها، نوشیدنی‌های تخمیری و برخی سبزیجات نیز پس از مصرف، همین واکنش را ایجاد می‌کنند. در سال ۲۰۱۴، به عنوان بزرگ‌ترین منبع متانول در رژیم غذایی معمول آمریکایی بود. متانول در صورت مصرف زیاد می‌تواند برای بدن مضر باشد. با این حال، مقادیر کم نیز هنگامی که با متانول آزاد ترکیب می‌شوند، نگران‌کننده هستند. به این دلیل که این ترکیب باعث افزایش جذب می‌شود. متانول هنگامی که تجزیه می‌شود، فرمالدئید را آزاد می‌کند که یک سرطان‌زا و نوروتوکسین در بدن شما است. خبر خوب این است که مردم به ندرت به حداکثر میزان مصرف متانول می‌رسند، حتی در میان کودکانی که مصرف‌کننده بالایی از آن هستند. 

وارد کننده آسپارتام

سوکرالوز در مقابل آسپارتام

در ادامه مقاله پویاویژن، تأمین‌ کننده مواد اولیه غذایی با تفاوت این دو آشنا می‌شوید. 

مغذی در مقابل غیر مغذی

سوکرالوز یک شیرین‌ کننده غیر مغذی است، در حالی که آسپارتام یک شیرین‌ کننده مغذی است. شیرین‌کننده‌های غیر مغذی مانند این ماده و ساخارین کالری بسیار کمی دارند یا اصلاً کالری ندارند. 

دومی به غذا‌های حاوی آن ارزش کالری اضافه می‌کند و آن را به یک شیرین‌کننده مغذی تبدیل می‌کند. برای اینکه یک شیرین‌کننده مغذی در نظر گرفته شود، باید حاوی بیش از دو درصد کالری در یک مقدار شکر باشد. با این حال، معمولاً در مقادیر کمی اضافه می‌شود که هر کالری که ممکن است اضافه کند معمولاً حداقل است. 

 تفاوت در طعم

جایگزین‌های شکر معمولاً شیرین‌تر از آن هستند. با این حال، طعم سوکرالوز در مقایسه با آسپارتام چگونه است؟ اولی بسیار شیرین است. به طور دقیق‌تر، حدود ۶۰۰ برابر شیرین‌تر از شکر است. بنابراین برای دستیابی به طعمی مشابه شکر معمولی، به مقدار بسیار کمی نیاز است. همچنین قبل از استفاده با مواد حجیم‌کننده مانند مالتودکسترین یا دکستروز مخلوط می‌شود. 

دومی، همچنین شیرین‌تر از شکر معمولی است، حدود ۲۰۰ برابر شیرین‌تر، اما کمتر از سوکرالوز شیرین است. شیرین‌کننده‌های مبتنی بر این شیرین کننده همچنین دارای مواد پرکننده هستند که برای کاهش شیرینی شدید به کار ‌می‌روند. 

تفاوت در اثرات سلامتی

در مورد ایمنی چطور؟ ایمنی این دو چگونه خواهد بود؟ در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. وقتی صحبت از خطرات هر دو می‌شود، کدام یک از این دو شیرین‌کننده برای سلامتی شما مضرتر است؟ هر دو جایگزین قند بسته به نحوه مصرف آن‌ها، تأثیرات سلامتی بر بدن شما خواهند داشت. ابتدا، ما به چگونگی تأثیر آسپارتام بر سلامت کلی شما نگاه می‌کنیم: 

تأثیرات بر سیستم ایمنی و استرس اکسیداتیو

طبق این بررسی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، آسپارتام ممکن است بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد و منجر به استرس اکسیداتیو و التهاب شود. یافته‌ها، عمدتاً بر اساس مطالعات حیوانی، نشان داد که بر چندین اندام بدن، از جمله مغز، قلب، کبد و کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد. 

اثرات بر وزن بدن شما

هر گرم آن ۴ کالری دارد که مشابه قند معمولی است. بنابراین، برای شیرین کردن غذا‌ها و نوشیدنی‌های خود به مقادیر بسیار کمی از آن نیاز دارید. این امر آن را به گزینه‌ای محبوب در میان افرادی که رژیم کاهش وزن دارند تبدیل کرده است. 

تأثیر بر اشتها

شیرین‌کننده‌های غیر مغذی می‌توانند به میزان قابل توجهی اشتهای شما را افزایش دهند. این ممکن است باعث افزایش مصرف غذا و ایجاد دومینویی از افزایش وزن شود. یک بررسی در سال ۲۰۱۳ انجام شد که از مفهوم افزایش مصرف مواد غذایی ناشی از شیرین‌کننده‌های غیر مغذی حمایت کرد. 

اثرات بر متابولیسم

روند اختلال در کنترل اشتها می‌تواند شما را در معرض خطر بیماری‌های متابولیک مانند دیابت نوع ۲ قرار دهد. بدن شما دیگر انتظار کالری در کنار طعم شیرین را نخواهد داشت. بنابراین، هنگامی که قند‌های رژیمی وارد روده شما می‌شوند، قادر به کنترل آن‌ها نخواهید بود. استفاده از آسپارتام به ویژه منجر به عدم تحمل گلوکز بیشتر در افراد مبتلا به دیابت می‌شود. 

فنیل کتونوری (PKU)

PKU یک اختلال متابولیک است که معمولاً ارثی است. سطح فنیل آلانین و اسید آمینه ضروری را در خون شما افزایش می‌دهد. افراد مبتلا به PKU نمی‌توانند فنیل آلانین را به درستی متابولیزه کنند. بنابراین باید مصرف آن را در غذا‌ها و نوشیدنی‌ها محدود یا از آن اجتناب کنند. 

با این حال، آسپارتام در مقایسه با منابع غذایی روزانه مانند گوشت، محصولات لبنی، ماهی و تخم مرغ، مقدار کمتری فنیل آلانین را فراهم می‌کند. بسیار مهم است که افراد مبتلا به PKU مصرف روزانه فنیل آلانین خود را برای جلوگیری از سطوح سمی کنترل کنند. به همین دلیل است که تمام محصولات حاوی اسید آمینه برچسب‌گذاری می‌شوند. 

پویاویژن فروش آسپارتام و تامین مواد اولیه غذایی را بر عهده دارد. 

پس سوکرالوز چطور؟ چگونه بر سلامت کلی شما تأثیر می‌گذارد؟ 

محل قرارگیری عکس 

اثرات بر قند و انسولین خون شما

اعتقاد بر این است که این ماده تأثیر بسیار کمی بر سطح انسولین و قند خون شما دارد. با این حال، این به سلامت متابولیک شما و تعداد دفعات استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی بستگی دارد. مطالعات متعددی به دنبال کشف ارتباط بین آن و سطح قند خون و انسولین در افراد مختلف بوده‌اند. 

اثرات بر سلامت روده شما

روده شما دارای باکتری‌هایی است که برای سلامت کلی شما بسیار مفید هستند. آن‌ها به بهبود هضم و تقویت سیستم ایمنی نسبت داده می‌شوند و خطر ابتلا به چندین بیماری را کاهش می‌دهند.  

اثرات بر وزن بدن

آیا داشتن کالری صفر یا کم یک محصول را برای کاهش وزن مفید می‌کند؟ از نظر تئوری، قرار است این درست باشد. با این حال، وقتی صحبت از  شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌شود، همیشه اینطور نیست. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که هیچ ارتباط معنی داری بین شیرین‌کننده‌های مصنوعی و وزن بدن یا توده چربی وجود ندارد. این بررسی نشان داد که اگر شیرین‌کننده‌ها به کاهش وزن بدن کمک کنند، مقدار بسیار کمی است. با این حال، دیگران به افزایش اندکی در شاخص توده بدن اشاره می‌کنند. 

نتیجه‌گیری

با بررسی تفاوت میان این دو شیرین کننده به این نکته رسیدیم که  در طعم، ایمنی و مغذی یا غیر مغذی بودن با هم متفاوت هستند. جهت استعلام قیمت آسپارتام و سوکرالوز با واحد فروش پویاویژن در تماس باشید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *